Hjul inställning på jänkare
Hjul inställning på jänkare
Nu är de ju så att på farsans gammla jänkare så står ju hjulen lite kors å tvärs på och bilen är ju som en ål på vägen och är hela tiden som nervös på vägen
Och ingen har nog gjort en framvagns justering på den sen 60 talet på den
Nu är de så att han fick låna en utrustning för att ställa in hjulen på den men då vet han inte hur hjulen riktigt ska stå för att den ska bli lugnare på vägen
Så är de nån som har nå tipps på camber/caster toe in/ut osv ska vara på en gammal cruiser?
bilen används inte för rakt fram åkning
Och ingen har nog gjort en framvagns justering på den sen 60 talet på den
Nu är de så att han fick låna en utrustning för att ställa in hjulen på den men då vet han inte hur hjulen riktigt ska stå för att den ska bli lugnare på vägen
Så är de nån som har nå tipps på camber/caster toe in/ut osv ska vara på en gammal cruiser?
bilen används inte för rakt fram åkning
Re: Hjul inställning på jänkare
Dubbelturbo och sprut???
Ja det duger nog till cruising...
Ser intressant ut! Camaro, Firebird?
Ja det duger nog till cruising...
Ser intressant ut! Camaro, Firebird?
Re: Hjul inställning på jänkare
Jag gissar på Firebird med Camaro-front?
Härlig bil!
Härlig bil!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Hjul inställning på jänkare
Jag (ehrm gummiverkstaden) justerade framvagnen på våran Impala -67 efter tips i en artikel i Car Craft, ska se om jag kan hitta igen den så återkommer jag med värdena, kanske det går att leta i deras webarkiv också? Hur mycket bättre det blev vet jag inte exakt, men så pass att man numera ramlar ur förarstolen innan den understyr
Re: Hjul inställning på jänkare
Jo de stämmer bra..Steve skrev:Jag gissar på Firebird med Camaro-front?
Härlig bil!
Re: Hjul inställning på jänkare
Kanske blir en å annan burn också men mestadels till cruising☺fugazi skrev:Dubbelturbo och sprut???
Ja det duger nog till cruising...
Ser intressant ut! Camaro, Firebird?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Hjul inställning på jänkare
Car Craft Oct 2006 kan det vara....
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Hjul inställning på jänkare
Hittade den!
Generic performance alignment specs for any 60-70 musclecar for improved handling:
Camber 1/2 to 3/4 degree negative.
Caster 4 or more degrees positive.
Toe 1/32 inch per side, 1/16 total.
Jag kan även ta fram originalvärden.
Generic performance alignment specs for any 60-70 musclecar for improved handling:
Camber 1/2 to 3/4 degree negative.
Caster 4 or more degrees positive.
Toe 1/32 inch per side, 1/16 total.
Jag kan även ta fram originalvärden.
Re: Hjul inställning på jänkare
Tack för hjälpen och den snabba responsen☺
Återkommer med resultat när den är provkörd igen
Återkommer med resultat när den är provkörd igen
Re: Hjul inställning på jänkare
En sån bil är anpassad för diagonaldäck och brukar ha "framåtcaster". Radialdäck mår bäst av "bakåtcaster", dvs hjulspindelns övre infästning bör sitta bakom den undre.
Jänkarna fortsatte med diagonaldäck ganska länge (längre än övriga världen), gränsen gick runt 1977 o sista bilen med diagonal producerades runt 1982.
Jänkarna fortsatte med diagonaldäck ganska länge (längre än övriga världen), gränsen gick runt 1977 o sista bilen med diagonal producerades runt 1982.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Hjul inställning på jänkare
Thunderbo1t skrev:Hittade den!
Generic performance alignment specs for any 60-70 musclecar for improved handling:
Camber 1/2 to 3/4 degree negative.
Caster 4 or more degrees positive.
Toe 1/32 inch per side, 1/16 total.
Jag kan även ta fram originalvärden.
Hej igen..
gav dessa parametrar åt farsan och han tog åt sig av dom
och de blev som en helt ny bil enligt han den är inte alls orolig på vägen nå mer och de blev mycket mer lätt körd till vardags
Du/ni ska ha stort tack för hjälpen