Sida 2 av 2

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: sön jun 08, 2014 8:10 am
av therealpinto
Det är data som stämmer rätt bra med mina erfarenheter. För att få markant högre retardationsvärde krävs enligt min erfarenhet R-däck och gärna en lätt bil. Det högsta värde jag fått är 1,4 G (Ajdéns "Atom-replika", lätt bil med mittmotor och R-däck).

Gustaf

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: sön jun 15, 2014 8:56 am
av Citgho
Vilken g-kraft bör man ha för att ha tillräcklig bromskraft?
Antar att någon övre gräns inte finns såklart, ju mer desto bättre gäller väl där. Men finns det någon minimumgräns och en mer rekomenderad gräns så man har något att sikta in sig på?

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: mån jun 16, 2014 8:32 pm
av Daniel-635
Anledningen att jag började mäta med g-mätare i telefonen vart delvis min MC besiktning.

Eftersom dom inte provar MC bromsar på rullarna, antar jag att besiktnings mannen gör en godtycklig inbromsning, kanske vid märken på vägen ?
Och där bedömer bromsarna som tillräckliga, jag såg själv inte när han körde min MC.

Hursomhelst på besiktnings protokollet står följande.
Bra att veta:
Färdbroms retardation, beräknad med bromssträcka.


Beräknad retardationsförmåga: >6,0 m/s²
På svenska innebär det att min MC klarar att bromsa med en g-kraft som ska överstiga 0,61 G

Dock gäller detta MC jag vet inte om det finns andra gränser eller riktvärden för bilar ombyggda eller vanliga ?

Läser man biltester innebär de redovisade bromsstäckorna att man bör klara 1,0 G men det krävs bra förhållanden vill jag påstå.
I praktiken innebär det att man ska klara stanna från 100 km/tim. på 3 sekunder, vilket säger en hel del.

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: sön jul 27, 2014 10:51 am
av jre
Hej!
Vilken app använde du, Daniel, för att logga g-kraften så fint?
//Jacob

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: mån jul 28, 2014 10:06 pm
av therealpinto
För ombyggt och amatörbyggt fordon kan man säga att runt 0,8G eller 8 m/s2 bör man nå. Men det beror lite på typ av bil och dess förutsättningar också. "Sportbil" med mycket effekt ska klara mer (annars "fungerar" inte bromsarna som de ska).

Gustaf

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: mån jul 28, 2014 11:04 pm
av ingesjo
TRP Om man har en sportbil med Engelska mått då,, byggd före servobromsarnas tid vad krävs då (obs under 100 hkr) ?
Ja jag ska försöka få in den i registret och köra lagligt..

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: tis jul 29, 2014 7:06 am
av therealpinto
Generellt sett 0,8 G där också, det ska den klara om allt bara funkar som det ska. Jag har inte mätt min Cortina DL -66 med enkretssystem utan servo men jag är rätt säker på att den klarar det värdet.

Gustaf

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: tis aug 19, 2014 7:27 pm
av Daniel-635
Jakob, och andra nyfikna tog lite tid att svara men nu så.

Jag loggade med en Google play app.

https://play.google.com/store/apps/deta ... elerometer

Den skapar filer som man knappt kan tyda, så man bör ha intresse tid och kunskap för att behandla dem.

Så här illa kan det se ut.

"; 13" ";425" "; 0 ;98" "; ?0 ;04" "; ?0 ;22"
"; 13" ";435" "; 0 ;98" "; 0 ;00" "; ?0 ;23"
"; 13" ";445" "; 0 ;97" "; ?0 ;04" "; ?0 ;26"
"; 13" ";455" "; 1 ;01" "; ?0 ;04" "; ?0 ;20"
"; 13" ";465" "; 1 ;02" "; ?0 ;01" "; ?0 ;22"
"; 13" ";475" "; 1 ;05" "; ?0 ;04" "; ?0 ;29"
"; 13" ";485" "; 1 ;03" "; ?0 ;05" "; ?0 ;27"
"; 13" ";495" "; 1 ;05" "; ?0 ;04" "; ?0 ;24"
"; 13" ";505" "; 1 ;02" "; ?0 ;02" "; ?0 ;24"
"; 13" ";515" "; 1 ;04" "; ?0 ;07" "; ?0 ;28"
"; 13" ";525" "; 1 ;04" "; ?0 ;09" "; ?0 ;25"
"; 13" ";535" "; 0 ;96" "; ?0 ;04" "; ?0 ;18"
"; 13" ";545" "; 1 ;01" "; ?0 ;07" "; ?0 ;19"
"; 13" ";555" "; 1 ;02" "; ?0 ;12" "; ?0 ;13"
"; 13" ";565" "; 0 ;99" "; ?0 ;07" "; ?0 ;13"
"; 13" ";575" "; 0 ;96" "; ?0 ;03" "; ?0 ;12"
"; 13" ";586" "; 1 ;00" "; ?0 ;06" "; ?0 ;08"
"; 13" ";595" "; 0 ;99" "; ?0 ;05" "; ?0 ;07"
"; 13" ";605" "; 0 ;96" "; ?0 ;02" "; ?0 ;03"
"; 13" ";615" "; 0 ;99" "; ?0 ;01" "; 0 ;01"
"; 13" ";625" "; 1 ;03" "; ?0 ;01" "; 0 ;04"
"; 13" ";635" "; 0 ;99" "; ?0 ;01" "; 0 ;04"
"; 13" ";645" "; 0 ;96" "; ?0 ;02" "; 0 ;04"
"; 13" ";655" "; 1 ;03" "; 0 ;02" "; 0 ;09"
"; 13" ";665" "; 1 ;02" "; 0 ;04" "; 0 ;08"

Vilket på svenska innebär.

13,665 1,02 0,04 0,08
Sekunder Nedåt Sidled Fram/back

Detta är slutet på en bromsning, G-kraften avtar från ca. 0,2 G

Det kräver den del av Excel användaren när man ska importera detta, så att det alls går att tyda.
Tog säkert 2 timmar innan jag fick fram första grafen.

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: sön sep 14, 2014 7:32 pm
av jre
Jag har också försökt mäta både acceleration och bromskraft. Då jag har en Iphone så tankade jag ner appen "SensorLogger" (gratis). Jag har provat att logga accelerometervärden med 10Hz (vilket iofs tycks vara lite för långsamt). Det blir mycket brus. Dessutom hade jag telefonens axlar inte helt rakt med bilens huvudriktning. Även om jag hade haft det så niger ju bilen lite när man bromsar och även gasar (vet inte om det har någon betydelse då det sannolikt är mindre än 5 grader?). Har prövat att försöka kompencera för detta i Excel, men det blev inte bättre.

Jag tycker nog att jag än så länge har så mycket "lekage" mellan axlarna så att jag inte vågar publicera något precis värde eller graf på mina mätningar, men jag fortsätter att mäta.
//Jacob

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: mån sep 15, 2014 12:22 am
av The
Borde väl inte vara något större problem om du har uppåt/neråt/framåt/bakåt att räkna ut vektorn

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: mån sep 15, 2014 12:26 am
av jre
Do it!

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: mån mar 27, 2017 5:38 pm
av Nicklas Eriksson
Lyfter den här tråden,

Gustaf: Jag skulle gärna få beskrivet hur du utför bromsproven, så man kan göra lite inför SFRO-tester själv.

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: tis mar 28, 2017 7:21 am
av therealpinto
Kortfattat kan man säga att bromsprovet görs med full inbromsning från 80 km/h som grundhastighet, då ska man nå minst 0,8G utan hjullåsning. Det ska göras med max halva pedalvägen och max 490 N i pedaltryck - det är inte så enkelt att mäta så där använder jag rätt mycket erfarenhet.

Eftersom det också finns ett krav som säger att fordonets "köregenskaper ska vara sådana att trafiksäkerheten tillgodoses upp till fordonets konstruktiva största hastighet" så gör man normalt sett också bromsprover från högre fart som då också tjänar till att bedöma risken för fading. Av praktiska skäl går det sällan att köra fortare än runt 110 km/h och bromsprov i höga farter kräver mycket utrymme.

Gustaf

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: tis mar 28, 2017 4:00 pm
av Nicklas Eriksson
Tack för informationen!

Om bilen är utrustat med ett normalt bromsservo gissar jag att pedalkraften sällan är ett problem?

Jag ska göra lite tester med min bil när nya fjädrarna i bakvagnen kommit på plats. Tejpa fast telefonen och provbromsa.

Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!

Postat: ons mar 29, 2017 8:04 am
av therealpinto
Förutsatt att man har rätt matchning i storlek på huvudcylinder, ok och servo är det rätt ovanligt att man har problem med för högt pedaltryck. Det vanligaste felet i ett bromssystem av den typen är att man har för liten huvudcylinder så den bottnar.

Det händer också att man har för mycket servoverkan så att det blir svårt/omöjligt att dosera bromsverkan. Jag har haft några sådana bilar, framhjulen låser så fort man tar på pedalen.

Gustaf