Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 20, 2017 8:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön nov 30, 2014 11:56 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 14, 2013 4:45 pm
Inlägg: 60
Hej jag håller på att montera en finess driftingbur i min 940.

Är det godkänt att tävla med taklucka eller måste den läggas igen?

Måste lådorna till buren vara 100% täta eller gör det något om det är en glipa in i lådan?

Finns det något speciellt mått på sidosträvorna som lutar vilken vinkel dom ska vara i?

Plattorna som du bultar ihop får dom också svetsat ihop?

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 14, 2015 11:21 am 
Offline
Stjeit nemä
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Inlägg: 731
Ort: Skellefteå/Piteå
Taklucka bör vara täckt med FIA fönsternät fick jag höra i helgen angående mitt driftingbygge.
Det mått som begränsar sidosträvorna är ju däremot hur mycket av dörröppningen de blockerar. Finns något om det i gemesamma reglementet för bilsport.

_________________
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
0730653242


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 14, 2015 11:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm
Inlägg: 276
En bra tumregel är att man monterar strävorna i höjd med dörrlåset har jag hört

_________________
0708960667


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 14, 2015 11:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm
Inlägg: 276
Eller tänkte jag fel nu? Måste kolla på min bil först, va en kompis som sa det när jag byggde min bur och den är bes av en sbf gubbe dvs godkänd

_________________
0708960667


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 15, 2015 8:34 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Inlägg: 93
Ort: Boden
Så här står det i de gemensamma tekniska.

TR 5.8.3.2.1.2 Dörrsträvor:
En eller flera längsgående strävor ska monteras på varje sida av bilen i överensstämmelse med
skisserna 9, 9-1, 9-2, 10 eller 11. (skisserna 9, 10 och 11 för bilar homologerade fr.o.m. 2007-01-
01.)
En kombination av de olika skisserna är tillåtet.
Utförandet av dörrsträvorna skall vara lika på båda sidor av bilen.
Dessa får göras demonterbara.
Dessa sidoskydd ska monteras så högt som möjligt, men dess övre fastsättningspunkt får inte vara
högre än halva dörröppningens höjd mätt från dess bas.
Om de övre fastsättningspunkterna befinner sig framför eller bakom dörröppningen, gäller
höjdbegränsningen för den del som befinner sig i själva dörröppningen.
I de fall dessa rör är utformade som ett ”X” (skiss 9), rekommenderas det att de nedre
infästningspunkterna på krysset ansluter till huvudbågens och främre bågen infästningspunkt i
chassiet, dessutom rekommenderas att minst en del av ”X” ska vara en hel rörpipa.
Att ansluta dörrsträva till vindrutestolpförstärkning (skiss 253-15) är tillåtet.
Vid tävling utan co-driver krävs dessa sidoskydd endast p

_________________
Lars Schödén


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010