Skruvad bur, frågor?

Modifieringar och tips
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Skruvad bur, frågor?

Inlägg av Falkenrejsing »

Hej. Nu har det börjat planeras lite mer ombyggnader på dodgen, och en tanke är att få in en bur, dels för säkerheten vid vissa tillfällen, dels för att bättra på vridstyvheten i chassit lite.
Dock är det ju en raggarbil, så baksätet ska helst vara kvar, därför tänkte jag mig en skruvad bur som tar semester när den inte behövs.

Har då läst drt. och funderar, där står att buren ska svetsas i 3mm plattor på 150x150mm i golvet, alternativt skruvas genom golvet med ytterligare en 3mm 150x150 platta under golvet för att sprida belastningen.
Nu är detta lite bökigt att få till på mitt golv, så min fundering är, kan man svetsa en låda från tröskeln i, säg, 4mm plåt med samma mått? Och sedan skruva fast bågen i denna låda? Tror jag har sett denna lösning på bild, men kan inte hitta det så jag kan intervjua ägaren av den bilen.

Någon som förstår vad jag menar och kan hjälpa till?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Skruvad bur, frågor?

Inlägg av therealpinto »

Jag har gjort så på min bil. Den är inte besiktad på någon DR-tävling än men när jag byggde hade jag kontakt med några DR-besiktningsmän som muntligt gav OK till lösningen.

Jag gjorde stödhylsor genom hela boxen så bågen är skruvad genom golvplåten också. En del kör med svetsmuttrar inuti lådan men jag tyckte det kändes bättre med genomgående skruv.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Skruvad bur, frågor?

Inlägg av Falkenrejsing »

Faktiskt varit och tittat på bilen lite idag, och tänkte också på det där med stödhylsor och genomgående skruv. Får väl se om någon gjort chassibes på detta viset och kan skjuta in något. Inte för att jag BEHÖVER en sbp godkänd bur så ofta, men det är ju bra om den är det, när man ändå bygger.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar