bmw diff på 960 mk2 bakvagn

Modifieringar och tips
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

bmw diff på 960 mk2 bakvagn

Inlägg av Plump »

De finns ju några här som har bmw klump på sina mk2 960 bakvagnar.
Försökte söka lite men fann inget?

Passar alla drivaxlar eller är det bara från vissa?
Om nån sitter på lite bilder så är de välkommet !!
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: bmw diff på 960 mk2 bakvagn

Inlägg av jre »

Det hör väl mer till "Transmision" än "Chassi".
Kolla denna tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=84686

Nu vet inte jag efter som jag inte använt BMW-diff i min 960, men rimligen tar man en mk1 och stoppar i en 210-diff och använder mk1-drivaxlarna. 210-diffen sitter på många BMW med större motorer (läs V8). Om du vill ha diffbroms i den så brukar de gå på typ 6000:- på autopower. Sen är det bara att MIG:a. Alternativet är ju en 188-diff och mk2 med mk2-drivaxlarna, men då får du svetsa alu.
Mvh//Jacob
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: bmw diff på 960 mk2 bakvagn

Inlägg av Plump »

Ja de har du rätt i. Vart fel kategori.

Ok så de är 188 huset man brukar använda till mk2 bryggan.
Fick för mig att de va tvärt om.
Kanske är värt att skaffa fram en mk1 brygga istället.
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: bmw diff på 960 mk2 bakvagn

Inlägg av jre »

Bara en gissning från min sida. Jag har ju hållit i alla sakerna vi pratar om samt pillat isär mycket av dem, men jag byggde inte min mk2 med en 188-diff utan en Eaton diff i mk2-huset.
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: bmw diff på 960 mk2 bakvagn

Inlägg av Plump »

Anledningen till att jag funderade på att muckla dit en bmw diff är för att jag inte gillar hur org sitter. Nu har jag inte kollat så extremt noga, men de ser ut som att den typ bara sitter fastklämd?
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: bmw diff på 960 mk2 bakvagn

Inlägg av jre »

Jo, mk2-diffen har två bussningar (en på var sida) i bakstycket pressade på var sin pinne utåt mot varje sida. Dessa bussningar är sedan klämda mellan varera halvan i bryggan.
Kraften från motorns vridmoment kommer tas upp i dessa bussningar samt vridmomentet på hjulen som också delas på bussningen i framkant på diffen som också är klämd mellan övre och undre halvan i bryggan.

Jag vill inte på ngt vis påstå att designen är perfekt, men jag ser inte att den skulle vara helt urusel heller. Jag har plockat ur dessa sammanlagt fyra bussningar ur bakaxlar som gått lååångt utan att de har andra skador än lite torrsprickor. De bakre bussningarna spricker ifall bakstyckets pinnar börjar oxidera (aluminium) men de är mycket enkla att byta.
Att byta till BMW-delar bara av den anledningen känns fel.
//Jacob
Skriv svar