Svampig bromspedalen m tilton stående pedal

Modifieringar och tips
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Svampig bromspedalen m tilton stående pedal

Inlägg av x6rs »

Lyckas inte få till pedalen stum och fin utan den är mjuk och svampig trots att jag luftat som en tok, har ett stående pedalställ, Porsche 4-kolvs ok fram och audi a8 ok bak, kör utan bromsservo, nån som har nån idé om varför det kan vara så här? Luft är jag 99% säker på att det inte är, luftat 3ggr med samma resultat...fel cylindrar? Märkte att stället flexade i infästningspunkten, fixade det och det var ingen skillnad det heller
0708960667
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Svampig bromspedalen m tilton stående pedal

Inlägg av therealpinto »

Vad har du för diameter på cylindrarna? Oken vända åt rätt håll (luftnipplarna uppåt)?

Med stående pedalställ och cylindrarna lågt monterade kan man behöva residual pressure valves för att inte bromsvätskan ska rinna tillbaka, men då skulle pedalen bli stum när du pumpat en/två gånger om det är felet.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Svampig bromspedalen m tilton stående pedal

Inlägg av x6rs »

Girling 625 fram
Girling 70 bak

bakoken är nipplarna vända nedåt på men har tagit loss oken när jag luftat, kört med sug från nipplarna. Tycker det är riktigt skumt, har nog kört igenom samma bromsvätska 3ggr nu och ingen skillnad, sen kanske det inte blir helt stumt heller, jag kan ju inte trycka pedalen i botten åtminstone
0708960667
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Svampig bromspedalen m tilton stående pedal

Inlägg av therealpinto »

Man skulle behöva räkna på kolvarean också men har du billiga cylindrar (Girling...) är det oftast mer tidseffektivt att testa med ett steg större cylindrar. Jag skulle då testa 0,75 bak och 0,7 fram.

Andra fel jag sett med svampig pedal är trasiga belägg (överhettade och porösa), ok som inte sitter linjerade och/eller vinkelrätt mot skivan (skivan kröker sig när man bromsar), ok som flexar och förstås bromsslangar som sväller. Men du verkar ha bättre koll än så.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Svampig bromspedalen m tilton stående pedal

Inlägg av x6rs »

Fram ser det lite lustigt ut, belägget har inte tagit hela skivan, det blev randigt fram,kan bero på att skivan är ny och beläggen beg och ojämnt slitna, oljan är fortfarande kvar på skivan så man ser vart beläggen tagit. Svällande bromsslangar lär vara uteslutet, kör stålomspunnen slang till hela systemet från hydroscand.kan ju vara för små cylindrar så att utväxlingen blir fel, ska prova byta belägg fram så får vi se, tack för idéerna gustaf!
0708960667
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Svampig bromspedalen m tilton stående pedal

Inlägg av therealpinto »

Om inte beläggen tar på hela skivan skulle jag kolla noga att skiva och ok verkligen linjerar. Begagnade belägg är förstås en osäkerhetsfaktor men om oket inte sitter rakt kommer det inte bli bra.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Svampig bromspedalen m tilton stående pedal

Inlägg av x6rs »

Ja fast det lustiga är att det blir somm två räder, en övre och en undre och därimellan ingen anliggning, skivan är ny och oken sitter med adapter som är cnc fräst från cp service så kan imte bli så oket kan inte sitta snett om inte det är tjockt med fär mellan adapter och spindel, det kan ju ioförsig vara så, ska kolla.
Kan det möjligtvis vara för små cylindrar så utväxlingen blir fel och kännas svampigt för att hävarmen blir längre?
0708960667
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Svampig bromspedalen m tilton stående pedal

Inlägg av therealpinto »

Om cylindrarna är för små så blir det svampigt, det stämmer. Går pedalen i botten (så du känner i foten att det blir mekaniskt helt stumt)?

Om det blir två ränder på skivan är det väl troligen inkörning som behövs, belägget är förmodligen slitet så det inte matchar skivan riktigt. Man kan ju plana det med en bandputs eller liknande också.

En sak som ibland missas med adapters till ok, är att adaptern måste sitta på en plan yta på spindeln. Det förekommer att adaptern sitter på andra sidan jämfört med original ok, om den ytan bara är en rå gjutning och inte maskinbearbetad (eller inte i vinkel med skivan) blir det galet.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Svampig bromspedalen m tilton stående pedal

Inlägg av x6rs »

Då är det förmodligen det som är felet, det blir stumt innan pedalen går i botten, men det kanske är en bra sak, det innebär ju att jag förmodligen kan nypa väldigt hårt jämfört med om det hade varit större cylindrar och kortare slaglängd, nu blir det utväxling på det. Frågan är bara om bes gubbarna på banorna anser att det är för svampigt, nyper det gör det så bromsverkan är det inget fel på nu.

Får väl prova att köra såhär och skaffa större cylindrar vid behov
tacka ska du ha gustav för att du bollar lite ideer osv!
0708960667
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Svampig bromspedalen m tilton stående pedal

Inlägg av therealpinto »

Kan du låsa åtminstone framhjulen på asfalt och alla fyra hjul på grus så fungerar det förmodligen bra. Det som man kan uppleva är att känslan i pedalen blir lite ovan men man vänjer sig.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar