modifierad volvo 140 framvagn? ?

Modifieringar och tips
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: modifierad volvo 140 framvagn? ?

Inlägg av Falkenrejsing »

Då är jag med. Kan nog funka, men, är det inte vettigast att bara låta bli att ändra något alls och först ta reda på vad man har för värde, och vad som är värt att sträva efter? Jag vet att på jänkare kan man "nästan alltid" lägga till lite castervinkel och förbättra stabiliteten, då dessa ligger på typ 0* original.
Men, vet man inte utgångsläget känns det väldigt onödigt att börja bygga om och ändra.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
ewi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån feb 21, 2011 11:12 pm
Ort: Kinna

Re: modifierad volvo 140 framvagn? ?

Inlägg av ewi »

Sant ligger en poäng i det du skrev. Får boka upp sfro å se vad som krävs. Tanken var om det fanns nått man kunde göra nu när det är isär så skulle man passa på. Å få lite mer på benen när man träffar sfro. Ifall han vill prata framvagn.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: modifierad volvo 140 framvagn? ?

Inlägg av Lillen »

Jens Gustavsson skrev:jag är ingen expert i framvagnar men har varit med en del iallafall och undrar vad som är fel med styr växeln som sitter standard? jag har varit med och byggt om till en kortad 240 kugg stång en gång och jag kan säga att det va inte enkelt att få det lika bra som det va vad gällande bump vid fjädring sen att rymma den där den vill va med mera...

mvh jens
VEM har sagt att det är något fel med orginalet????

Finns många anledningar till att man byter.
Och förmodligen är en av dem pga omreggning.
Den andra är pga att det är svårt att få alla stag att fungera när man byter spindel till något som fungerar att svänga med.
Och kanske till sist så vill man byta för att få en mer kompatibel styrning , inte 15 rattvarv när det sladdar lite eller släpper.
Det är ju kanske inte direkt optimalt med orginal.

Dålig är det bara du som antyder att den är.
Allt beror på vad man vill åt , allt går att förbättra :thumbright:

Det är bara ett problem.
Att hitta en kuggstång/styrväxel som är kort nog för orginalet.
Vill man promt ha en styrväxel istället för snäcka då är det ombyggnad som gäller.
Detta pga infästningen av länkarmar och hur skärningspunkterna för framvagnen ser ut.
Senast redigerad av Lillen den mån sep 29, 2014 1:50 am, redigerad totalt 2 gång.
VW & Volvo.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: modifierad volvo 140 framvagn? ?

Inlägg av Lillen »

ewi skrev:Då jag letat information på nätet är det svårt att få en bild av hur bra framvagnen är å vad man ska göra med den. Sen var ju det när jag prata med sfr var han helt entuastisk å prata om många idéer så man blev helt vilsen. Men små medel ville jag förbättra framvagnen. Det var inte enkelt att läsa till sig det. Camber å caster var tanken å leka med. Stod å kolla lite på sakerna igår. Bygga en övre länkarm å skjusterbart då går det att ställa camber. Evetuellt att flytta ner länkarmen 2-3 cm för att få en finare vinkel. Medan ja satt där å fundera kollade jag på kompisen v70 upppalad. Å slog det mig. Camber borde jag få om ja brickar ner framvagnen i bak kant. Å då har jag ju nått lite målet med inställningar ja ville. Sen behöver det inte vara rätt i min tanke nu.
Att luta framvagnen med hjälp av att bricka ner är fel.
Du får en massa konstiga symptom du inte vill ha då.
Ändrar antidive och hur framvagnen rör sig.

Däremot kan du åstakomma lite caster genom att flytta bak övre bräarm lite.
Men då ska du veta varför och vad du vill åstakomma med det.

Det finns INGET du kan jämföra med en McPherson om du jämför med en framvagn som har dubbla A-armar :|
Caster menar ja. Tänkte lutningen på framvagnsbalken. Då lutar man bägge länkarmarna samtidigt så följer spindeln lutning. För orginal lutar det på grund av rambena. Tänkte att volvo kanske hade en tanke med det.
Orginal har framvagnen ingen lutning pga rambenen.
Det är nästan ingen caster eller camber i standardutförande.
Det man får vid nedflyttning av övre bärarm ÄR cambergain.
Det är mer camber vid infjädring , orginal kan det gå mot positiv camber.
VW & Volvo.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: modifierad volvo 140 framvagn? ?

Inlägg av therealpinto »

Som några andra säger, man ska ju veta varför man ändrar saker om man bygger om...

Det SFRO brukar rekommendera på 140-framvagn är att man sänker infästningen för övre bärarmen för att få lite mer camber gain och gärna flyttar den lite bakåt för lite mer caster. Det gäller då när framvagnen ska användas i en bil med lite sportigare ambitioner (eftersom de ändringarna normalt sett ger lite bättre grepp i framvagnen i kurvor). Men man bör själv sätta sig in i vad som händer när man gör de förändringarna.

Kuggstångsstyrning är som sagt lurigt även om det går att få till ganska bra med rätt kuggstång. Beroende på hur man använder framvagnen ska man dock tänka ett par gånger innan snäckan ersätts. Men några nackdelar finns med snäckan;
- relativt långsam utväxling
- många leder som kan glappa
- snäckan är väl minst 40 år gammal (1974...)
- ibland sitter den ivägen (om man använder framvagnen i en annan bil)

Men det kan vara enklare att byta till en nyare snäcka med snabbare utväxling och mindre glapp, än att få till en bra kuggstångsstyrning.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
ewi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån feb 21, 2011 11:12 pm
Ort: Kinna

Re: modifierad volvo 140 framvagn? ?

Inlägg av ewi »

Nu har jag fått lite kött på benen via era kommentarer. Sfro ska bokas idag. Sen framvagns geometri får lösas med tiden. Då bilen kommer att användas lite till bankörning/buskörning. Men som sagt boka sfro å sen planera byggets gång efter det.
Skriv svar