4-link för hjullyft
4-link för hjullyft
Har stött på en verkligt I-lands problem.
Vi åker för fort med bilen, och vill få upp tiderna lite.
Så min idé var att lyfta framhjulen lite, mer show och sämre tider!
Så slipper vi kanske bromsa i mål....
Men hur justerar jag 4-linken för att få bilen att lyfta?
Bilder kommer senare, med mått å allt hur det sitter idag.
Men någon kanske kan svara i grova drag?
mvh J
Vi åker för fort med bilen, och vill få upp tiderna lite.
Så min idé var att lyfta framhjulen lite, mer show och sämre tider!
Så slipper vi kanske bromsa i mål....
Men hur justerar jag 4-linken för att få bilen att lyfta?
Bilder kommer senare, med mått å allt hur det sitter idag.
Men någon kanske kan svara i grova drag?
mvh J
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 4-link för hjullyft
vad är det för bil och vilka däck, drivlina, låda och tider lite grovt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 4-link för hjullyft
Ford thunderbird , 540cui N/A 986hk th400 9" 33/16.5 15 slicks
Ska åka 8.6sek. Gjorde 8.44 utan att hålla fullt.
1.18 60ft som bäst, annars ca 1.20 - 1.23
ca 1000kg
Ska åka 8.6sek. Gjorde 8.44 utan att hålla fullt.
1.18 60ft som bäst, annars ca 1.20 - 1.23
ca 1000kg
Re: 4-link för hjullyft
Startvarv ca 6000rpm max 8000rpm
5.38 215kmh på 201m som bäst. Dock ejhållt i hela vägen.
8.50 chassie...
5.38 215kmh på 201m som bäst. Dock ejhållt i hela vägen.
8.50 chassie...
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: 4-link för hjullyft
Förbaskat trevligt i-landsproblemNore89 skrev:Har stött på en verkligt I-lands problem.
Vi åker för fort med bilen, och vill få upp tiderna lite.
Så min idé var att lyfta framhjulen lite, mer show och sämre tider!
Så slipper vi kanske bromsa i mål....
Men hur justerar jag 4-linken för att få bilen att lyfta?
Bilder kommer senare, med mått å allt hur det sitter idag.
Men någon kanske kan svara i grova drag?
mvh J
Bakhjulsåka...lång utfjädring i fram, sätt returen på stötdämparen fram på det lösaste läget. Ställ 4-linket så du får IC på neutrallinjen och lite framför centrala tyngdpunkten. Sträva samtidigt efter att få det övre 4-linkstaget så högt ovanför bakaxelcentrum som möjligt. Justera bakstötdämparna så du "slår fast" bakdäcken ordentligt, höj wheelie barsen så högt du törs.
Har du tur blir du nu publik och fotograf favorit...men du får antagligen lasta ock åka hem tidigt i elimineringen.
Vill du vinna rundor...låt chassit vara som det är om du kör jämna tider. Skaffa ett trottel stop eller en MSD Power Grid eller liknande programmerbar tändning, backa effekten på motorn efter några tiondelar ut från starten för att sedan rampa upp den igen. Se till att du ALLTID kan köra lite fortare än brake out tiden. Lär dig att komma av startlinjen först d.v.s. reaktionstiderna ska vara max några hundradelar sedan är det bara att lära sig att ta mållinjen på rätt sätt...då vinner du!!!
ENKELT!!!!!
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: 4-link för hjullyft
Visst är det kul med dessa problem
Har funderat på trottel stop. Men det tar väl en hel säsong innan man vet vad tusan man gör.
Men man borde göra som du säger Jörgen. Ta bort lite effekt delvis. Får fundera vidare..
Har funderat på trottel stop. Men det tar väl en hel säsong innan man vet vad tusan man gör.
Men man borde göra som du säger Jörgen. Ta bort lite effekt delvis. Får fundera vidare..
Re: 4-link för hjullyft
Denna begränsare finns ju också men jag vet ingen som provat den här i Sverige
http://www.restrictorplate.com/index.html
Annars är ju en justerbar bult under gaspedalen ett beprövat mekaniskt stopp för fartbegränsning om man inte vill köra Tändning eller T/S
http://www.restrictorplate.com/index.html
Annars är ju en justerbar bult under gaspedalen ett beprövat mekaniskt stopp för fartbegränsning om man inte vill köra Tändning eller T/S
Re: 4-link för hjullyft
Får bli en skruv på nästa tävling. Men då kan man inte börna ut.... Hmm hem och klura!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 4-link för hjullyft
för en häftigare kör upplevelse med full gas en bit iallafall vore det inte bättre att släppa gasen i rätt tid i slutet? kan man inte ha en växlings lampa som tänds på 3 växel då det är dax att släppa eller en timer som räknar ned från man släpper trans brake? eller en trottel grej som släpper på slutet. vist de smarta vore att trottla i början men det fräna är ju 60 fot och en bit längre ut tycker jag iallafall. beror ju på om man kör för kul skull eller för att vinna tävligar?
bra att ha det hela justerbart väder och vind gör större skillnad från dag till dag än vad man tror.
mvh jens
bra att ha det hela justerbart väder och vind gör större skillnad från dag till dag än vad man tror.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 4-link för hjullyft
Man kör väl för att vinna Jens ? (Det är kul)
Problemet med att ta bort tid i slutet av repan är att man måste ta bort så otroligt mycke tid motför att ta bort det i början av repan
Men många kör bara på varvräknaren sista biten = högsta växel och tajmar in tiden på varvtalet
Problemet med att ta bort tid i slutet av repan är att man måste ta bort så otroligt mycke tid motför att ta bort det i början av repan
Men många kör bara på varvräknaren sista biten = högsta växel och tajmar in tiden på varvtalet
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 4-link för hjullyft
jo vist mats men att trottla bort den roligaste delen av loppen är ju inte kul heller. 1.18-1.20 i 60 fot är ju lite drag i sen blir det mindre och mindre fränt tycker jag på slutet är man mest rädd då det börjar gå fort
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: 4-link för hjullyft
Mats å Jens ni har så jäkla rätt båda två...är jag på tävling så är jag där för att vinna
Draget i starten är den näst största kicken i dragracing, den vill jag inte vara utan om jag kan. Det är därför jag har fastnat så för Bracketracingen Man väljer ett lämpligt Dial In beroende på omständigheterna...ibland har man några hundradelar med sig i bagaget uppe vid mål ibland inte. Men jag slipper dumpa effekt i starten. Kampen om mållinjen är densamma oavsett vilken form av ET-racing man kör och se vinnarindikeringen tändas i min bana är i alla fall för mig, den största kicken i Drag Racing.
Sorry att jag kom i från trådämnet lite
Draget i starten är den näst största kicken i dragracing, den vill jag inte vara utan om jag kan. Det är därför jag har fastnat så för Bracketracingen Man väljer ett lämpligt Dial In beroende på omständigheterna...ibland har man några hundradelar med sig i bagaget uppe vid mål ibland inte. Men jag slipper dumpa effekt i starten. Kampen om mållinjen är densamma oavsett vilken form av ET-racing man kör och se vinnarindikeringen tändas i min bana är i alla fall för mig, den största kicken i Drag Racing.
Sorry att jag kom i från trådämnet lite
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: 4-link för hjullyft
Problemet med att ta bort tid i slutet är väl att du tappar fruktansvärt mycket slutfart. Som din konkurrent troligtvis har mycket av när denne stormar mot mål. Och man blir omkörd på linjen..
Och självklart går man in för att försöka vinna. Annars är det ju tidskortsracing (blä).
Tyvärr så tillåter inte alla banor super pro et(?).
Och självklart går man in för att försöka vinna. Annars är det ju tidskortsracing (blä).
Tyvärr så tillåter inte alla banor super pro et(?).
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 4-link för hjullyft
vad kör du för klass? super comp är väl 8.90? eller kör du braket?
trodde först du hade begränsning i chassit att det va ett 8.50 klassat och det va snabbast i mål som gällde och du körde för skoj med din 8.50 bil?
mvh jens
trodde först du hade begränsning i chassit att det va ett 8.50 klassat och det va snabbast i mål som gällde och du körde för skoj med din 8.50 bil?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/