Volvo 740+balkram?
Volvo 740+balkram?
Håller på med en Volvo 740 som ska få bakvagn, motor och ev. framvagn ifrån Bmw 5serie (e39).
Funderar på kapa ur bilen och behålla yttre delen av karossen.
Då den är väldigt rostig, både i balkar och i golv.
Kan man bygga in en balkram, och vilken dimension är lämplig?
Räcker 100*40*2mm profil?
Bilen ska även få helbur modell rally med några extra stag.
Mvh Andreas
Funderar på kapa ur bilen och behålla yttre delen av karossen.
Då den är väldigt rostig, både i balkar och i golv.
Kan man bygga in en balkram, och vilken dimension är lämplig?
Räcker 100*40*2mm profil?
Bilen ska även få helbur modell rally med några extra stag.
Mvh Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo 740+balkram?
Visst kan man bygga balkram. SFROs grundrekommendation till en bil med fyrcylindrig motor som är relativt lätt (runt 1000 kg) är 80x40x3, till V8-bilar 100x50x3 mm. Men exakt hur beror väldigt mycket på hur man bygger i övrigt.
Bilen kommer att klassas som amatörbyggt fordon i och med ändringen.
Gustaf
Bilen kommer att klassas som amatörbyggt fordon i och med ändringen.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo 740+balkram?
Tack för svar
Tänkte svetsa in en tvärbalk bakom förarstolen och ställa huvudbågen på den.
Vilken dimension är lämplig till tvärbalk? 60*40?
Och bygga bakramen till bakvagnen som sedan fäster mot tvärbalken?
Hur tänker sfro, ang. Självbärande kaross med inbyggd balkram?
Räknar ni med karossen hjälper till med styva upp?
Mvh Andreas
Tänkte svetsa in en tvärbalk bakom förarstolen och ställa huvudbågen på den.
Vilken dimension är lämplig till tvärbalk? 60*40?
Och bygga bakramen till bakvagnen som sedan fäster mot tvärbalken?
Hur tänker sfro, ang. Självbärande kaross med inbyggd balkram?
Räknar ni med karossen hjälper till med styva upp?
Mvh Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo 740+balkram?
Oftast så är det bäst att tvärbalkarna har samma höjd som huvudbalkarna, då är det enklast att få lasterna att följa med.
Det är nog sällan man bygger balkram så att den självbärande karossen ovanpå tillför speciellt mycket. Ska den göra det måste man föra in lasterna i karossen starka delar (stolparna oftast) vilket inte alltid är så enkelt. Normalt sett räknar man med att balkramen ska vara tillräcklig (då kan man ju också lätta karossen).
Gustaf
Det är nog sällan man bygger balkram så att den självbärande karossen ovanpå tillför speciellt mycket. Ska den göra det måste man föra in lasterna i karossen starka delar (stolparna oftast) vilket inte alltid är så enkelt. Normalt sett räknar man med att balkramen ska vara tillräcklig (då kan man ju också lätta karossen).
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo 740+balkram?
Tackar för svaret
Edit: Finns det någon sida på nätet, som visar konstruktion av balkchassi?
Mvh Andreas
Edit: Finns det någon sida på nätet, som visar konstruktion av balkchassi?
Mvh Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo 740+balkram?
Jag har nog inga tips på hemsidor som visar garanterat bra chassin men det finns ju mängder av bilder ute för inspiration.
Ett BRA balkchassi har ett rejält kryss i mitten som helst går hela vägen ut till där hjulupphängningarna är infästa. Men ibland är det saker i vägen så man inte klarar det riktigt.
Gustaf
Ett BRA balkchassi har ett rejält kryss i mitten som helst går hela vägen ut till där hjulupphängningarna är infästa. Men ibland är det saker i vägen så man inte klarar det riktigt.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo 740+balkram?
Har kollat lite på olika balkramar och byggen.
Kan man gå ut med ramen mot trösklarna?
Eller ska man gå rakt bakåt ifrån motorrummet?
Och bygga ut profiler mot trösklarna?
Sen undrar jag hur man bäst löser ett kryss i ramen och får plats med kardan och avgassystem?
(3,5")
Bilen ska användas på bana/konbana o lite gata.
Ej strippen.
Kan man gå ut med ramen mot trösklarna?
Eller ska man gå rakt bakåt ifrån motorrummet?
Och bygga ut profiler mot trösklarna?
Sen undrar jag hur man bäst löser ett kryss i ramen och får plats med kardan och avgassystem?
(3,5")
Bilen ska användas på bana/konbana o lite gata.
Ej strippen.
Garage och renovering färdigt år 2...
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo 740+balkram?
Visst kan man svänga ut med ramen men alla vinklingar påverkar ju vridstyvheten. Samtidigt är det lättare att få en bred ram vridstyv i sig så det blir en kompromiss. En nackdel med helt rak ram är att man då ofta får sitta "ovanpå" ramskenorna - kanske inte ett problem i en 740-kaross dock...
Men kan ofta göra kryss med genomföringar för kardan och avgassystem om man tänker till lite.
Gustaf
Men kan ofta göra kryss med genomföringar för kardan och avgassystem om man tänker till lite.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå