4-link för hjullyft

Modifieringar och tips
Nore89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: ons dec 02, 2009 5:49 pm
Ort: Borlänge

4-link för hjullyft

Inlägg av Nore89 »

Har stött på en verkligt I-lands problem.
Vi åker för fort med bilen, och vill få upp tiderna lite.
Så min idé var att lyfta framhjulen lite, mer show och sämre tider!
Så slipper vi kanske bromsa i mål....

Men hur justerar jag 4-linken för att få bilen att lyfta?
Bilder kommer senare, med mått å allt hur det sitter idag.
Men någon kanske kan svara i grova drag?

mvh J
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för bil och vilka däck, drivlina, låda och tider lite grovt?
Nore89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: ons dec 02, 2009 5:49 pm
Ort: Borlänge

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av Nore89 »

Ford thunderbird , 540cui N/A 986hk th400 9" 33/16.5 15 slicks
Ska åka 8.6sek. Gjorde 8.44 utan att hålla fullt.
1.18 60ft som bäst, annars ca 1.20 - 1.23
ca 1000kg
Nore89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: ons dec 02, 2009 5:49 pm
Ort: Borlänge

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av Nore89 »

Startvarv ca 6000rpm max 8000rpm
5.38 215kmh på 201m som bäst. Dock ejhållt i hela vägen.
8.50 chassie...
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av Nova Jörgen »

Nore89 skrev:Har stött på en verkligt I-lands problem.
Vi åker för fort med bilen, och vill få upp tiderna lite.
Så min idé var att lyfta framhjulen lite, mer show och sämre tider!
Så slipper vi kanske bromsa i mål....

Men hur justerar jag 4-linken för att få bilen att lyfta?
Bilder kommer senare, med mått å allt hur det sitter idag.
Men någon kanske kan svara i grova drag?

mvh J
Förbaskat trevligt i-landsproblem :D

Bakhjulsåka...lång utfjädring i fram, sätt returen på stötdämparen fram på det lösaste läget. Ställ 4-linket så du får IC på neutrallinjen och lite framför centrala tyngdpunkten. Sträva samtidigt efter att få det övre 4-linkstaget så högt ovanför bakaxelcentrum som möjligt. Justera bakstötdämparna så du "slår fast" bakdäcken ordentligt, höj wheelie barsen så högt du törs.

Har du tur blir du nu publik och fotograf favorit...men du får antagligen lasta ock åka hem tidigt i elimineringen.

Vill du vinna rundor...låt chassit vara som det är om du kör jämna tider. Skaffa ett trottel stop eller en MSD Power Grid eller liknande programmerbar tändning, backa effekten på motorn efter några tiondelar ut från starten för att sedan rampa upp den igen. Se till att du ALLTID kan köra lite fortare än brake out tiden. Lär dig att komma av startlinjen först d.v.s. reaktionstiderna ska vara max några hundradelar sedan är det bara att lära sig att ta mållinjen på rätt sätt...då vinner du!!!

ENKELT!!!!! :wink: :wink: :thumbright:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nore89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: ons dec 02, 2009 5:49 pm
Ort: Borlänge

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av Nore89 »

Visst är det kul med dessa problem :-P

Har funderat på trottel stop. Men det tar väl en hel säsong innan man vet vad tusan man gör.
Men man borde göra som du säger Jörgen. Ta bort lite effekt delvis. Får fundera vidare..
Nore89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: ons dec 02, 2009 5:49 pm
Ort: Borlänge

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av Nore89 »

Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av T-27 »

Denna begränsare finns ju också men jag vet ingen som provat den här i Sverige
http://www.restrictorplate.com/index.html
Annars är ju en justerbar bult under gaspedalen ett beprövat mekaniskt stopp för fartbegränsning om man inte vill köra Tändning eller T/S
Bild
Nore89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: ons dec 02, 2009 5:49 pm
Ort: Borlänge

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av Nore89 »

Får bli en skruv på nästa tävling. Men då kan man inte börna ut.... Hmm hem och klura!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av Jens Gustavsson »

för en häftigare kör upplevelse med full gas en bit iallafall :) vore det inte bättre att släppa gasen i rätt tid i slutet? kan man inte ha en växlings lampa som tänds på 3 växel då det är dax att släppa eller en timer som räknar ned från man släpper trans brake? eller en trottel grej som släpper på slutet. vist de smarta vore att trottla i början men det fräna är ju 60 fot och en bit längre ut tycker jag iallafall. beror ju på om man kör för kul skull eller för att vinna tävligar?

bra att ha det hela justerbart väder och vind gör större skillnad från dag till dag än vad man tror.

mvh jens
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av T-27 »

Man kör väl för att vinna Jens ? (Det är kul) :)
Problemet med att ta bort tid i slutet av repan är att man måste ta bort så otroligt mycke tid motför att ta bort det i början av repan
Men många kör bara på varvräknaren sista biten = högsta växel och tajmar in tiden på varvtalet
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo vist mats men att trottla bort den roligaste delen av loppen är ju inte kul heller. 1.18-1.20 i 60 fot är ju lite drag i sen blir det mindre och mindre fränt tycker jag på slutet är man mest rädd då det börjar gå fort :lol:
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av Nova Jörgen »

Mats å Jens ni har så jäkla rätt båda två...är jag på tävling så är jag där för att vinna :)

Draget i starten är den näst största kicken i dragracing, den vill jag inte vara utan om jag kan. Det är därför jag har fastnat så för Bracketracingen Man väljer ett lämpligt Dial In beroende på omständigheterna...ibland har man några hundradelar med sig i bagaget uppe vid mål ibland inte. Men jag slipper dumpa effekt i starten. Kampen om mållinjen är densamma oavsett vilken form av ET-racing man kör och se vinnarindikeringen tändas i min bana är i alla fall för mig, den största kicken i Drag Racing. :D :D

Sorry att jag kom i från trådämnet lite :whistle:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nore89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: ons dec 02, 2009 5:49 pm
Ort: Borlänge

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av Nore89 »

Problemet med att ta bort tid i slutet är väl att du tappar fruktansvärt mycket slutfart. Som din konkurrent troligtvis har mycket av när denne stormar mot mål. Och man blir omkörd på linjen..
Och självklart går man in för att försöka vinna. Annars är det ju tidskortsracing (blä).
Tyvärr så tillåter inte alla banor super pro et(?).
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4-link för hjullyft

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad kör du för klass? super comp är väl 8.90? eller kör du braket?

trodde först du hade begränsning i chassit att det va ett 8.50 klassat och det va snabbast i mål som gällde och du körde för skoj med din 8.50 bil?

mvh jens
Skriv svar