Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 17, 2017 12:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön apr 27, 2014 9:10 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
Det gäller bromsar till bilen & bromskraft.

Original på 242an är det 4 kolvs ok med 38mm dia på kolvarna = 453mm2

Bromsoken från V70N som jag kört med har 1st 60mm kolv = 282mm2

Arean på V.240 4-kolvs är 60.7% större än 1 kolvs från V70.
Arean på 1 Kolvs oken är 62.25% mindre på V70 oken än V.240 oken, om vi vill se det så.

Diametern på bromsskiva från 240 är 262mm
Volvo V70N har 305mm. 16.5% större diameter.

Säg att trycket i bromssystemet är ~100bar.
Vilket bromspaket har större bromskraft?
Med reservation för räknefel :lol:

//Robban

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 28, 2014 5:23 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Inlägg: 463
Ort: tibro
Kör man med glidkolvs ok så får man väll räkna den som 2st då den "trycker" med båda sidorna?

_________________
johan freiman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 28, 2014 7:40 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2405
Ort: Skellefteå
Precis.

Dessutom bör man ta med beläggens area i bedömningen.

Min "gut feeling" är att V70-prylarna är "bättre bromsar" om man har korrekt huvudcylinder till oken och sådan bromsbalans att man kan utnyttja bromseffekt både fram och bak.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 28, 2014 9:41 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
Citera:
Kör man med glidkolvs ok så får man väll räkna den som 2st då den "trycker" med båda sidorna?


Blir det verkligen så? Jag menar med viss area & tryck blir det väl bara så mycket
tryck som kolvens area & trycket i systemet? Det kan ju inte bli dubbelt så högt? :)

V70ins & 240ins klossar har ganska lika yta/area.

Jag har kört med bromsarna på bilen men nu när det skall besiktigas
så tar jag väck dem & dit med original. Jag har tyvärr kopplat det
lite tokigt & dragit ihop båda slangarna till en & kopplat till V70
oket vilket blir tokigt. Kommer göra om detta när det monteras
tillbaka.



Har en original bromscylinder nu men ska kolla om det inte går
få lite bättre feeling i pedalen med Vol.900 ABS cylinder.

Alternativt köpa en lite wilwood ventil till bakbromsarna så
man får justerat in det.

//Robban

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 28, 2014 12:02 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2405
Ort: Skellefteå
Man kan väl kanske beskriva det som att kolven trycker med båda sidorna, ena sidan direkt mot belägget, andra sidan tvingar ju okets kropp utåt och eftersom det glider trycker oket belägget mot skivan på andra sidan. Med ett fast ok är det kolven/kolvarna på andra sidan som rör sig eftersom okets kropp är fast.

För att få ut max av bromsarna gäller det att bakhjulen hjälper till. En risk med att bara uppgradera frambromsar (rent generellt) är att man flyttar för mycket bromsverkan framåt så framhjulen låser för tidigt, innan bakhjulen hjälper till.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 28, 2014 12:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
Jo jag vet att man måste försöka hitta en lämplig balans.
Funderar då angående ventilerna under golvet bak, dom
ska ju reducera bromskraften.

om man "fimpar" dom & ersätter dem med wilwood ventil så får
man sen justera in lämplig bromskraft bak?

Nu ska kärran besas i veckan så jag kommer ta tag detta
när besiktningen är gjord.

Tanken är väl att regga som ombyggt en vacker dag så att
ha allt utprovat före är väl min tanke :)

//Robban

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 28, 2014 2:33 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2405
Ort: Skellefteå
Jo, det kan funka...men den hydrauliska grundbalansen måste vara hyfsat rätt. Jag har besiktat flera bilar där grundbalansen är fel så även om man kör helt utan reducering till bakhjulen så bromsar de för lite. Då låser framhjulen upp direkt och så har man sämre bromsar än original...

Men du får väl testa, det brukar vara svårt att teoretisera för mycket.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 21, 2014 7:18 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
Så nu har jag gormat lite med bromsarna & nu börjar dom
fungera tillfredställande.

Cylinder är 22 & 15mm.

Mellan diametern 22 & 15 så är kolven i cylindern delad & fjäderbelastad.


Jag kopplade bort fördelningsventilen på framvagnsbalken & ersatte den med
2 t kors. Har alltså kopplat 1 krets fram & en krets bak.

När jag gjorde så fick jag sjukt svampiga bromsar pga att lilla
diametern i cylindern var fjäderbelastad. Provade för skojjs att skifta
plats på stora & lilla diametern meeeeeen då blev jag helt utan bromsar
fram.


Jag gjorde då som så att jag tog isär en cylinder & delade kolven &
tog bort fjädern & satte dit 3st M6 brickor så att den inte kan fjädra
ihop.

>Nu blev det bra mycket bättre. Skulle kunna justera lite
på skruven bakom bromscylindern då jag har 3-4cm döläge
innan kolven sluter tätt i huvudcylindern & det börjar bromsa.


Oavsett nu hur den egentliga balansen ligger till kan jag säga att
det är SJUKT mycket bättre bett i bromsarna än med 240 original :!:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 21, 2014 7:48 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2405
Ort: Skellefteå
Fjädern borde inte göra det svampigt om båda kretsarna är täta och rätt dimensionerade, eftersom det är bromsvätska mellan kolvarna så ska den överföra kraften mellan utan att fjädern komprimeras märkbart.

http://auto.howstuffworks.com/auto-part ... brake1.htm

Om det däremot är kopplat så att den lilla diametern försörjer ok med för stor vätskevolym kan det bli svampigt men stelopererar man då, så är risken att en krets knappast används alls.

Har du testat hur bilen beter sig med hjullåsning? Kan du låsa alla fyra hjul (åtminstone på grus)? Har du mätt retardationen med G-mätare?

Att prova bromsar är inte så enkelt...

Min magkänsla är att du skulle få en bättre funktion om du bytte till en "rak" cylinder från typ Nissan Primera eller King cab på 23.8 mm.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 21, 2014 7:58 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
Jag har haft det luftat ordentligt alla gånger & med fjädern kvar
mellan fick jag problem med svampigt.

Stelopererade den & dom blev mycket bättre.


Bilen väger runt 1550 med drygt halv tank så den är
ganska mycket tyngre än original.

På axlarna sitter 215/35/19.

Grus inga problem asfalt lite jobbigare låsa. från 80km/h & ner går det bra. Högre
farter nej. Känns inte orolig eller så.

jag tycker man får trycka rätt fårt redan nu med 15mm cylinder
så hur blir det med 23.8, ännu hårdare pedal..? Jag har stor
dia på bromservot - Volvo original.

/Robba

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 21, 2014 8:09 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
När jag bytt till std bromsarna & var & provkörde kvällarna för besiktingen så
gjorde jag ett bromstest. Kör man runt 200Km/H så får du verkligen planera.
Bromssträckan är alltså 350-400 meter innan du står still & då är bromsarna
mycket varma.

Med V70N 305mm & som det är kopplat nu kanske det rör sig om 150-200 meter istället.

Svårt att uppskatta avstånden då jag inte vart & sprungit med måttbandet men
att jag nästan halverar bromssträckan är det ingen tvekan om! :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 22, 2014 7:24 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2405
Ort: Skellefteå
Jag tror ändå att du upplever din nuvarande cylinder som en 22 mm cylinder. Hittar du en rak 22 mm kan du förstås prova med det också...

Skaffa en G-mätarapp till telefonen och se vilken retardation du får, jag mäter aldrig bromssträckor så jag kan inte relatera till det. :-)

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 05, 2014 7:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2337
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Intressant ämne, då jag också bytt lite av varje i mina bromsar på 635an.

För framtida referens gjorde jag ett test med min bruksbil (Bmw 1-Serie 2010)

Som mätverktyg använde jag just en G-Mätar app. till telefonen, som kunde exportera .txt filer.
Efter någon (lång) timme i Excel fick jag fram detta.

Bild

Som angivet något fuktig asfalt, typ mörk av fukt med små upptorkande partier, definitivt utan vatten pölar. +18 grader ute.

Rullade i friläge, lät farten sjunka till 130 km/tim.
Sen Maximal bromsning (Fullt ingrepp av ABS) stopptid ca. 4,2 sekunder.

Pirelli Pzero 205/50-17 fram.
Pirelli Pzero 225/45-17 bak.


Dessa siffror borde gå att slå även utan ABS om man har bra prylar iallafall på helt torr asfalt.

Vad tror du Gustaf ?


Kan även nämna att det gick åt ett antal tester innan resultatet vart i denna klassen.
Första testet fegade jag ur på torr asfalt, gammal beläggning och smuts på skivorna gjorde att det krävdes grymt pedaltryck.
Nu är skivorna blanka vill jag lova, och bruksbilen bromsar som aldrig förr :hihi:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 05, 2014 8:28 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
Vill gärna se med icke-brukisen! :)

//Robban

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 07, 2014 7:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2337
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Nu har jag även testat med 635an.

Samma ställe lite bättre förhållande då det vart absolut torrt på asfalten, samma förfarande som med min 120d.
Strax över 130km/tim. frirull, och vid 130km/tim full broms, ABS bromsarna är urkopplade just nu, så här vill det till att reglera själv !

Bild

Jag fick ett litet däckskrik ca. 3 sekunder in i bromsningen, vilket syns tydligt på grafen vid 17,7 sekunder då G-kraften först tangerar 1G och sen rasar ned till under 0,6G.
Stopptiden vart 4,4 sekunder.

Man får kanske filtrera bort fladdret på grafen, och mer se ett medel, då telefonappen mäter med 100Hz :shock: och en del vibrationer i fästet för telefonen mm. kan orsaka spikar.

Dock kan man ju se att precis när jag tangerade 1G så började hjulen kasa lite. (Dock ingen total låsning.)

Jag har gjort någon mätning till med min 120d även på helt torr asfalt, men över 1G klarar man inte med den bilen ens med ABS, då måste nog däcken vara lite mer uppvärmda.
(Bara kört några km innan jag gjort dessa bromstester)



Jag hittade även en kanon sida på nätet där man kan kolla olika bilars diametrar på både skivor och bromscylindrar, i vissa fall även Huvudbromscyl. :thumbright:

http://brakeparts.co.uk/#

På 635an åker jag med följande.

Fram 325mm skivor och OK med 60mm cylindrar. (Original är 282mm skiva med 57mm cylinder)
Bak 300mm skivor och OK med 38mm cylindrar. (Original är 284mm skiva och 33mm cylinder, Yttepytte litet ok original bak)

De BMW som har närmast dessa mått är...

E34 M5
315mm skivor med 60mm cylindrar.
300mm skivor med 40mm cylindrar.

BMW 8 serien
324mm skivor med 60mm cylindrar.
324mm skivor med 40mm cylindrar.

Alla dessa med "raka" huvudbromscylindrar och enkolvs glidok.

Skivorna på 8-serien lär passa på min bil...
Och lite mer balans bak skulle nog min bil må bra av, minst 40mm cylindrar iallafall.



Tittar man på detta och översätter till din, känns ju 305mm skivor + 60mm kolvar, ihop med 281mm? skivor bak med 38mm cylindrar lirar ganska bra ihop.
Men då som Gustaf säger med en "rak" Huvudbromscylinder.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010