D24an väger ju 200kg tror jag om man har AC och allt annat som sitter på.
Volvo V90 1998, vad väger 3.0 motorn med allt extra på?
Volvo 760 1990 med PRV 2.8 liters motor vad väger den?
Frågan är vilken framvagnsbalk är tjockast/stadigast och tål en tyngre motor?
Någon som vet om Volvo V90 Ambulans hade någon förstärkt framvagnsbalk?
Planen är att lyfta i en turbodieselmotor som väger 300kg, och jo jag vet, jag kommer få bygga om en hel del,
men jag börjar med det mest grundläggande först.
Med vänlig hälsning
Vilken framvagnsbalk är stadigast? V90 ambulans? 940 D24?etc
Re: Vilken framvagnsbalk är stadigast? V90 ambulans? 940 D24
tror knappast balken finns i massa utföranden, det är ju ändå hjulupphängningen som bär den totala vikten och det är ju där förstärkningarna brukar vara.
Re: Vilken framvagnsbalk är stadigast? V90 ambulans? 940 D24
Balken finns i olika utföranden beroende på vilken bilmodell den satt på!!
Re: Vilken framvagnsbalk är stadigast? V90 ambulans? 940 D24
jo men det måste ju inte tvunget innebära att den är kraftigare på nån modell utan mer bara anpassad. Men det är ju bara spekulationer från min sida.
Re: Vilken framvagnsbalk är stadigast? V90 ambulans? 940 D24
Det sitter så kallade 960-stag på 95 och uppåt, balkarna är desamma på alla årsmodeller jag sett "i grund". Det saknas fäst-hål på äldre balkar för 960-stagen, dessa går att borra upp.
V6orna av senare årsmodeller har en fästkonsol för en mini-stötdämpare som tar upp vibrationer, sitter högt upp, långt bak på balken, en på var sida. I övrigt mig veteligen samma balk.
Det kan vara en idé att svetsa på förstärkningar som bildar något triangel-liknande till bakre länkarmsinfästningen i karossen, dvs. länka ihop framvagnsbalk med länkarmsinfästningarna och även länkarmsinfästningarna med varandra.
Det kan ju också finnas möjligheter att boxa framvagnsbalken med en hel fästplatta under (med fördel med svetsmutter så det går att byta styrväxel) och inte bara på mitten för att nämna två enklare förslag.
Mvh
V6orna av senare årsmodeller har en fästkonsol för en mini-stötdämpare som tar upp vibrationer, sitter högt upp, långt bak på balken, en på var sida. I övrigt mig veteligen samma balk.
Det kan vara en idé att svetsa på förstärkningar som bildar något triangel-liknande till bakre länkarmsinfästningen i karossen, dvs. länka ihop framvagnsbalk med länkarmsinfästningarna och även länkarmsinfästningarna med varandra.
Det kan ju också finnas möjligheter att boxa framvagnsbalken med en hel fästplatta under (med fördel med svetsmutter så det går att byta styrväxel) och inte bara på mitten för att nämna två enklare förslag.
Mvh