Hej
tänkte vi kunde dra igång en tråd om chassi inställningar samt vilka däck som känns bäst och ger mest bang for the buck
Hur ställer man in chassiet optimalt för drifting? hård bak, mjukare fram?
hur mkt camber/caster kan man köra med? osvosv
Finns mycket att lära sig inom detta märker jag
Så ös på med info
Chassi/däck inställning drifting
Chassi/däck inställning drifting
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Chassi/däck inställning drifting
Inte så att jag har hållit på med drifting så mycke, Men rätt höjd, ganska hård kanske lite lägre bak till?
Hur mycke camber beror väl på hur mycke styrvinkel man vill ha? Men sen beror de på kör stil å andra saker. Men finns väl nogon form av "grund regler" eller vad man ska kalla de.
För min tanke med camber fram.
Är att man ska få bättre däckyta/grepp när man kommer på ställ
Men som sakt, inte så att jag vet, är bara vad jag tycker å tänker
Mvh/Lindggren
Hur mycke camber beror väl på hur mycke styrvinkel man vill ha? Men sen beror de på kör stil å andra saker. Men finns väl nogon form av "grund regler" eller vad man ska kalla de.
För min tanke med camber fram.
Är att man ska få bättre däckyta/grepp när man kommer på ställ
Men som sakt, inte så att jag vet, är bara vad jag tycker å tänker
Mvh/Lindggren
Re: Chassi/däck inställning drifting
När det gäller framvagn tycker jag folk fokuserar alldeles för mkt på camber och däckyta och glömmer hur ett däck svänger. Det svänger när det lutar med utan att peka i riktningen det svänger mot. Tänk cykel eller motorcykel.
För fem år sen började jag prata med folk om Ackerman. Då visste nästan ingen vad det var.
Numera är det nästan ett måste med borttagen Ackerman, sk parallelstyrning.
Jag har studerat flera av årets SM-bilar som placerat sig bra och försöker lära mig chassinas gyllene medelväg.
För fem år sen började jag prata med folk om Ackerman. Då visste nästan ingen vad det var.
Numera är det nästan ett måste med borttagen Ackerman, sk parallelstyrning.
Jag har studerat flera av årets SM-bilar som placerat sig bra och försöker lära mig chassinas gyllene medelväg.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)