Bmw E38 740ia -97 Framvagn DRIFTING

Modifieringar och tips
Toob89
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis nov 18, 2014 7:00 pm

Bmw E38 740ia -97 Framvagn DRIFTING

Inlägg av Toob89 »

Tjena Tobbe här ! håller på och bygger en bmw e38 740ia för proint drifting och är tänkt att vara klar till våren 2016, men de går så jäkla fort fram nu så den blir nog klar redan i 2015, bilen var då en komplett bmw 740 e38 när ja körde in den i garaget, nu är det bara en tom kaross kvar som står på blästring för att sedan forslas vidare för bur mallning hos Finess, så då gick jag och sparka runt på grejerna i garaget i väntan på att få hem leksaken igen, å då slog det mig att ja måste ju för tusan fixa ett styrvinkel kit till den :doh: , hur f-n går jag till väga på en e38 finns ju för tusan ingen som åker baklänges med dom stora asen till bilar, å wisefab hade inte hört talas om någon som kört det heller inom driftingen, som använder sig av deras grejer dvs, är det någon som vet om e38an har samma framvagn som nån annan bmw? jag har googlat och jag tycks inte hitta något vettigt så frågar er experter här istället :D hähä, eller vet ni någon som håller på och fipplar med nån liknande framvagn som man skulle kunna tjåla med? och hur går man till väg med dessa framvagnar om man skulle bygga ett själv kanske?

Projekt tråd på bilen kommer upp så småningom! Mvh Tobbe
Alex0512
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Ort: Sala

Re: Bmw E38 740ia -97 Framvagn DRIFTING

Inlägg av Alex0512 »

Hej!
Nu vet inte jag riktigt hur e38 framvagnen ser ut.. Är det som e34 med dubbla bärarmar och spindelleder, eller mer som e36/e46?

Jag håller på och bygger om min e34 lite i vinter, med hjälp av Nissan s13 bärarmar, sen ska det byggas special styrarmar för mer vinkel och nära på parallelstyrning.
Finns massor att läsa på om just parallelstyrning..
Har e38an styrsnäcka eller styrväxel?

//Alex
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Bmw E38 740ia -97 Framvagn DRIFTING

Inlägg av Jens.k »

Det skrevs lite om hur det byggdes på en e28 här: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =8&t=85430
Har för mig att det är liknande på e38
Jens Karlsson
Toob89
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis nov 18, 2014 7:00 pm

Re: Bmw E38 740ia -97 Framvagn DRIFTING

Inlägg av Toob89 »

Alex0512 skrev:Hej!
Nu vet inte jag riktigt hur e38 framvagnen ser ut.. Är det som e34 med dubbla bärarmar och spindelleder, eller mer som e36/e46?

Jag håller på och bygger om min e34 lite i vinter, med hjälp av Nissan s13 bärarmar, sen ska det byggas special styrarmar för mer vinkel och nära på parallelstyrning.
Finns massor att läsa på om just parallelstyrning..
Har e38an styrsnäcka eller styrväxel?

//Alex
E38an har styrsnäcka, hmm, intressant, går det att använda sig av s13s bärarmar utan att modda om dom? styrarmar lär man ju kanske kunna ta från nå wisefab kit typ? eller göra några själv, eller hur har du klurat på den saken? hur mycket vinkel tror du att du får ut av det här på din? om man googlar på e34ans framvagn så tycker jag den är mest lik den faktiskt :drool: , jag ska kirra lite bilder sen på hur det ser ut !

/Tobbe
Toob89
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis nov 18, 2014 7:00 pm

Re: Bmw E38 740ia -97 Framvagn DRIFTING

Inlägg av Toob89 »

Jens.k skrev:Det skrevs lite om hur det byggdes på en e28 här: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =8&t=85430
Har för mig att det är liknande på e38
Ja det verkar som att e28/e34/e38 har istort sett samma framvagn, fast e38ans är mer robustare ser det ur som, jag ska kirra bilder så lägga upp så får ni se vad ni tror :D
Toob89
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis nov 18, 2014 7:00 pm

Re: Bmw E38 740ia -97 Framvagn DRIFTING

Inlägg av Toob89 »

ni tror inte att 5 seriens E39 7 seriens e38 kan likna varandra? det är väl istortsett samma generation?
Pitabroed
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: ons apr 18, 2012 8:50 pm

Re: Bmw E38 740ia -97 Framvagn DRIFTING

Inlägg av Pitabroed »

E36 framvagn är som sagt populärt på e28 och e34 så borde kanske vara en bra idé?
Alex0512
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Ort: Sala

Re: Bmw E38 740ia -97 Framvagn DRIFTING

Inlägg av Alex0512 »

Toob89 skrev:
Alex0512 skrev:Hej!
Nu vet inte jag riktigt hur e38 framvagnen ser ut.. Är det som e34 med dubbla bärarmar och spindelleder, eller mer som e36/e46?

Jag håller på och bygger om min e34 lite i vinter, med hjälp av Nissan s13 bärarmar, sen ska det byggas special styrarmar för mer vinkel och nära på parallelstyrning.
Finns massor att läsa på om just parallelstyrning..
Har e38an styrsnäcka eller styrväxel?

//Alex
E38an har styrsnäcka, hmm, intressant, går det att använda sig av s13s bärarmar utan att modda om dom? styrarmar lär man ju kanske kunna ta från nå wisefab kit typ? eller göra några själv, eller hur har du klurat på den saken? hur mycket vinkel tror du att du får ut av det här på din? om man googlar på e34ans framvagn så tycker jag den är mest lik den faktiskt :drool: , jag ska kirra lite bilder sen på hur det ser ut !

/Tobbe
Nej, lite får man modda dom, iaf för e34.. Man får smalna av "hylsorna" vid uniballsen då dom är lite bredare än bussningarna. Sen får man eventuellt justera vinkeln på spindelleden.
Jag hade tänkt göra egna, ta från nå wisefab kit blir nog svårt.. Tror inte många går att få dit särskilt enkelt på fjäderbenet!
Ingen aning om hur mycket vinkel det kan bli, än så länge ligger allt bara i delar ;)

Angående att använda e36 framvagn så blir det problematiskt om man kör v8.. Då får man bygga om tråg osv.
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Skriv svar