korta/förlänga krängningshämmare

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

korta/förlänga krängningshämmare

Inlägg av Elias_ »

som rubriken lyder, hur har ni gjort?

i mitt fall kommer jag troligtvis behöva korta den på mitten.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: korta/förlänga krängningshämmare

Inlägg av Johan_P »

Det smidigaste borde väl vara att bygga en egen. Vet dock inte vilka rör man skall använda men läste att en del är byggda i cromemolly rör. kanske går att svetsa men det är väl fjäder stål i krängarna?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: korta/förlänga krängningshämmare

Inlägg av hauge »

Jag tror att folk gärna överdriver kvaliteten på materialet på krängningshämmare. En biltillverkare väljer det billigaste som klarar kravspecen. Är det en gammal bil så är vikt inte prioriterad och man kan då förvänta sig ett "sämre" material. dvs inte en massa legeringsämnen utan troligen vanligt stål med en kolhalt på 0,2-0,3%.


Det är bara att pröva att korta av, trä på en rörstump o svetsa. Krafterna på en krängingshämmare är inte stora. Man kan se den som en vridfjäder och vridningen är inte stor i förhållande till längden, så hållfasthetsmässigt (brottgräns/utmattning) är det inte nått att bry sig om normalt.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: korta/förlänga krängningshämmare

Inlägg av Kadett4wd »

nja... det är ett sjujäkla segt stål i en hämmare.
Prova borra i en vetja.

att sedan svetsa och lorta i en std för att korta så är den ju kass efteråt eftersom vridningen tas upp utmed hela längden. istället för som en knivhämmare så tas bara vridningarna upp i knivarna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: korta/förlänga krängningshämmare

Inlägg av hauge »

det räcker att gå upp i kolhalt för att det skall bli besvärligt att borra i


"eftersom vridningen tas upp utmed hela längden"
-det var ju det jag sade när jag menade på att svetsen/kortningen inte är kritisk i hållfasthetshänseende.

Varför krångla till det med knivar om man inte vill/behöver. Ja de är "bättre" men känns som överkurs i denna tråden.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: korta/förlänga krängningshämmare

Inlägg av Kadett4wd »

jo men eftersom man vrider en stång utmed hela längden kommer den gå av där den blivit lite hårdare.(i svetsen)
det var inte hårt att borra i, det var segt.
en väsentlig skillnad.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: korta/förlänga krängningshämmare

Inlägg av hauge »

ja, visst får man en förändring i metallstrukturen vid svetsen till det sämre. Sannolikt är/blir materialet sprödare där och går lättare av där än någonstans vid överbelastning/utmattning. MEN belastningen på en hämmare är så pass liten att det kan/borde gå bra ändå. Det är också värt att prova då det inte är en kritisk detalj.

Vid vanliga enkla konstruktioner är det ofta inte brottgräns som är dimensionerande, utan det är utböjningen/utmattning (tråkig fackterm) så vi säger deformationen istället, dvs vridningen i detta fallet, givet ett visst moment.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: korta/förlänga krängningshämmare

Inlägg av Kadett4wd »

kompisen skarvade en kränghämmare till sin volvo 142, den small av så hårt att den slogs in i kamdrivningen,.,, rätt tråkigt ras.

Edit:
tilläggas bör att det var en B23E i den med kamremskåpan fortfarande kvar.
Senast redigerad av Kadett4wd den fre okt 17, 2014 9:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: korta/förlänga krängningshämmare

Inlägg av hauge »

ja, det var ju inte kul :-(

Med rör och svetshål borrade från sidan borde det kunna undvikas.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: korta/förlänga krängningshämmare

Inlägg av jre »

Polarna har kortat en krängare (fram) på en E30 M3 som går långlopp på bana. Jag tycker det ser läskigt ut, men det tycks hålla. Sen han man ju hårda fjädrar på bana så materialet i krängaren vrids ju nte så långt som det görs på en gatbil. Du kan ju prova då en krängare är ganska billig. Kanske läge att sätta fångringar på den likt kardan?
//Jacob
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: korta/förlänga krängningshämmare

Inlägg av Dennis M »

Kapa den till rätt längd i ytterändarna, använd sedan ett plattjärn på varje sida som hävarm ut till bärarmen. Borra ett hål i plattjärnet och trä över krängaren, svetsa sedan runt.

mvh
Skriv svar