Bygga egna coilovers bak 240

Modifieringar och tips
[Sandstrom]
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis okt 04, 2011 9:07 pm

Bygga egna coilovers bak 240

Inlägg av [Sandstrom] »

Tjenare!
Har försökt sökt men inte hittat något.. Kan ju bara vara att det är jag som suger på att leta också :doh:

Men är det någon här inne som har gjort egna coilovers bak till 240 som skulle vara schysst och lägg upp en mall här eller länka så man kan kolla lite? :hihi: :thumbright:


Mvh Sandström
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Bygga egna coilovers bak 240

Inlägg av Dennis M »

Varför vill du ha coilovers?

Ska du inte räkna på chassiet så är det nog bättre att byta till ett chassiekit eller ett anpassat coiloverkit.

Dess placering påverkar förhållande mellan bump och roll.
[Sandstrom]
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis okt 04, 2011 9:07 pm

Re: Bygga egna coilovers bak 240

Inlägg av [Sandstrom] »

Blir nog det också. Men sen så vill jag också sänka bilen. Åsså är inte plånboken så stor, så egentillverkade coilovers i orginal infästningarna räcker nog för mig första säsongen. Sen uppgradera chassit eftersom. :thumbright:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Bygga egna coilovers bak 240

Inlägg av Dennis M »

Coilovers i sig är inte bättre än orginalgrejjor, enda fördelarna är att man kan justera höjd och cornerweight (går att lösa ändå) samt att det finns en fjäderstandard så man smidigt kan byta fjädrar och prova sig fram.

Mest prisvärt är nog att köpa AVO universal och ungefär rätt fjädrar för då har du ju coilovers för framtida bruk som går att flytta om, justera osv.
Det jag inte gillar med dem är att de inte har inspänningsfjädrar men de är nog bäst i budgetklassen.
De är rätt vanliga på banbilar så det är inga "stance" prylar som bara används till att ta bort fjädringen på gamla golfar :wink:
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Bygga egna coilovers bak 240

Inlägg av Oskar Johansson »

Senast redigerad av Oskar Johansson den fre nov 14, 2014 4:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Bygga egna coilovers bak 240

Inlägg av Dennis M »

http://www.avouk.com/MotorsportFrameset-84.htm

universal single adjustable med polybussningar ligger på tusenlappen så det är knappt lönt att bygga egna.

Ska man ha bättre grejjor så är det nog bilstein för alla budget funkar nog rätt lika.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Bygga egna coilovers bak 240

Inlägg av Dennis M »

De är till fram va?
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Bygga egna coilovers bak 240

Inlägg av Oskar Johansson »

Vet inte men man kan nog snacka med han så fixar han fram, jag bytte ut länken mot ett ekonomi alternativ som är 1000kr billigare
[Sandstrom]
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis okt 04, 2011 9:07 pm

Re: Bygga egna coilovers bak 240

Inlägg av [Sandstrom] »

Dennis M skrev:http://www.avouk.com/MotorsportFrameset-84.htm

universal single adjustable med polybussningar ligger på tusenlappen så det är knappt lönt att bygga egna.

Ska man ha bättre grejjor så är det nog bilstein för alla budget funkar nog rätt lika.
Den där sidan ska jag absolut kolla in! Tack! :thumbright:
Jo men precis, kommer ändå köra mest gata å spela frän med turbo och sänkt bil så bilstein blir det om de byggs vidare på projektet fram över! :hihi: :lakrits:
[Sandstrom]
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis okt 04, 2011 9:07 pm

Re: Bygga egna coilovers bak 240

Inlägg av [Sandstrom] »

Oskar Johansson skrev:Vet inte men man kan nog snacka med han så fixar han fram, jag bytte ut länken mot ett ekonomi alternativ som är 1000kr billigare
Jo dom har bak också, men kan man spara in en tusen lapp så gör jag hellre de. :P
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Bygga egna coilovers bak 240

Inlägg av Dennis M »

Tänk dig bilen bakifrån, ju längre mellan fjädrarna desto hårdare håller den emot i roll med samma fjäderhårdhet.
Tänk dig sedan bilen från sidan, ju längre bak på undre bärarm ju hårdare blir den i bump (upp och ner).
Man kan alltså placera coilovers så att bilen blir hård i roll fast mjuk i bump och tvärtom.
Det gör mycket mer nytta att räkna på chassiet än att köpa dyra prylar.
ett tips är att ta ett wattlänk från en astra J på skroten och montera med proppellern ställbar i höjdled så blir den nog bättre att sladda med. :-)
Skriv svar