Vilken dimension på uniballs är lagom till ett panhardstag?
Vilken dimension på uniballs är lagom till ett panhardstag?
Hej. Som topic lyder. Vad är en lämplig dimension på uniballs för ett panhard. Krafterna kan ju inte vara sådär superstora liksom. mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Vilken dimension på uniballs är lagom till ett panhardst
Räkna med att panhardstaget ska klara hela bilens vikt i sidled, så det är ganska stora krafter.
Större ledlager ger också större lageryta vilket gör att man inte behöver byta lager lika ofta när de börjar glappa.
På en lätt (under 1000 kg totalvikt) gatbil skulle jag mellan tumme och pekfinger säga att man kan klara sig med M12, handlar det om 940 skulle jag bygga för M18 eller M20... Fast jag skulle också välja polyuretanbussning i åtminstone ena änden för att det ska hålla lite bättre, och för att slippa få in allt transmissionsljud i bilen.
Gustaf
Större ledlager ger också större lageryta vilket gör att man inte behöver byta lager lika ofta när de börjar glappa.
På en lätt (under 1000 kg totalvikt) gatbil skulle jag mellan tumme och pekfinger säga att man kan klara sig med M12, handlar det om 940 skulle jag bygga för M18 eller M20... Fast jag skulle också välja polyuretanbussning i åtminstone ena änden för att det ska hålla lite bättre, och för att slippa få in allt transmissionsljud i bilen.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå