Hej
Vet ej om denna ska vara i "Amerikanska bilar" eller här men provar detta.
Har en chevelle 65:a som används mest till dragracing men 60-fötterna har varit hemska (1,89 som bäst)
och har nu tänkt uppgradera framvagnen.
Har innan haft Competition Engineering dämpare ihop original bigblock fjädrar fram (var så när den köptes)
men viktförflyttningen och separationen har varit väldigt liten.
Har tyvärr ingen möjlighet just att väga bilen vilket hade varit optimalt.
Har kikat på Moroso trick fjädrar men vet då inte vilken spring rate som jag ska ha, 2:a alternativet
jag funderar på är att köpa ett par Moog original fjädrar fast till v6:an.
Dämpare kommer att bli ett par Strange iaf.
Eller är det någon som har en annan ide´?
Lite info om bilen om det kan hjälpa:
406 smallblock
th400 låda
2800 stall
Ford 9" 3.90utvx (original upphängning)
28/10.5 slicks
26/4.5 fram
hyffsat lättad med glasfiberdörrar,huv,kofångare,bagagelucka.
/Danne
Val av framfjädrar.
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: Val av framfjädrar.
Brukar man inte höja de övre infästningarna bak(k länket) för att få över mer vikt bak?
Hoppar bakvagnen?
Jag har väl ingen direkt dragrace erfarenhet men håller på med min kompis chevelle som skall få hyffsad väghållning men ändå funka rakt fram.
Den blir det dock ganska stora ingrepp i.
mvh
Hoppar bakvagnen?
Jag har väl ingen direkt dragrace erfarenhet men håller på med min kompis chevelle som skall få hyffsad väghållning men ändå funka rakt fram.
Den blir det dock ganska stora ingrepp i.
mvh
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Re: Val av framfjädrar.
Ett vanligt tips är ju sexans framfjädrar. Tempest 64:a eller vad det nu var ska ha de längsta med relativt låg fjäderkonstant.
Det och bortplockad krängare (men det har du väl redan?) är väl standardtipsen som jag minns sedan jag körde gm A-body. Och att se till att undre länkarm var parallell med marken om jag inte mins fel.
Det och bortplockad krängare (men det har du väl redan?) är väl standardtipsen som jag minns sedan jag körde gm A-body. Och att se till att undre länkarm var parallell med marken om jag inte mins fel.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: Val av framfjädrar.
Näe bakvagnen hoppar inget utan det är mera så att inget händer direkt, bilen bara åker iväg så att att säga.
Jo lär väl bli ett par fjädrar till sexan, allt lär ju vara bättre än de bigblockfjädrarna som satt i.
Hittade ett par Moog "5230" som ska vara till b.la Tempest -64 och även passa min chevelle, så det blir att testa dem.
Länkarmarna bak är parallella och riktigt genomtänkt som det verkar, bilen har tidigare gått med allt från
540 Merlin och 496BB med gas och lyft framdäcken men min lilla 406:a orkar inte riktigt kliva iväg utan då måste
jag försöka hjälpa den så mycket det går.
Jo lär väl bli ett par fjädrar till sexan, allt lär ju vara bättre än de bigblockfjädrarna som satt i.
Hittade ett par Moog "5230" som ska vara till b.la Tempest -64 och även passa min chevelle, så det blir att testa dem.
Länkarmarna bak är parallella och riktigt genomtänkt som det verkar, bilen har tidigare gått med allt från
540 Merlin och 496BB med gas och lyft framdäcken men min lilla 406:a orkar inte riktigt kliva iväg utan då måste
jag försöka hjälpa den så mycket det går.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Val av framfjädrar.
jag tycker du ska försöka mäta spring rate på fjädrarna du har först då vet du mer vad du behöver sen...
hur hårtd är bilöen fram nu? jag bruka ta tag i stänk skärmen och lyfta lite lagomt hårt (inte så man får rygghaveri) då ska den fjädra upp 5cm typ då ska m,an få fin utfjädrig fram. man kan ta bort fjädern och kolla efter kärvnigar också det är rätt vanligt på original liknade bilars framvagnar.
mvh jens
hur hårtd är bilöen fram nu? jag bruka ta tag i stänk skärmen och lyfta lite lagomt hårt (inte så man får rygghaveri) då ska den fjädra upp 5cm typ då ska m,an få fin utfjädrig fram. man kan ta bort fjädern och kolla efter kärvnigar också det är rätt vanligt på original liknade bilars framvagnar.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/