Bromsar på volvo 740

Modifieringar och tips
Sliff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 19, 2014 6:55 pm

Bromsar på volvo 740

Inlägg av Sliff »

Hej jag har en volvo 740 87a jag har tänkt att byta bromsar fram på den men vill hällst inte ha adapterplatter osv med tanke på besiktningen.

just nu har jag bromsok med 2 kolvar och dubbla slangar in och bromskivorna jag har är 287 mm någon som vet något annat ok
som funkar bra med dessa skivor?

saknar just nu en bromssadel till mitt höger ok fram så om någon har ett tillsalu kan det vara intressant.

även bak har jag tänkt att köra med orginal bromskiva. är det någon som vet om det finns något annat än orginaloket som passar där? eller om det finns flera modeller så kanske det är någon som är bättre än den andra ?

Tack på förhand!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Bromsar på volvo 740

Inlägg av hauge »

vaffö tror du att du skulle få "bättre" bromsar fram med andra ok ? Original funkar alldeles utmärkt o hänger med långt

Det enda du kan ändra är pedalkraft (och därmed annan bromsfördelning) med andra ok.

Vill du öka kylningen så ta bort bromsssköldarna och ev dra kylslangar till skivorna fram.

Vill du öka retarderingsförmågan på torr asfalt så sätt på bättre däck, alternativt öka bromskraften bak.
Ökad bromskraft bak kan dock ge lite oönskade effekter, beroende på underlag och last, alltså att det släpper bak först.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bromsar på volvo 740

Inlägg av The »

Att ta bort sköldarna helt förbättrar inte kylningen
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Bromsar på volvo 740

Inlägg av hauge »

jo, av två (3)anledningar.

1 strålningsvärmen som är prop. mot temperaturskillnaden upphöjt till 4. Varm skiva strålar mot skölden som blir varm o strålar tillbaka, förutom reflektion. På utsida av bromsskölden är det ingen påtvingad kylning.
2 borttagen sköld ökar konvektionen på skivan på den sida där skölden satt + ökad strålningsutbyte
3 hålen på skölden som är till för släppa igenom luft o kyla skivan både internt(om ventilerad skiva) och externt mha konvektion är en strypning.

det var den "vetenskapliga" argumetationen

Den "ovetenskapliga" är att de som som kör på bana tar bort sina sköldar för ökad kylning.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Bromsar på volvo 740

Inlägg av Guson »

De där skivorna tar in luft på utsidan av skivan. Att byta till andra som tar kylluften på insidan och tvångsmata centrum med kalluft skulle hjälpa en del tror jag. Oken är inte den begränsande faktorn om man kör med "bra" belägg.
Tomas Gunnarsson
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Bromsar på volvo 740

Inlägg av hauge »

tvångsmata centrum är poppis på ban-bilar. De som är riktigt ekonomiska på sina banbilar kopplar in en spolarpump från en separat tank o sprutar in i centrum (ventilerad skiva) på skivan.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Sliff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 19, 2014 6:55 pm

Re: Bromsar på volvo 740

Inlägg av Sliff »

Tack för svaren.. min tanke va att jag skulle skaffa nya slitsade skivor samt bättre belägg och renovera eller köpa nya ok eftersom mina har stått i 5 år och ligger på och kärvar.

men ett problem blir att jag inte kan köpa nya sadlar till oken fram. finns inte på volvo och verkar inte vara lätt att hitta på skroten heller. eftersom mina skivor är 287 mm när dom flesta är 280. så sadlarna tar i skivan min ena sadel fram va så rostig så gängerna höll inte bulten så ena bulten lossa och sadeln fastna i sadeln och sprack och spräckte en fälg. så oken går lätt att hitta och få tag på nya.

vill hällst inte att det ska hända igen så jag hade tänkt köpa nya sadlar men hittar ju inga. så då tänkte jag om det finns något ok som passar att sätta på utan att behöva adapterplattor mm.

dessa oken har jag idag. http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 01a21410sv

jag vet inte om det är lättare att hitta girling sadlar så att man skall byta till girling ok med sadlar ? http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 02a21546sv

vad jag har förstått så skall det inte vara någon större prestanda skillnad på girling och bendix?

mvh Björn
olds63
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön apr 24, 2011 9:36 pm

Re: Bromsar på volvo 740

Inlägg av olds63 »

Söker man efter bromsokshållare på bildelsbasen får man upp 84 träffar:

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... lare/Alla/

Tittar man på bilden till oket du länkade så benäms det DBA på Volvo. Bosch/Bendix hos Autoexperten m.fl.
Styrpinnen till oket har jag för mig att det går att flytta till det andra hålet om man vill, så det inte blir styrt till vilken sida det går att använda till.
Sliff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 19, 2014 6:55 pm

Re: Bromsar på volvo 740

Inlägg av Sliff »

Tackar för svaret!

jag kika där kunde tillslut hitta 2 st som jag tror kan passa utav alla 84. det finns sånna hållare som ser likadana ut på bild men ena är för en 280 mm skiva och dom jag har är 287 så den "lilla" hållaren tar i skivan när man skall montera det.
tror bara den stora hållaren finns till b230et motorn

Beställt 2 st nu iaf så nu får jag se om det passar när jag får dom.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bromsar på volvo 740

Inlägg av JE Jr »

262/287mm skivor har dubbla kolvar för bromsoken. Man man byta mellan dessa om man byter okhållare och såklart skivor. Dessa ok finns både med enkel och dubbla bromsslangar.

För att krångla till det riktigt mycket finns det även två olika tillverkare av ovanstående ok... Det är olika bromsbelägg, och jag tror även att okhållarna är olika, dock inte helt säker.

Däremot är 280mm skivor annorlunda, och det sitter ett bromsok med enkelkolv till dessa och endast i utförandet med en bromsslang (går ju inte att ha 2 separata kretsar på en kolv...)

MVH
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Skriv svar