ford capri mk1 framvagn

Modifieringar och tips
jonsson88
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån apr 28, 2014 3:02 pm

ford capri mk1 framvagn

Inlägg av jonsson88 »

hej har köpt en ford capri mk1 som tyvär är så pass ombygd att de är lika bra att fortsätta på samma spår. nu till problemet. måste bygga om eller. ny framvagn då de ska sitta en b230 turbo på ca 250-300 hk. någon som har några tips då framvagn inte är något ja har någon erfarenhet av.

tacksam för svar
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ford capri mk1 framvagn

Inlägg av therealpinto »

Det finns lite olika alternativ beroende på ambitionsnivå och hur du vill bygga bilen.

Capri har i praktiken samma framvagn som Escort MkI/II (men bredare framvagnsbalk och kuggstång). De "fel" som den framvagnen har är stor styrradie/scrubradie (vilket blir värre med breda hjul), i praktiken ingen caster (ger dålig riktningsstabilitet).

En ganska smidig lösning är att bygga med Sierra fjäderben och justerbara bärarmar, kolla på Micke Fredrikssons Escort MkI till exempel (finns byggtråd både här och på rejsa). Samma princip funkar på Capri, och då får man till de största problemen samtidigt som det blir enklare att hitta bromsuppgraderingar. Har man tänkt köra med skärmbreddare är det ett ypperligt koncept, med standardskärmar kan det bli lite trångt eftersom ombyggnaden ökar spårvidden en del.

Det går också att smida ihop saker med Volvo 240 fjäderben men då får man experimentera mer själv.

Det går att få bättre fason på originalframvagnen men ska man kunna rätta till grundfelet med styrradie måste man göra som jag gjort, ändra KPI på fjäderbenen och det är ganska bökigt...

Till sist, framvagn och bakvagn ska gärna lira tillsammans också...ökar du spårvidden fram bör du öka en del bak också för att inte få för mycket överstyrning. Capri MkI är redan från början väl smal bak, så breddning är ett bra sätt att få bättre balans i bilen. Med en 240-axel bak kan det bli rätt bra.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
jonsson88
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån apr 28, 2014 3:02 pm

Re: ford capri mk1 framvagn

Inlägg av jonsson88 »

tack så myvket för svar. tanken var att snickra ihop något med grejerna från en 940 och försöka få till en styr servo. bakaxeln kommer att tas från 940 blir myxcket jobb men borde gå med egen konstruerade länkarmar
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ford capri mk1 framvagn

Inlägg av therealpinto »

Okej, det går säkert att använda 940 fjäderben också. Du måste ha en styrväxel som stämmer i bredd, så ledpunkterna kommer rätt. Enklast är ju hela balken etc. från 940 men den är kanske för bred...

940-bakaxel blir ganska bred på en Capri MkI, den borde vara nånstans runt 10 cm bredare än original. Har du tänkt köra fyrlänk då eftersom du pratar om länkarmar, eller 940-upphängningen?

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
jonsson88
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån apr 28, 2014 3:02 pm

Re: ford capri mk1 framvagn

Inlägg av jonsson88 »

ja ja har mätat idag och blir bakaxel från 240 då den är smalare men bilen är skärmbreddad 6cm på varge sida med. nej är fram ja nommer att göra egna länkarmar. ja de är de där med styrningen som ställer till de lite. har kollat på att ta grejer från golf med då bredden stämmer lite bättre. bak blir de någon egen konstruktion av nått slag.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ford capri mk1 framvagn

Inlägg av therealpinto »

Okej. Kolla annars på Volvo 240 styrväxel, eller BMW E36. Jag vet att andra byggt med de sakerna men jag har inte sett det i detalj.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar