Hjälp/tips på styrstags vinkel

Modifieringar och tips
ohaglund
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Ort: Skånes LA

Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av ohaglund »

håller på med mitt lilla projekt och har av oljetrågs själ fått flytta fram styrväxeln en bit.. så nu är de ganska grova vinklar på styrstagen..

frågan är om det funkar med längre styrstag eller måste jag ändra något mer för att de ska funka ?

Bild

Bild

Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av therealpinto »

Vinklarna påverkar Ackerman också (hur mycket mer innerhjulet svänger), prova och se hur det ser ut.

Generellt sett bör man undvika för kraftigt vinklade stag. Vinkeln gör också att risken för flex i styrningen ökar.

Det brukar vara bättre att flytta motorn bakåt eller bygga om oljetråget, i alla fall om man tänkt använda bilen :-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
ohaglund
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Ort: Skånes LA

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av ohaglund »

Tråget gick inte att bygga om för oljepumpen satt så pass i vägen. Och flytta motorn så pass långt bak hade blivit för mycket

Får testa att förlänga och se hur det ser ut när man svänger..
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av Pipedreams »

Du kanske skulle kolla på en sån här lösning som man brukar köra på driftingbilar för att manipulera ackerman: http://www.ebay.com.au/itm/Offset-Steer ... 1258008136
Håkan Foldefors
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av Anders_Karlsson »

Svårt att se på bilderna men hur mycket har du flyttat fram kuggstången från originalposition? Ser ut som om den sitter minst 10 cm längre fram nu.
En lösning skulle kunna vara att göra som Pipedreams skriver och sätta distanser som flyttar bak de inre styrlederna, men då måste det dimensioneras ganska grovt för att hålla.
Det är mycket kraft som går genom styrstagen när man kör.

Ett annat alternativ är att sätta kuggstången bakom framaxeln men då måste du ha en kuggstång som sitter så från början, annars styr det åt fel håll :wink:
Gör man så måste styrarmarna ute på spindeln peka bakåt också såklart.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
ohaglund
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Ort: Skånes LA

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av ohaglund »

den är flyttad mycket mer än 10cm har inte mätt men skulle gissa på närmre 30..

hade tänkt testa och se hur de funkar annars får jag kolla på en ny lösning
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av Anders_Karlsson »

Har du testat att vrida på rattaxeln och se vad som händer? Inre styrleden lär nog ta i huset innan du får fullt rattutslag.
Sen kommer hjulen att vrida sig väldigt olika, jag skulle inte vilja testa det där på vägen om kuggstången är framflyttad så mycket som 30 cm.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
ohaglund
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Ort: Skånes LA

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av ohaglund »

nej har jag inte gjort inte fått ihop bilen så pass mycket än :(

suger ju duktigt detta.. vetifan hur ja ska lösa de.
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av Anders_Karlsson »

Är det helt omöjligt att modifiera tråget?
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
ohaglund
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Ort: Skånes LA

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av ohaglund »

oljepumpen går ganska långt ner.. så det lär inte räcka att korta ner de..
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av Pipedreams »

Du bör nog titta på annan styrväxel och sätta den bakom axeln istället och skifta plats på höger och vänster spindel. Blir inte helt optimalt det heller utan omsvetsning av infästningen för styrleden men betydligt bättre än nu oavsett.
Håkan Foldefors
ohaglund
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Ort: Skånes LA

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av ohaglund »

eller så får jag ta å sätta kapen i tråget och se hur passa mycket ja kan ta innan pumpen kommer ivägen.. sen flytta fram motorn den sista biten som behövs
ohaglund
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Ort: Skånes LA

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av ohaglund »

Blir om modifiering av oljetråg och pickupen för att passa på original balk och styrväxel. Motorn kommer nog hamna ca 15mm från torpeden :( Sen leta efter någon krängningshämmare som är längre för att passa framför tråget
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av Anders_Karlsson »

15 mm frigång mellan torpedvägg och motor låter väl inte så farligt? Det finns bilar som har mindre frigång original. Eller vill du ha mindre än så?
Bygga om tråg och pickup låter som en bättre plan än att börja experimentera med ombyggda styrstag och grejer.

Vad är det för motor?
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
ohaglund
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Ort: Skånes LA

Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel

Inlägg av ohaglund »

Fel av mig 150mm ska de stå..

Det är en mercedes motor
Skriv svar