Hjälp/tips på styrstags vinkel

Modifieringar och tips
ohaglund
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Ort: Skånes LA

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av ohaglund »

sådär nu är tråget kapat och svetsat samt har även fräst ner fästena på styrväxeln så den ligger slimmad mot framvagns balken, motorn hamnar ca 120mm från torpeden och så får det bli så nya motorfästen ska jag tillverka i veckan...

en annan fråga hur kan man bygga om en krängningshämmare ? måste ha en längre som kommer framför tråget..
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av therealpinto »

De flesta standard kränghämmare är gjorda av någon typ av fjäderstål, för att de ska kunna flexa utan att gå av. Svetsar man i en sådan så finns det stor risk att det kommer spricka så småningom. Att värma och bocka om kan gå bra om det får svalna långsamt.

Har man en bil där kränghämmaren bara är kränghämmare (och inte en del som håller hjulupphängningen på plats som exempelvis Sierra) kan man ju chansa. Ofta kan man hitta en annan krängare från någon annan bil, som funkar bättre. Med längre "armar" bör man gå upp i tjocklek på den för att den inte ska bli för mjuk.

Ett tredje alternativ är att bygga en helt ny knivkrängningshämmare, som blir justerbar. Så gjorde jag. Då kommer flexet att hamna i knivarna istället så röret emellan ska bara vara tillräckligt styvt för att föra över krafterna, så då är man lite mer fri i utformningen.

Bild
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
ohaglund
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Ort: Skånes LA

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av ohaglund »

bilen är en volvo 240 och det är väl lika krängare som en sierra ?

Å vad kostar inte knivkrängare :P
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av therealpinto »

På Sierra så håller krängaren hjulet framåt/bakåt, den stöttar bärarmen. 240 har ju som en A-arm så även om krängaren tas bort stannar hjulet där det ska.

Knivkrängare är inte gratis nej, så att leta en annan som funkar är förstås mycket billigare.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar