Bygga framvagn. Val av delar. (A arms framvagn)

Modifieringar och tips
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Bygga framvagn. Val av delar. (A arms framvagn)

Inlägg av Firenza »

Nu börjar det bli hög tid att ta tag i framvagnen på allvar.
Bilen det gäller är en Vauxhall Firenza med en A arms framvagn som skall byggas om så den tål den nya motorn och får bättre geometri.

Jag har måttat en hel del på min gamla framvagn och kommit fram till att den måste modifieras då vinklarna inte stämmer.

Jag har börjat välja delar till den nya framvagnen.

Jag har fått tag på ett par spindlar till en volvo 164 som enligt SFRO boken skall vara ett bra val.

Spindelleder. Antar att det är smidigast att välja Spindelleder till just en 140/164 så vet man att dom passar med spindeln

Länkarmarna kommer att laserskäras och vika kanter för förstärkningar (eller bör de byggas av rör?)

Sedan har vi länkarms bussningarna för infästning i kaross. Uniballs avråds det ifrån enligt SFRO boken pga livslängden. så jag har kollat på andra alternativ.
Jag vill ha en gängad bussning så man kan justera alla vinklar. Har hittat denna
http://www.snowball.se/?page=webshop&ca ... product=62
Men helst hade man velat ha något som man kunde plocka från en standard bil. Hur har ni andra gjort?

Tror det var allt om materialval....

Jag kommer att använda Casim för att konstruera och testa min framvagn så den blir bra. Kom gärna med förlag om det finns bättre program.

Något jag inte har kunnat läsa mig till är bredden på själva A armen. Har sett lite olika konstruktioner. Men såklart desto bredare infästning desto bättre stabilitet och mindre belastning på lederna.
Av vad jag har kunnat se och räkna ut själv så är det viktigast o ha den så bred som möjligt "bakåt" för att ta upp bromskraften.
Men måste övre och undre arm ha samma bredd på infästningarna?

http://www.naseem.se
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Bygga framvagn med Casim.

Inlägg av Firenza »

Nu har jag suttit och knåpat lite fram och tillbaka i Casim för att se hur min framvagn kan komma att se ut.
Istället för att starta ytterligare en tråd så fortsätter jag här.

Jag har fått utgå ifrån vissa givna värden då jag är styrd av spårvidden och de nedre infästningarna då jag har tänkt använda Vauxhallens kuggstång. (Men det är inte försent att ångra sig på den punkten heller)

Det jag dock är lite fundersam på är om min framvagn blir riktigt bra.
Jag får ett Roll center på 50mm. Och vad jag har förstått så skall man försöka få det så nära marken som möjligt.

Men när jag får Rollcentrumet nära så får jag antingen låg Camber gain (Siktar på 1 Grad/35 mm fjädring) eller så lutar de nedre A armarna upp mot spindelleden vilket heller inte är önskvärt.

Hur stor spårviddsförändring är acceptabelt vid 35mm Bump-Drop height?
Settings
Här kommer lite skärm dumpar på vad jag har fått fram.
Bild
Bild

För att inte fylla tråden med en miljon bilder så lägger jag den övriga datan som enbart länkar
http://www.naseem.se/slask_photo/13.png Camber Vs Bump
http://www.naseem.se/slask_photo/14.png Camber Vs Roll
http://www.naseem.se/slask_photo/15.png Roll center Vs Roll angle
http://www.naseem.se/slask_photo/16.png Roll center Vs Bump
http://www.naseem.se/slask_photo/17.png Track width vs Bump
http://www.naseem.se/slask_photo/18.png Trach Width Vs Roll
Skriv svar