Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 6:48 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jun 08, 2014 8:10 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2427
Ort: Skellefteå
Det är data som stämmer rätt bra med mina erfarenheter. För att få markant högre retardationsvärde krävs enligt min erfarenhet R-däck och gärna en lätt bil. Det högsta värde jag fått är 1,4 G (Ajdéns "Atom-replika", lätt bil med mittmotor och R-däck).

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 15, 2014 8:56 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 16, 2010 7:17 pm
Inlägg: 108
Ort: Sollefteå
Vilken g-kraft bör man ha för att ha tillräcklig bromskraft?
Antar att någon övre gräns inte finns såklart, ju mer desto bättre gäller väl där. Men finns det någon minimumgräns och en mer rekomenderad gräns så man har något att sikta in sig på?

_________________
//Patrik Tikkanen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 16, 2014 8:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2349
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Anledningen att jag började mäta med g-mätare i telefonen vart delvis min MC besiktning.

Eftersom dom inte provar MC bromsar på rullarna, antar jag att besiktnings mannen gör en godtycklig inbromsning, kanske vid märken på vägen ?
Och där bedömer bromsarna som tillräckliga, jag såg själv inte när han körde min MC.

Hursomhelst på besiktnings protokollet står följande.
Citera:
Bra att veta:
Färdbroms retardation, beräknad med bromssträcka.


Beräknad retardationsförmåga: >6,0 m/s²


På svenska innebär det att min MC klarar att bromsa med en g-kraft som ska överstiga 0,61 G

Dock gäller detta MC jag vet inte om det finns andra gränser eller riktvärden för bilar ombyggda eller vanliga ?

Läser man biltester innebär de redovisade bromsstäckorna att man bör klara 1,0 G men det krävs bra förhållanden vill jag påstå.
I praktiken innebär det att man ska klara stanna från 100 km/tim. på 3 sekunder, vilket säger en hel del.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 27, 2014 10:51 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Inlägg: 151
Ort: Lidingö
Hej!
Vilken app använde du, Daniel, för att logga g-kraften så fint?
//Jacob


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 28, 2014 10:06 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2427
Ort: Skellefteå
För ombyggt och amatörbyggt fordon kan man säga att runt 0,8G eller 8 m/s2 bör man nå. Men det beror lite på typ av bil och dess förutsättningar också. "Sportbil" med mycket effekt ska klara mer (annars "fungerar" inte bromsarna som de ska).

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 28, 2014 11:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am
Inlägg: 142
TRP Om man har en sportbil med Engelska mått då,, byggd före servobromsarnas tid vad krävs då (obs under 100 hkr) ?
Ja jag ska försöka få in den i registret och köra lagligt..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 29, 2014 7:06 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2427
Ort: Skellefteå
Generellt sett 0,8 G där också, det ska den klara om allt bara funkar som det ska. Jag har inte mätt min Cortina DL -66 med enkretssystem utan servo men jag är rätt säker på att den klarar det värdet.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 19, 2014 7:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2349
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Jakob, och andra nyfikna tog lite tid att svara men nu så.

Jag loggade med en Google play app.

https://play.google.com/store/apps/deta ... elerometer

Den skapar filer som man knappt kan tyda, så man bör ha intresse tid och kunskap för att behandla dem.

Så här illa kan det se ut.

"; 13" ";425" "; 0 ;98" "; ?0 ;04" "; ?0 ;22"
"; 13" ";435" "; 0 ;98" "; 0 ;00" "; ?0 ;23"
"; 13" ";445" "; 0 ;97" "; ?0 ;04" "; ?0 ;26"
"; 13" ";455" "; 1 ;01" "; ?0 ;04" "; ?0 ;20"
"; 13" ";465" "; 1 ;02" "; ?0 ;01" "; ?0 ;22"
"; 13" ";475" "; 1 ;05" "; ?0 ;04" "; ?0 ;29"
"; 13" ";485" "; 1 ;03" "; ?0 ;05" "; ?0 ;27"
"; 13" ";495" "; 1 ;05" "; ?0 ;04" "; ?0 ;24"
"; 13" ";505" "; 1 ;02" "; ?0 ;02" "; ?0 ;24"
"; 13" ";515" "; 1 ;04" "; ?0 ;07" "; ?0 ;28"
"; 13" ";525" "; 1 ;04" "; ?0 ;09" "; ?0 ;25"
"; 13" ";535" "; 0 ;96" "; ?0 ;04" "; ?0 ;18"
"; 13" ";545" "; 1 ;01" "; ?0 ;07" "; ?0 ;19"
"; 13" ";555" "; 1 ;02" "; ?0 ;12" "; ?0 ;13"
"; 13" ";565" "; 0 ;99" "; ?0 ;07" "; ?0 ;13"
"; 13" ";575" "; 0 ;96" "; ?0 ;03" "; ?0 ;12"
"; 13" ";586" "; 1 ;00" "; ?0 ;06" "; ?0 ;08"
"; 13" ";595" "; 0 ;99" "; ?0 ;05" "; ?0 ;07"
"; 13" ";605" "; 0 ;96" "; ?0 ;02" "; ?0 ;03"
"; 13" ";615" "; 0 ;99" "; ?0 ;01" "; 0 ;01"
"; 13" ";625" "; 1 ;03" "; ?0 ;01" "; 0 ;04"
"; 13" ";635" "; 0 ;99" "; ?0 ;01" "; 0 ;04"
"; 13" ";645" "; 0 ;96" "; ?0 ;02" "; 0 ;04"
"; 13" ";655" "; 1 ;03" "; 0 ;02" "; 0 ;09"
"; 13" ";665" "; 1 ;02" "; 0 ;04" "; 0 ;08"

Vilket på svenska innebär.

13,665 1,02 0,04 0,08
Sekunder Nedåt Sidled Fram/back

Detta är slutet på en bromsning, G-kraften avtar från ca. 0,2 G

Det kräver den del av Excel användaren när man ska importera detta, så att det alls går att tyda.
Tog säkert 2 timmar innan jag fick fram första grafen.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 14, 2014 7:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Inlägg: 151
Ort: Lidingö
Jag har också försökt mäta både acceleration och bromskraft. Då jag har en Iphone så tankade jag ner appen "SensorLogger" (gratis). Jag har provat att logga accelerometervärden med 10Hz (vilket iofs tycks vara lite för långsamt). Det blir mycket brus. Dessutom hade jag telefonens axlar inte helt rakt med bilens huvudriktning. Även om jag hade haft det så niger ju bilen lite när man bromsar och även gasar (vet inte om det har någon betydelse då det sannolikt är mindre än 5 grader?). Har prövat att försöka kompencera för detta i Excel, men det blev inte bättre.

Jag tycker nog att jag än så länge har så mycket "lekage" mellan axlarna så att jag inte vågar publicera något precis värde eller graf på mina mätningar, men jag fortsätter att mäta.
//Jacob


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 15, 2014 12:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4521
Ort: Boden
Borde väl inte vara något större problem om du har uppåt/neråt/framåt/bakåt att räkna ut vektorn

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 15, 2014 12:26 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Inlägg: 151
Ort: Lidingö
Do it!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 27, 2017 5:38 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Inlägg: 861
Ort: Sjulsmark
Lyfter den här tråden,

Gustaf: Jag skulle gärna få beskrivet hur du utför bromsproven, så man kan göra lite inför SFRO-tester själv.

_________________
Projektet | Memberspage på vems.hu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 28, 2017 7:21 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2427
Ort: Skellefteå
Kortfattat kan man säga att bromsprovet görs med full inbromsning från 80 km/h som grundhastighet, då ska man nå minst 0,8G utan hjullåsning. Det ska göras med max halva pedalvägen och max 490 N i pedaltryck - det är inte så enkelt att mäta så där använder jag rätt mycket erfarenhet.

Eftersom det också finns ett krav som säger att fordonets "köregenskaper ska vara sådana att trafiksäkerheten tillgodoses upp till fordonets konstruktiva största hastighet" så gör man normalt sett också bromsprover från högre fart som då också tjänar till att bedöma risken för fading. Av praktiska skäl går det sällan att köra fortare än runt 110 km/h och bromsprov i höga farter kräver mycket utrymme.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 28, 2017 4:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Inlägg: 861
Ort: Sjulsmark
Tack för informationen!

Om bilen är utrustat med ett normalt bromsservo gissar jag att pedalkraften sällan är ett problem?

Jag ska göra lite tester med min bil när nya fjädrarna i bakvagnen kommit på plats. Tejpa fast telefonen och provbromsa.

_________________
Projektet | Memberspage på vems.hu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 29, 2017 8:04 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2427
Ort: Skellefteå
Förutsatt att man har rätt matchning i storlek på huvudcylinder, ok och servo är det rätt ovanligt att man har problem med för högt pedaltryck. Det vanligaste felet i ett bromssystem av den typen är att man har för liten huvudcylinder så den bottnar.

Det händer också att man har för mycket servoverkan så att det blir svårt/omöjligt att dosera bromsverkan. Jag har haft några sådana bilar, framhjulen låser så fort man tar på pedalen.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010