Bygga 4-link på en 944

Modifieringar och tips
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Bygga 4-link på en 944

Inlägg av Nova Jörgen »

Magistern skrev: Några frågor:

1. Kan man hänga upp axeln enligt dragrace-std, dvs 610mm mellan rambenen och sedan köra med en okortad axel? Eller ja asså som är ca 1400mm lång? På så sätt kan jag köra med mina gat-fälgar utan att ha 30cm spacers när jag vill sladda lite på stan;)

1. Det går, men det finns många nackdelar. Du får onödigt stora påfrestningar på axelrören det blir en längre hävarm mellan hjullagerläget och 4-link infästningen. Du får en massa onödig vikt, både ofjädrad och roterande vikt. Det brukar vara mycket besvärligt att ta av ett bakhjul som har mycket bredd inåt, det blir trångt med frigång mellan axeln/bakbromsar och bakskärmen.
Magistern skrev: 2. Finns det fälgar som bygger typ 12" inåt:D
2. Det går säkert att beställa...men se punkt 1
Magistern skrev: 3. Finns det 4-linkplattor med 20mm hål? De kiten jag hittar på Snöballen är med 14mm hål. De uniballs jag har har 20mm hål. Går ju att svarva hylsor men hälst inte.
3. Snöbollen hade plattor med 20mm hål förut...ring och kolla med honom.
Fördelen med 14mm hål är att du får tätare hålbild vilket ger flera och oftast bättre justermöjligheter.
Magistern skrev: 4. Vad ska jag sikta på för längd på stagen för att det ska va optimalt?
Det brukar framgå av medföljande monteringsanvisning vilka mått plattornas hålgeometri är anpassade för. Vanligast är 50-55cm mellan hålen på Uni-ballsen.

Det är väldigt viktigt att du får 4-link plattorna i chassit, infästa på rätt höjd. Detta för att få så många användbara IC (Instant Center d.v.s. 4-link stagens fiktiva skärningspunkter) som möjligt.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Bygga 4-link på en 944

Inlägg av Magistern »

Nova Jörgen skrev:Det är väldigt viktigt att du får 4-link plattorna i chassit, infästa på rätt höjd. Detta för att få så många användbara IC (Instant Center d.v.s. 4-link stagens fiktiva skärningspunkter) som möjligt.


Finns det någon tumregel för detta?

Jag kommer bygga min bakram vid sidan av bilen och punkta fast 4-link plattor på den, så man kan justera höjden om det inte skulle bli bra. Ska göra en kopia på en polares bakram som han har på sin 740. Den ska i princip va klar när den ska upp i bilen är tanken.

Tycker du jag kan köra på min 8.8"are eller ska man försöka hitta en färdig 9"are?

Jag tänkte bygga så jag får plats med stora däck men vill väl hälst köra på 10,5" typ 33 höga eller nåt.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga 4-link på en 944

Inlägg av therealpinto »

Ska det gatreggas eller inte? Det påverkar ganska mycket också...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Bygga 4-link på en 944

Inlägg av Magistern »

Om det är möjligt så vore det trevligt. Men tror inte det går tyvärr...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga 4-link på en 944

Inlägg av therealpinto »

Ska du gatregga så ska stagen sitta så brett isär som möjligt (och då med rimliga däck för gata). Det finns inga fasta mått men 600 mm mellan stagen är för smalt i de flesta fall. Du ska också kunna ställa in så du har lika långa stag uppe och nere, och så att de är parallella med varandra och vägen i körläge. Sidledslokalisering ska vara med panhardstag, wattlänk eller liknande (inte diagonalstag mellan fyrlänksstagen).

Om gatreggning inte är viktigt kan du förstås bortse från de sakerna.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Bygga 4-link på en 944

Inlägg av Magistern »

Asså för min del skulle det vara mest intressant att åka på "små" däck. Typ 10,5" 30" höga eller nåt. Men jag vill hälst, om det är görbart, ha en 4-link som man kan ställa om för att ta en sväng på stan också liksom. Därför går jag i tankar att sätta den lite bredare och evt. ha en lite bredare axel. Eller går det att göra på något annat vis?
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Skriv svar