Triangulärt 4link vs stegar??

Modifieringar och tips
chevelle66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 28, 2014 12:51 pm

Triangulärt 4link vs stegar??

Inlägg av chevelle66 »

Hejsan! som rubriken lyder så funderar ja på om man ska köra med stegar på chevellen istället för den triangulära 4 linken ?
någon som har någon erfarenhet om stegar är bättre ?

Med vänlig hälsning :)
Chevelle 66 pro street
Klimpen Racing Team
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Triangulärt 4link vs stegar??

Inlägg av Nova Jörgen »

Hej. För att kunna ge dig ett vettigt svar så behöver vi veta mer om hur och till vad du ska använda bilen. Olika typer av bakvagnar är bra till olika saker.

Vill du behålla någon form av väghållning för att bruka bilen på vanlig väg, så anser jag att stegar är helt förkastligt eller rent av farliga.

Stegar är egentligen bara bra till en enda sak, Dragracing med motoreffekter som inte är allt för höga.
Fördelar är tämligen lätt att bygga (mycket viktigt att det blir rätt från början) funkar skapligt utan allt för mycket justeringsmöjligheter.

Nackdelar, bristen på justermöjligheter, när du kommer till gränsen för vad stegarna/chassit klarar av.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Danne F
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån maj 03, 2010 9:18 am
Ort: Sundsvall

Re: Triangulärt 4link vs stegar??

Inlägg av Danne F »

Jag har kört min Plymouth i nio år på gatan med stegar. Som bruksbil på sommaren.
Fyra mil till jobbet på motorväg, inga problem. Men man kan ju inte bygga stegarna med "clevise" som
många använder. Jag har M16 ledlager mot bakaxeln, M20 mot chassiet. Och distanser mellan ledlagren och
fästena så att ledlagren kan vrida sig.

Edit: Säger inte att stegar är det optimala. Det fungerar om man lägger lite tanke bakom.
Samt bra stötdämpare, krängningshämmare och inte en meter fjädringsväg.

MVH
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Triangulärt 4link vs stegar??

Inlägg av Nova Jörgen »

Danne F skrev:Jag har kört min Plymouth i nio år på gatan med stegar. Som bruksbil på sommaren.
Fyra mil till jobbet på motorväg, inga problem. Men man kan ju inte bygga stegarna med "clevise" som
många använder. Jag har M16 ledlager mot bakaxeln, M20 mot chassiet. Och distanser mellan ledlagren och
fästena så att ledlagren kan vrida sig.

Edit: Säger inte att stegar är det optimala. Det fungerar om man lägger lite tanke bakom.
Samt bra stötdämpare, krängningshämmare och inte en meter fjädringsväg.

MVH
Hihi, Polaren sa straxt efter att jag skrivit inlägget...nu kommer någon att säga att det går visst att åka med stegar på gatan...

Det gör det också, jag hade stegar på min första Nova och åkte på gatan med det i några år.

Tittar man på konstruktionen så förstår man snabbt vilka enorma brytningar det blir i chassit vid ojämnheter i vägen. Är det tillräckligt stadigt byggt så kommer det ena hjulet hänga i luften om man t.ex. sneddar över en hög trottoarkant. Gör det inte det då är det något som flexar, för det finns inga leder i konstruktionen som kan ta hand om rörelsen.

Det är bra med rejäla ledlager, men vrider dom sig då är det något som böjer sig/flexar i chassit eller bakaxelhuset.

Räddningen för chassit är att i dom flesta fall så sitter stegarna på en bil med stora mjuka däck som hjälper till att eliminera dom värsta brytkrafterna. Med sådana däck så är redan väghållningen klart begränsad, då gör det inte någon större skillnad att det sitter stegar på bilen.

Jag har haft MÅNGA bakaxlar i verksta'n som har gått med stegar på gatan där axelhusen varit krokiga, spruckna eller fästena varit på väg att släppa. Bakaxelhusets axelrör får ta enorma påkänningar när man kör med stegar på gatan.

Detta är inte riktat som kritik mot din bil, utan det är något att tänka på för den som eventuellt funderar på att bygga om sin bakvagn till stegar eller Ladderbars som det även kallas.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Triangulärt 4link vs stegar??

Inlägg av Nova Jörgen »

Originalbakvagnen på en 66chevelle har som sagt ett triangulerat 4-link eller ett K-link som det brukar kallas också.

Med lite nya kraftigare och justerbara stag/länkarmar samt några förstärkningar av infästningarna samt mindre ändringar av infästningshålens positioner, en riktig krängningshämmare och bra stötdämpare så går det att åka riktigt snabba tider på strippen med original bakvagnen.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Skriv svar