Huvudbromsscylinder och val av storlek

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Citgho
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör okt 16, 2010 7:17 pm
Ort: Sollefteå

Huvudbromsscylinder och val av storlek

Inlägg av Citgho »

Det här med huvudbromscylinder är ju en liten djungel.
Det jag inte förstår mig på är hur man ska räkna ut det hela med storlek på huvudcylindern. Har testat knappa lite i ett exceldokument jag fann på när jag sökte runt lite förut men det förstod jag mig inte riktigt på.

Har idag på granadan:
Fram tvåkolvsok - 53,95mm, 262mm skiva (original)
Bak trummor - 22,22mm, 228,8mm trumma (original)
Huvudcylinder och pedalställ från 940 - 23,81/20,64mm (original har 23,81 på båda)

Sitter även original reducering till bakkretsen som justerar sig själv vid inbromsning om jag förstått funktionen rätt.
Skivor och belägg är nya eller nästan nya.

Som det är nu så är den godkänd på besiktning och bromsvärdena är tillräckliga, däremot tycker jag pedalen är för mjuk/tar lite för långt ner. Inte det där distinkta bettet.
Vad kan man göra för att bättra på känslan (byta slangar är ju en grej vet jag och ny bromsvätska finns redan, motul rb600 eller va den heter)?


Men denna setup kommer inte sitta för evigt. Har liggandes följande
350mm skiva med Brembo 4-kolvsok (2 x 40 mm, 2 x 44 mm)
330mm skiva och (mest troligt blir det) RS4-ok med inbyggd handbroms (1x43mm)

Vad för huvudcylinder skulle vara lämplig till dessa ok?
Merca som brembooken kommer ifrån har 25,4mm och audin 26,99 om jag hittat rätt info. Men då är dessa bilar mycket tyngre än min också.
Bilen vägde 1390kg vid omreggning och ungefär 55/45 viktfördelning om jag minns rätt (kan väga mer exakt (iaf ner till 10kg nogrannhet på vågen) någon dag om det behövs)
//Patrik Tikkanen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Huvudbromsscylinder och val av storlek

Inlägg av therealpinto »

Generellt sett är det enklast att titta på bilarna som oken kommer från. Med ok som du beskriver brukar det mycket riktigt behövas 25,4 mm huvudcylinder, eller större, för att få bra känsla.

Större huvudcylinder = kortare pedalrörelse = distinktare pedal men tyngre att bromsa

En stegborrad cylinder (som Volvocylindern du har nu) kan ge skumma fenomen på ett system byggt för en rak cylinder. Jag skulle rekommendera byte till en rak 23.81 mm cylinder (finns på många Nissan med samma infästning som Volvocylindern, de är också kortare och smidigare).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Huvudbromsscylinder och val av storlek

Inlägg av ingesjo »

Gustav du glömmer att bromsservot spelar stor roll oxå, speciellt på de bromstryck man måste trampa med. Förr hade Mercedes större bromsservo än Volvo men annars ganska lika bromssystem, jag uppfattade då på den tiden Mercan som bra mycket mjukare att bromsa hårt med. Jämför MB 250 se med Volvo 145.. Men kanske minns fel för det var en del år sedan :-)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Huvudbromsscylinder och val av storlek

Inlägg av therealpinto »

Mja, servot påverkar bara pedaltryck. Men det är förstås bra att ha koll på servoverkan (förstärkningen) också, tar man till exempel en 26.99 mm huvudcylinder och sätter på ett servo/pedalställ anpassat för 23.81 mm cylinder kan det bli tungtrampat i överkant.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Citgho
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör okt 16, 2010 7:17 pm
Ort: Sollefteå

Re: Huvudbromsscylinder och val av storlek

Inlägg av Citgho »

Nu sitter volvoservot och det gör inget om det blir lite mer tungtrampat. Och det servot borde isf kunna bli bra med en 25,4mm rak nissancylinder till dom större bromsarna? Iaf teoretiskt
//Patrik Tikkanen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Huvudbromsscylinder och val av storlek

Inlägg av therealpinto »

Ja, det borde kunna funka bra.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Huvudbromsscylinder och val av storlek

Inlägg av Guson »

Vad är det som blir skumt med stegborrad cylinder Gustaf?

Guson
Tomas Gunnarsson
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Huvudbromsscylinder och val av storlek

Inlägg av therealpinto »

Eftersom man får olika tryck i de olika kretsarna vid ett givet pedaltryck så kan bromsbalansen bli galen. Speciellt om bromssystemet är balanserat för en "rak" cylinder.

Det kan också fungera, det beror på vilka komponenter man har. Jag har till exempel kört Volvo 240-cylinder med Volvo 240-ok fram, och både med Capri original trummor bak och Sierra skivor. Men när jag bytte till en rak Nissancylinder blev det lättare att få rätt balans med reduceringsventilen.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Huvudbromsscylinder och val av storlek

Inlägg av Guson »

Volvocylindern kan omöjligt ge olika tryck i kretsarna eftersom de två kretsarna går till varsitt bakhjul. Primärkolven genererar ett tryck som påverkar sekundärkolvens ena sida. Om sekundärkolven har samma diameter i båda ändar blir trycket lika i kretsarna oavsett förhållandet primär-/sekundärkolv. Om sekundärkolven har olika diameter i ändarna är det en annan sak men så är det väl inte på Volvos bromscylindrar?

Guson
Tomas Gunnarsson
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Huvudbromsscylinder och val av storlek

Inlägg av therealpinto »

Det stämmer. :-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Citgho
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör okt 16, 2010 7:17 pm
Ort: Sollefteå

Re: Huvudbromsscylinder och val av storlek

Inlägg av Citgho »

Vilka Nissan har 25,4mm huvudcylinder med samma infästning som Volvo? Micra passar ju då servot därifrån går att sätta till volvocylinder men Micran har ju mindre borr än 25,4mm
Edit, efter lite mera sökning så finner jag att Primera har en som borde passa?
//Patrik Tikkanen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Huvudbromsscylinder och val av storlek

Inlägg av therealpinto »

"Alla" Nissan jag tittat på (Micra till King Cab) har haft samma fattning.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Citgho
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör okt 16, 2010 7:17 pm
Ort: Sollefteå

Re: Huvudbromsscylinder och val av storlek

Inlägg av Citgho »

Då vart det riktigt enkelt, bara ta hem en med önskvärd storlek :-)
//Patrik Tikkanen
Skriv svar