140 framvagn + kuggstångsstyrning

Modifieringar och tips
PV544T
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 21, 2005 6:02 pm

140 framvagn + kuggstångsstyrning

Inlägg av PV544T »

Hej!

Bygger om en pv som några här på forumet kanske vet... börjar närma mig sfro besiktning men har stött på problem med styrningen.

Var helt inne på att köra kuggstångsstyrning till 140 framvagnen och fick lite tips om att en stång från en 360 skulle kunna fungera, började kolla upp lite styrvinklar och så nu i veckan och det var ju helt åt skogen med ackermann.

Pratade lite med Gustaf (sfro) om problemet (och lite andra frågor) och fick veta att det skulle vara som jag misstänkte, problemet är alltså att det yttre hjulet svänger in ca 10-15 mm mer än det innre och det ska ju helst vara tvärtom om jag inte missuppfattat allt :?

Så nu undrar jag om det finns någon/några på forumet som kör med 140 framvagn och kuggstång och har fått till ackermann som det är tänkt, eller är det bara att börja bygga tebax snäckorna och styrstagen?


Mvh Mattias
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Inlägg av igmab »

Du kanske (bara kanske) kan få till ackermann.
- Kan du flytta styrväxeln bakåt? Om ja... gör det.
- Kan du vinkla ut styrarmarna på spindeln? Om ja... gör det.

När du vinklar ut styrarmarna måste du samtidigt ha koll på bumpsteer, så att det inte drar iväg för mycket där.
När det gäller bumpsteer (alltså toe-in förändringar vid fjädring) är det bättre att det går mot toe-in vid bump (ihopfjädring).

/Martin
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: ska visst funka med opel :!: kadett tannstangstyrning fra gte 1981 mod sånn ca... det passer nemligen noen volvo 240 endeledd..... rykten sier så :oops:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
PV544T
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 21, 2005 6:02 pm

Inlägg av PV544T »

Hej!

Skulle kanske skrivit det med en gång... Kuggstången ligger så nära framvagnen den kan komma och styrarmarna går inte vinkla ut för då tar det i däcket.

Opel kuggstång kan ju vara ett alternativ, men ska jag skaffa en ny tror jag det får bli snäckor.

Men tack för ideerna :D

Ingen annan som har nån ide? får nog börja söka snäckor i helgen :cry:


Mvh Mattias
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Mera en fråga men...
Vad händer om man sätter kuggstången bakom balken och skiftar sida på spindlarna?
Om man har en kuggstång som går åt rätt håll vill säga..
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Skiftar man sida på spindlarna blir styrarmarna felvinklade för att få rätt Ackerman, då får man göra om dem i så fall.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
perre
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 11, 2006 2:41 pm
Ort: sundsvall

accerman

Inlägg av perre »

ngn som hittat ngn lösning sitter på samma problem själv
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

även jag kommer stötta på samma problem under vintern
när jag ska bygga om lite i min PV
PV544T
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 21, 2005 6:02 pm

Inlägg av PV544T »

Hej!

För min del blev det snäckor från 140 iaf, fick aldrig till ackerman så den dög för besiktning.
Men ska man svänga lite så kanske det är kul med kuggstång och då är nog det bästa/lindrigaste alternativet att ta en stång som är lite smalare, har hört att det finns någon opel som har nått som ska stämma ganska bra... vet dock inte vilken. :?


Mvh Mattias
AndreasP
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 22, 2007 12:31 am
Ort: Tromsø - Norge

Inlägg av AndreasP »

kuggstang fra 340 - kortes inn 134mm
har det på min
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Volvo 360 går fint att använda!
Jag har hjälpt en kompis att montera en 164 framvagn på hans rod-bygge.
Där använde vi oss av en servokuggstång från 360.
I just den här bilen är framvagnsbalken breddad 20mm oxå.
Samt att vi gjorde om styrarmarna på spindlarna, dom kapades lös och svetsades fast "upp-och-ner" för att få konan åt ett bättre håll.
Man kan ju lätt lösa det med uniballs i ändarna istället om man vill...
Om man har styrlederna neråt så är det svårt att flytta tillbaka kuggstången så mycket som man måste för att få ackerman normal, kuggstången kommer att ta dom stora bultarna till innre infästningen av nedre länkarmen.

Här är ett par bilder på hur det ser ut typ.
Mats A har fotat, tack för lånet ;)

Bild

Bild

Bild
Gustav Sundberg
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tänk bara på att svets i gjuten spindel är lite tveksamt. Det gäller att man vet vad man gör så man inte tappar styrarmarna i 110 km/h....

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

När jag gjorde min framvagn konstaterade jag att det inte skulle gå få till ackermann med orginal framvagn och kuggstång. Kuggstången måste hamna väldigt mkt längre bak än vad det finns plats för.

Har man förlängt hela framvagnsbalken så kanske en 360-kuggstång är tilläckligt kort (styrlederna ska ju på något vis hamna i linjen som skär genom övre och undre länkarmsinfästning för att inte få bump steer) men förlänger man balken så stämmer ju inte resten av geometrin.

Som det ser ut på bilden verkar man ju lyckats ganska bra, men i en vanlig PV så kommer väl kuggstången få implementeras i motorblocket i så fall ??
Infästningen i styrarmen måste som sagt förflyttas en del och där har jag av SFRO fått besked att man inte får kapa och svetsa i spindlarna utan att en adapter måste tillverkas, verkar helt klart individuellt hur detta bedöms.

En Kuggstång från Opel Ascona B är väldigt smidig och kort, går även korta ytterligare, jag kortade min 60mm och bytte styrstagen till opel vectra-styrstag (mindre kula och längden stämre bra för min konstruktion).
Tanken är väl att förbättra styrningen inte försämra och då rekommenderar jag att montera tillbaka orginalet...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning

Inlägg av MatsN »

Kommer nog byta framvagn men kollar iaf lite gamla trådar. Nån som fick till det?
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning

Inlägg av jompazx »

håller på och härjar med kuggstång till 140 framvagn är inte klar men en Kuggstång som tar i centrum är att föredra för att en kuggstång som tar i ändar är oftast för bred tex 240 kuggstång
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar