Bump steer dragrace bil

Modifieringar och tips
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Bump steer dragrace bil

Inlägg av Martin H »

Hur mycket bump steer törs man åka med innan det blir otrevligt eller rent av farligt? Måste åka med styrväxel på Volvo 140 framvagn och jag kan bara få in o upp de inre styrlederna till samma punkt som nedre bärarms inre infästningar sen är det tråg o grejor i vägen så det blir ju inte bra så frågan hur mycket är acceptabelt? Det som går att göra är ju att minska slaget i fjädringen ytterligare samt att det skulle ju vara möjligt att sänka yttre styrleder lite.
/Martin
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Bump steer dragrace bil

Inlägg av Nova Jörgen »

Hej Martin.
Jag har ställt samma fråga och sökt på nätet...fick egentligen inte fram något exakt svar.
På mina Novor, som har en BRUTAL bump steer från fabrik, ca 25-30 mm. toe ändring genom hela fjädringsvägen, så är det rent otäckt. Ca 12-15mm toe in vid full utfjädring. Bilen for från sida till sida, man fick gissa sig till vilket håll den skulle ta vägen :doh:

Med nya övre eftermarknads bärarmar och sänkning av yttre styrleder, så har det minskat till några mm toe in vid full utfjädring. Dom nya bärarmarna gjorde det möjligt att få 6-7 graders positiv Caster också vilket gör bilen stabilare i högre farter. Innan gick det bara att få till 1-2 graders positiv caster. Nu går bilen som på räls ute på strippen.

Vi kollar även på att göra en ny center link med annan geometri och ändrad infästning för inre styrlederna, då borde vi få bort lite till av bump steer problemet.

Kan du få det till ett par tre mm så borde det inte kännas, förutsatt att du kan få till mycket positiv caster också.

På en Dragracing bil är det bättre att få lite Toe In än att få Toe out, vid utfjädring. Tänk även på att kolla vad som händer vid ihop fjädring så bilen inte far över banan vid en hård inbromsning.

Det är väl som vanligt så att olika bilar påverkas olika mycket...?
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bump steer dragrace bil

Inlägg av therealpinto »

Kan du ta ett foto på hur det ser ut ungefär?

Jag har besiktat ett hyfsat antal 140-framvagnar med kuggstång som har fungerat acceptabelt (eller bra) på ojämn väg trots att det ser "fel" ut. Bump steer har då handlat om en storleksordning av kanske 5-10 mm mätt på 1 meter framför hjulcentrum ungefär.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Bump steer dragrace bil

Inlägg av Martin H »

Jag ska mixtra lite till och ta en bild det finns ingen styrning monterad än att ta kort på. Gustav är det mätt på ett hjuls rörelse eller båda. Jörgen hur mäter du när du får 30mm skillnad? ja jag får ju mer toe in ju mer den fjädrar ihop :(
Återkommer
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Bump steer dragrace bil

Inlägg av Nova Jörgen »

Jag tog min talmeter och mätte mellan framhjulen position klockan 3 ungefär. När det var fullt utfjädrat och nästan helt ihopfjädrat. Jag gjorde inte detta särskilt noga men det var någonstans mellan 20-30mm skillnad. det var så väldigt mycket så jag brydde mig inte om att vara noggrannare.

När det är dags för lite mer finlir då använder jag den här Bump Steer mätaren

Bild

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Bump steer dragrace bil

Inlägg av Dennis M »

Har den verkligen bumpsteer från fabrik?
Din ser inte ut att ha några orginaldelar kvar :-)
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Bump steer dragrace bil

Inlägg av Martin H »

Med denna installation har jag inget bump steer :) med leden på org plats så är det
16mm bara på däcket. Såg det fanns bump steer kit till bl.a. Fox body mustangerna som innehöll en uniball o typ en gängstång med kona :) så funkar det så kan jag svarva till nå kraftigare o använda 2st 1/2" uniball så bör det bli bra.

Bild
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Bump steer dragrace bil

Inlägg av Dennis M »

Ok jag mätte upp grannens chevelle häromveckan för chassiet ska uppdateras. Har läst en del om bumpsteer på chevelle men när vi mätte så hade den ingen alls, kan det verkligen vara så att en tillverkare bygger in massa bumpsteer från fabrik(skulle ju vara amerikaner till nått sånt) eller kan det bytts till andra spindlar eller styrarmar under bilen livstid?

Chevellechassiet är helt bedrövligt men det verkar gå att få ordning på :)
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Bump steer dragrace bil

Inlägg av Nova Jörgen »

Dennis M skrev:Har den verkligen bumpsteer från fabrik?
Din ser inte ut att ha några orginaldelar kvar :-)
Hehe... det där är kompisens chassi till hans AC Cobra bygge.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Bump steer dragrace bil

Inlägg av Nova Jörgen »

Dennis M skrev:Ok jag mätte upp grannens chevelle häromveckan för chassiet ska uppdateras. Har läst en del om bumpsteer på chevelle men när vi mätte så hade den ingen alls, kan det verkligen vara så att en tillverkare bygger in massa bumpsteer från fabrik(skulle ju vara amerikaner till nått sånt) eller kan det bytts till andra spindlar eller styrarmar under bilen livstid?

Chevellechassiet är helt bedrövligt men det verkar gå att få ordning på :)
Jodå jänkarna byggde in mycket bump steer och en massa konstiga Camber ändringar vid ihopfjädring, allt detta för att bilarna skulle bli ordentligt understyrda och ploga rakt fram vid panikbromsningar och okontrollerade undanmanövrar. på den tiden fanns det inga sidokrockskydd eller AirBags minst skador fick man vid en krock med fronten först.

Sist jag mätte på en original chevelle så hade den en del Bump steer den också. dock inte lika mycket som Novan. Framvagnarna skiljer en del mellan Chevelle och Nova.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Bump steer dragrace bil

Inlägg av Nova Jörgen »

Martin H skrev:Med denna installation har jag inget bump steer :) med leden på org plats så är det
16mm bara på däcket. Såg det fanns bump steer kit till bl.a. Fox body mustangerna som innehöll en uniball o typ en gängstång med kona :) så funkar det så kan jag svarva till nå kraftigare o använda 2st 1/2" uniball så bör det bli bra.

Bild
För dragracing så tycker jag att din kraftigare lösning ska funka bra.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bump steer dragrace bil

Inlägg av therealpinto »

Jag mäter på ett hjul. Men när man mäter "framåt" på det viset (med laserpekare) får man vara uppmärksam på hur mycket spårviddsförändringen eventuellt bidrar med också.

En "adapter" för att sänka styrleden som på bilden ovan är ganska vanligt. Gör man den stadig håller det oftast men det blir ganska mycket brytning på styrarmen. Som sagt, för dragracing är det nog sällan problem, på gata, mer tveksamt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar