volvo 145 styva fjädrar? dämpare. powerflex bussningar?.

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

volvo 145 styva fjädrar? dämpare. powerflex bussningar?.

Inlägg av swerobin91 »

hallå!
ni alla som har sett mitt bygge så ska jag köra drifting med en volvo 145. å då vill jag få den styv. så min fråga är äre nån som vett vart man kan köpa fjädrar,dämpare och hårda bussningar? till bra pris. inget orginal eller kapa fjädrar.

har pratat med http://www.kgtrimning.com och dom säljer super pro bussningar äre nått att ha? dom lämna ju endå 2års garanti på dom. fick ett pris av dom komplett framvagn samt bak för 4.343kr

tacksam för svar.

// Robin
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: volvo 145 styva fjädrar? dämpare. powerflex bussningar?.

Inlägg av hauge »

Allmänt:
PU-bussningar är det svårt att säga något om då PU finns i så många hårdheter. PU har en nackdel och det är att de deformeras under konstant belastning. Fördelen om de inte är för hårda är att de absorberar stötar från t.ex a-armarna i framvagnen och minskar belastningen i dess infästningar.

Det vanligaste alternativet brukar vara Delrin/POM/Acetalplast (samma sak, olika namn) som är en naturligt fet plast och lämpar sig för leder. Nackdelen är två.
1: Den är dålig på att deformera sig...inte bra om om man t.ex har fyrlink och styva stag...belastningen på infästningarna ökar. Eller om a-armarnas leder inte helt linjerar.
2: samma som 1 egentligen stötar/slag absorberas dåligt och man måste regelbundet kontrollera ev spricktillväxt i infästningar.

Som en "gyllene" medelväg så är det oftast bäst med nya fräscha originalbussningar. På en 145:a så är de runt 40 år o rätt sladdriga.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: volvo 145 styva fjädrar? dämpare. powerflex bussningar?.

Inlägg av hauge »

När det gäller fjädrar så torde rejsa.nu vara bra. De har excelark på feltemafjädrar dia/tjocklek/längd och uppskattad fjäderkonstant. Plocka loss dina original o kika i excelarket efter liknande totaldia o välj en annan tjocklek o kapa till rätt längd så får du styvare.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: volvo 145 styva fjädrar? dämpare. powerflex bussningar?.

Inlägg av 740Bodo »

tjena, kör med 245 husvagnsfjädrar bak på min 740 som går som drifting bil, riktigt bra respons med dessa samt bilstein dempare, polaren kör det på sin 142a med, riktigt styva :D
Skriv svar