Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis nov 20, 2018 1:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons aug 22, 2018 8:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 518
Ort: Lule
Menar du med långa styrstag då istället?

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 22, 2018 8:54 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 137
Ort: Torslanda
Nej man bygger en platta som flyttar ut inre ledpunkterna på "rätt ställe" i linje med ledpunkterna för bärarmarna. har inte börjat med den än men det är de instruktioner/tips vi fått av vår SFRO bess-man

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 22, 2018 10:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 518
Ort: Lule
Provat det men inte fått till det. Får till bump steer men inte ackermann.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 22, 2018 5:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 137
Ort: Torslanda
vi kommer modifiera styrarmarna på spindlarna sedan är inte ackerman livsviktigt häller bara det är på rätt sida om parallell styrning. jag tror lite av ackermanen "sitter" i styrarmarna i tar i styrlederna i volvo 140 original för dom ligger ju inte i linje så med original spindelstyrarm så blir det inte tillräckligt

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 22, 2018 5:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 518
Ort: Lule
Knäcker du om dom då eller?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 22, 2018 7:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 518
Ort: Lule
Ett av mina experimentBild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 22, 2018 7:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 137
Ort: Torslanda
Nej vi bygger en "adapater" som dels tar i okets fäste (tydligen vanligt att man bygger styrarmar där ifrån) och för extra stabilitet i den forna styrarmen. Dock vår situation är annorlunda för vi har bytt plats på spindlarna så styrarmarna är bakåt vi kör med kuggstången bakom framvagnen så vi flyttar fästkonan i spindeln in mot centrum. har man med styrarmarna fram så måste ju P-ändan komma runt gamla styrarms konan på nå vis för då vill du flytta ut fästet för att få mer akerman. tror Bess-män är skeptiska till att rikta om smidda original grejer går säkert att få till! vet ej om man måste värmebehandla dom efter eller något

Dock om man bygger en adapter så krävs ju lite "special verktyg" krävs ju tillgång till svarv för att kunna svarva en utvändig kona och en konisk brotsch för att brotscha den nya invändiga konan.

Men återkom gärna om du löser det jag återkommer vi löser det vi har endast en plan och den är såhär!

_________________
mvh! Jonathan Hall


Senast redigerad av jompazx ons aug 22, 2018 7:22 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 22, 2018 7:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 137
Ort: Torslanda
är det original volvo 140 stagen du använder där? det är ett liknande som arrangemang vi har tänkt

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 22, 2018 8:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 518
Ort: Lule
Nä det är kortade stag från Audi. Har både svarv och styrd fräs i garaget. Är bara kunnandet som saknas

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 23, 2018 12:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 737
Ort: Umeå
Jag fick väl till min när jag höll på.
Sålde ju bilen därav stilleståndet.

Min balk breddades 10cm.
Sedan jag hade styrväxeln bakom framvagnen.
Då blev det lättare med styrarmar och ackerman.
Dock mycket tajt under växellåda och motorn.

Där stannade det som sagt pga såld bil.
Men har alla grejer kvar och nån gång i framtiden ska den ihop.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010