Hej jag håller på att montera en finess driftingbur i min 940.
Är det godkänt att tävla med taklucka eller måste den läggas igen?
Måste lådorna till buren vara 100% täta eller gör det något om det är en glipa in i lådan?
Finns det något speciellt mått på sidosträvorna som lutar vilken vinkel dom ska vara i?
Plattorna som du bultar ihop får dom också svetsat ihop?
Mvh
Driftingbur volvo 940 frågor.
Re: Driftingbur volvo 940 frågor.
Taklucka bör vara täckt med FIA fönsternät fick jag höra i helgen angående mitt driftingbygge.
Det mått som begränsar sidosträvorna är ju däremot hur mycket av dörröppningen de blockerar. Finns något om det i gemesamma reglementet för bilsport.
Det mått som begränsar sidosträvorna är ju däremot hur mycket av dörröppningen de blockerar. Finns något om det i gemesamma reglementet för bilsport.
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Re: Driftingbur volvo 940 frågor.
En bra tumregel är att man monterar strävorna i höjd med dörrlåset har jag hört
0708960667
Re: Driftingbur volvo 940 frågor.
Eller tänkte jag fel nu? Måste kolla på min bil först, va en kompis som sa det när jag byggde min bur och den är bes av en sbf gubbe dvs godkänd
0708960667
Re: Driftingbur volvo 940 frågor.
Så här står det i de gemensamma tekniska.
TR 5.8.3.2.1.2 Dörrsträvor:
En eller flera längsgående strävor ska monteras på varje sida av bilen i överensstämmelse med
skisserna 9, 9-1, 9-2, 10 eller 11. (skisserna 9, 10 och 11 för bilar homologerade fr.o.m. 2007-01-
01.)
En kombination av de olika skisserna är tillåtet.
Utförandet av dörrsträvorna skall vara lika på båda sidor av bilen.
Dessa får göras demonterbara.
Dessa sidoskydd ska monteras så högt som möjligt, men dess övre fastsättningspunkt får inte vara
högre än halva dörröppningens höjd mätt från dess bas.
Om de övre fastsättningspunkterna befinner sig framför eller bakom dörröppningen, gäller
höjdbegränsningen för den del som befinner sig i själva dörröppningen.
I de fall dessa rör är utformade som ett ”X” (skiss 9), rekommenderas det att de nedre
infästningspunkterna på krysset ansluter till huvudbågens och främre bågen infästningspunkt i
chassiet, dessutom rekommenderas att minst en del av ”X” ska vara en hel rörpipa.
Att ansluta dörrsträva till vindrutestolpförstärkning (skiss 253-15) är tillåtet.
Vid tävling utan co-driver krävs dessa sidoskydd endast p
TR 5.8.3.2.1.2 Dörrsträvor:
En eller flera längsgående strävor ska monteras på varje sida av bilen i överensstämmelse med
skisserna 9, 9-1, 9-2, 10 eller 11. (skisserna 9, 10 och 11 för bilar homologerade fr.o.m. 2007-01-
01.)
En kombination av de olika skisserna är tillåtet.
Utförandet av dörrsträvorna skall vara lika på båda sidor av bilen.
Dessa får göras demonterbara.
Dessa sidoskydd ska monteras så högt som möjligt, men dess övre fastsättningspunkt får inte vara
högre än halva dörröppningens höjd mätt från dess bas.
Om de övre fastsättningspunkterna befinner sig framför eller bakom dörröppningen, gäller
höjdbegränsningen för den del som befinner sig i själva dörröppningen.
I de fall dessa rör är utformade som ett ”X” (skiss 9), rekommenderas det att de nedre
infästningspunkterna på krysset ansluter till huvudbågens och främre bågen infästningspunkt i
chassiet, dessutom rekommenderas att minst en del av ”X” ska vara en hel rörpipa.
Att ansluta dörrsträva till vindrutestolpförstärkning (skiss 253-15) är tillåtet.
Vid tävling utan co-driver krävs dessa sidoskydd endast p
Lars Schödén