Hjälp/tips på styrstags vinkel
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
Vinklarna påverkar Ackerman också (hur mycket mer innerhjulet svänger), prova och se hur det ser ut.
Generellt sett bör man undvika för kraftigt vinklade stag. Vinkeln gör också att risken för flex i styrningen ökar.
Det brukar vara bättre att flytta motorn bakåt eller bygga om oljetråget, i alla fall om man tänkt använda bilen
Gustaf
Generellt sett bör man undvika för kraftigt vinklade stag. Vinkeln gör också att risken för flex i styrningen ökar.
Det brukar vara bättre att flytta motorn bakåt eller bygga om oljetråget, i alla fall om man tänkt använda bilen
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
Tråget gick inte att bygga om för oljepumpen satt så pass i vägen. Och flytta motorn så pass långt bak hade blivit för mycket
Får testa att förlänga och se hur det ser ut när man svänger..
Får testa att förlänga och se hur det ser ut när man svänger..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
- Ort: Ludvika
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
Du kanske skulle kolla på en sån här lösning som man brukar köra på driftingbilar för att manipulera ackerman: http://www.ebay.com.au/itm/Offset-Steer ... 1258008136
Håkan Foldefors
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
Svårt att se på bilderna men hur mycket har du flyttat fram kuggstången från originalposition? Ser ut som om den sitter minst 10 cm längre fram nu.
En lösning skulle kunna vara att göra som Pipedreams skriver och sätta distanser som flyttar bak de inre styrlederna, men då måste det dimensioneras ganska grovt för att hålla.
Det är mycket kraft som går genom styrstagen när man kör.
Ett annat alternativ är att sätta kuggstången bakom framaxeln men då måste du ha en kuggstång som sitter så från början, annars styr det åt fel håll
Gör man så måste styrarmarna ute på spindeln peka bakåt också såklart.
En lösning skulle kunna vara att göra som Pipedreams skriver och sätta distanser som flyttar bak de inre styrlederna, men då måste det dimensioneras ganska grovt för att hålla.
Det är mycket kraft som går genom styrstagen när man kör.
Ett annat alternativ är att sätta kuggstången bakom framaxeln men då måste du ha en kuggstång som sitter så från början, annars styr det åt fel håll
Gör man så måste styrarmarna ute på spindeln peka bakåt också såklart.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
den är flyttad mycket mer än 10cm har inte mätt men skulle gissa på närmre 30..
hade tänkt testa och se hur de funkar annars får jag kolla på en ny lösning
hade tänkt testa och se hur de funkar annars får jag kolla på en ny lösning
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
Har du testat att vrida på rattaxeln och se vad som händer? Inre styrleden lär nog ta i huset innan du får fullt rattutslag.
Sen kommer hjulen att vrida sig väldigt olika, jag skulle inte vilja testa det där på vägen om kuggstången är framflyttad så mycket som 30 cm.
Sen kommer hjulen att vrida sig väldigt olika, jag skulle inte vilja testa det där på vägen om kuggstången är framflyttad så mycket som 30 cm.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
nej har jag inte gjort inte fått ihop bilen så pass mycket än
suger ju duktigt detta.. vetifan hur ja ska lösa de.
suger ju duktigt detta.. vetifan hur ja ska lösa de.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
Är det helt omöjligt att modifiera tråget?
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
oljepumpen går ganska långt ner.. så det lär inte räcka att korta ner de..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
- Ort: Ludvika
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
Du bör nog titta på annan styrväxel och sätta den bakom axeln istället och skifta plats på höger och vänster spindel. Blir inte helt optimalt det heller utan omsvetsning av infästningen för styrleden men betydligt bättre än nu oavsett.
Håkan Foldefors
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
eller så får jag ta å sätta kapen i tråget och se hur passa mycket ja kan ta innan pumpen kommer ivägen.. sen flytta fram motorn den sista biten som behövs
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
Blir om modifiering av oljetråg och pickupen för att passa på original balk och styrväxel. Motorn kommer nog hamna ca 15mm från torpeden Sen leta efter någon krängningshämmare som är längre för att passa framför tråget
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
15 mm frigång mellan torpedvägg och motor låter väl inte så farligt? Det finns bilar som har mindre frigång original. Eller vill du ha mindre än så?
Bygga om tråg och pickup låter som en bättre plan än att börja experimentera med ombyggda styrstag och grejer.
Vad är det för motor?
Bygga om tråg och pickup låter som en bättre plan än att börja experimentera med ombyggda styrstag och grejer.
Vad är det för motor?
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Hjälp/tips på styrstags vinkel
Fel av mig 150mm ska de stå..
Det är en mercedes motor
Det är en mercedes motor