Hej!
Jag behöver en bred styrväxel till Panteran (med Corvette C5-framvagn i standard bredd) monterad framför framaxeln.
Corvettens kuggstång är enligt den info jag hittar på nätet 835mm c-c mellan inre lederna. Jag tänkte dock undvika servostyrning och söker därför någon annan styrväxel.
Volvo 240 är ca 670 (680?) mm och går väl att förlänga, men jag inbillar mig att det är enklare att korta en som är för lång.
Ford Granada?
Köra med servo trots allt?
Förlänga Volvo?
Kom gärna med förslag!
mvh,
Magnus
Förslag på bred styrväxel (kuggstång)
Re: Förslag på bred styrväxel (kuggstång)
Om du skall finlira med längden är det väl mycket enklare att byta passbitar i ändarna på en för kort kuggstång än att kapa en som är för lång?
Guson
Guson
Tomas Gunnarsson
Re: Förslag på bred styrväxel (kuggstång)
Det har du kanske rätt i... förutsatt att man kan förlänga själva stången utan att förlänga huset, men det måste ju gå bra så länge det är ett fåtal cm det rör sig om.
Någon som vet hur utväxlingen typiskt är på Volvo 240 jämfört med Ford Granada?
(Fordens verkar vara CIRKA 720mm, vilket är den bredaste manuella jag har hittat)
mvh,
Magnus
Någon som vet hur utväxlingen typiskt är på Volvo 240 jämfört med Ford Granada?
(Fordens verkar vara CIRKA 720mm, vilket är den bredaste manuella jag har hittat)
mvh,
Magnus
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Förslag på bred styrväxel (kuggstång)
Spontant sett skulle jag säga att en Granadakuggstång utan servo är rätt vevig. Men sedan beror det ju på längderna på styrarmarna också.
Det är bra om huset är så brett som möjligt så kuggstången har lagring så långt ut som möjligt. Kollar man på hur en utvriden kuggstång kan flexa blir man ibland lätt förvånad.
Du kanske skulle kolla vad Titan (http://www.titan.uk.net/ui/content/content.aspx?ID=24 ) tar för en kuggstång? De brukar inte vara så fantastiskt dyra... Då kan du få den exakt som du vill ha den.
Alternativt så använder du Corvette med elpump till servostyrningen.
Gustaf
Det är bra om huset är så brett som möjligt så kuggstången har lagring så långt ut som möjligt. Kollar man på hur en utvriden kuggstång kan flexa blir man ibland lätt förvånad.
Du kanske skulle kolla vad Titan (http://www.titan.uk.net/ui/content/content.aspx?ID=24 ) tar för en kuggstång? De brukar inte vara så fantastiskt dyra... Då kan du få den exakt som du vill ha den.
Alternativt så använder du Corvette med elpump till servostyrningen.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Förslag på bred styrväxel (kuggstång)
Granadakuggstången verkar ge ca 37mm per varv.
Styrarmarna är ca 150mm.
Det blir många rattvarv det...
för att vrida hjulen ±35°, överslagsvis nästan 5 varv (!?)
Corvette original låter alltmer lockande. Jag har läst mig till att Opel Astra 98-03 har elpumpar som sköter sig själva utan styrelektronik. Finns andra vettiga alternativ?
mvh,
Magnus
Styrarmarna är ca 150mm.
Det blir många rattvarv det...
för att vrida hjulen ±35°, överslagsvis nästan 5 varv (!?)
Corvette original låter alltmer lockande. Jag har läst mig till att Opel Astra 98-03 har elpumpar som sköter sig själva utan styrelektronik. Finns andra vettiga alternativ?
mvh,
Magnus
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Förslag på bred styrväxel (kuggstång)
När jag har letat tidigare har jag kommit fram till;
Volvo 440/460 är rätt poppis. Verkar bara behöva plusmatning och jord typ.
Mercedes A-klass är ett annat alternativ. Den verkar också bara behöva matning.
Toyota MR-2 är lite klurigare men också ett alternativ:
http://www.mazdaspeedy.com/2011/11/toyo ... ering.html
Den behöver en hastighetssignal och ska du köra med eftermarknadsinsprutning kan det vara lite krångligt.
Peugeot 106 är också en pump som nämns. Den är också enkel, plus, minus (till pumpen) och en jordning samt en styrsignal (grön kabel) som ska ha +12v när motorn går (= pumpen ska vara aktiv).
Det finns garanterat fler....
Gustaf
Volvo 440/460 är rätt poppis. Verkar bara behöva plusmatning och jord typ.
Mercedes A-klass är ett annat alternativ. Den verkar också bara behöva matning.
Toyota MR-2 är lite klurigare men också ett alternativ:
http://www.mazdaspeedy.com/2011/11/toyo ... ering.html
Den behöver en hastighetssignal och ska du köra med eftermarknadsinsprutning kan det vara lite krångligt.
Peugeot 106 är också en pump som nämns. Den är också enkel, plus, minus (till pumpen) och en jordning samt en styrsignal (grön kabel) som ska ha +12v när motorn går (= pumpen ska vara aktiv).
Det finns garanterat fler....
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
- Ort: Ludvika
Re: Förslag på bred styrväxel (kuggstång)
Finns även pump från äldre mr2 (ca90-97) som inte har elektroniken inbyggd. Så den kopplar man bara plus och minus på. Vill man ha den hastighetsstyrd så tar man med styrboxen och då är det betydligt enklare med hastighetssignal till en äldre då den inte går via can-bus som det oftast gör på bilar från 2000 talet.
Håkan Foldefors
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Förslag på bred styrväxel (kuggstång)
Ja i originalutförande så har i alla fall inte de servolösa Granador jag kört imponerat när det gäller styrningen och dess känsla...therealpinto skrev:Spontant sett skulle jag säga att en Granadakuggstång utan servo är rätt vevig. Men sedan beror det ju på längderna på styrarmarna också.
Gustaf