Tjenare,
Är på jakt efter en stabil, delad bakvagn till 7/900 samt ev. 850. Har aldrig hållt på med BMW förut så har ingen koll på vad som passar sinsemellan. Tänkte använda mig utav en E34 M5 bakvagns-ram, då hjulvinklar ska gå att justera på M5an. Problemet är att utväxlingen blir för hög med standardutväxlingen. Det optimala vore om en diff från någon av dessa modeller kunde användas:
524td m51 manuel har 2:64 och 2:65
524tds m51 manuel har 2:64 och 2.65
Är detta möjligt, att använda diffen från en diesel? Om inte, går det att byta utväxling mellan diffhusen?
Mvh,
BMW E34 M5 bakvagn med diesel-diffhus
Re: BMW E34 M5 bakvagn med diesel-diffhus
Hjulvinklarna är mig veterligen inte justerbara på något vis på en m5 bakvagn.
Diffhus från 524td/s passar inte då m5 har grövre diffhus, inget som passar sinsemellan.
Det går dock att få tag i en diff från en e34 540ia, där har du en diff med 2.93 i utväxling vilket är närmare det du vill ha iaf och passar i en m5 bakvagn.
Dessa finns både med och utan lamelldiff som annars är standard på m5.
Diffhus från 524td/s passar inte då m5 har grövre diffhus, inget som passar sinsemellan.
Det går dock att få tag i en diff från en e34 540ia, där har du en diff med 2.93 i utväxling vilket är närmare det du vill ha iaf och passar i en m5 bakvagn.
Dessa finns både med och utan lamelldiff som annars är standard på m5.
Jens Karlsson
- cjagenmark
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 309
- Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
- Ort: Bräkne-Hoby
Re: BMW E34 M5 bakvagn med diesel-diffhus
Det går att justera på m5 bakvagnen. Ser ju ut som kittet som går att köpa från ppf för att justera.
//
Christoffer
//
Christoffer
Re: BMW E34 M5 bakvagn med diesel-diffhus
Stort tack för informationen! Nu vet jag vad jag ska köpa. Det blir:Jens.k skrev:Hjulvinklarna är mig veterligen inte justerbara på något vis på en m5 bakvagn.
Diffhus från 524td/s passar inte då m5 har grövre diffhus, inget som passar sinsemellan.
Det går dock att få tag i en diff från en e34 540ia, där har du en diff med 2.93 i utväxling vilket är närmare det du vill ha iaf och passar i en m5 bakvagn.
Dessa finns både med och utan lamelldiff som annars är standard på m5.
Bakvagnsram från E34 M5 modifierad för bolt-on på 7/900
Diffklump från E34 540ia
Är drivaxlar och bromsarna från E34 M5 att föredra?
Mvh,
Re: BMW E34 M5 bakvagn med diesel-diffhus
Adler skrev:Stort tack för informationen! Nu vet jag vad jag ska köpa. Det blir:Jens.k skrev:Hjulvinklarna är mig veterligen inte justerbara på något vis på en m5 bakvagn.
Diffhus från 524td/s passar inte då m5 har grövre diffhus, inget som passar sinsemellan.
Det går dock att få tag i en diff från en e34 540ia, där har du en diff med 2.93 i utväxling vilket är närmare det du vill ha iaf och passar i en m5 bakvagn.
Dessa finns både med och utan lamelldiff som annars är standard på m5.
Bakvagnsram från E34 M5 modifierad för bolt-on på 7/900
Diffklump från E34 540ia
Är drivaxlar och bromsarna från E34 M5 att föredra?
Mvh,
Vart får du tag i den moddade bakramen? Eller gör du den själv?
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: BMW E34 M5 bakvagn med diesel-diffhus
Jag tror 540:ins drivaxlar är grövre är m5. Jag har iaf ett par som är grövre än de som satt på min m5 bakvagn, , jag tror de kom från 540. Alltså axlarna, samma knutar. (Ligger på hyllan om du är intresserad)
Toe går justera lite på m5 balken.
Toe går justera lite på m5 balken.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: BMW E34 M5 bakvagn med diesel-diffhus
Magistern: Ska tillverka en egen brygga
j björk: Tackar för informationen, har dock fått tag i en komplett bakvagn nu.
j björk: Tackar för informationen, har dock fått tag i en komplett bakvagn nu.