Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Modifieringar och tips
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av Firenza »

Har tidigare haft en tråd här angående detta men då den är borttappad och tämligen inaktuell så kommer här en ny.
Håller på och skall bygga en framvagn till en Vauxhall Firenza.
Volvo 164 spindlar med original spindelleder.
Om man tittar på skärm dumparna från csim så kan man se att jag har fått ett relativt lågt rollcenter och den som är uppmärksam ser även att bilen inte är speciellt jättelåg.
Höjden av bilen kan komma att justeras något genom flyttning av infästningspunkter. mycket av det kommer bero på hur jag får till framskärmarna som kommer att behöva breddas lite för frigången som blir tight redan.

Här kommer en setup bild från Casim. Anledningen till att jag inte har gjort de undre A armarna längre är för att jag har en tanke om att använda en Escort MKII kuggstång. (Andra smalare förslag tas gärna emot)
Och hur mycket vinner jag på att göra de nedre A armarna längre. (Har med denna setup ett förhållande mellan övre och undre på 0,66 dvs Övre är 66% längd av den undre)
Bild

Sedan med denna setup får jag
Track width VS Bump drop som ligger mellan -5 till +9 vid 35mm nedsänkning eller lyft är det ok?
Camber gain vid Bumpdrop vid drop får jag -2,9 (0,9 graders ändring) och vid rise får jag -1,6 (0,4 graders ändring) Har läst att man skall sikta på 1 grad per 35 mm hjulrörelse. men här får jag olika beroende på in respektive utfjädring. Kommer detta bli ett problem?

Sedan får jag en massa data med ändringar av Roll center som jag inte har så bra koll på vad de har för betydelse för mig


Sen kommer vi till material val.
Har last o letat men inte blivit hundra klok.
För min bil som har en målvikt på ca 1250 Kg och med en V6a (Aluminium motor) över framvagnen så behöver det dimensioneras rätt.
Har kollat på följande rör samtidigt som jag har sneglat i SFRO handboken. lite grövre dimension än fingervisningen men tunnare material.
http://www.maskindelen.se/somlost-stalror-250x50/110-0

Men frågan är kan man likväl ta ett stålrör som är av SS 326
För sådana behöver jag inte betala många kronor för.
http://www.rinkabyror.se/artikel/blaa-r ... elect=true
Har bestämt för mig att jag har sett folk som har använt dessa till att bygga chassi delar av.

För att inte göra bort mig så har jag bestämt mig för att inte använda några exklusia stålsorter som Crome molly som jag inte kan svettsa med vanlig MIG svetts.

Men finns det någon form av lathund för vilka stålsorter som går att samanfoga med varandra o vilken tråd som rekomenderas för de olika sorterna.

Sen sista frågan
Jag har inhandlat styrleder till mina spindlar.
Jag behöver svarva till ringar som dessa skall pressas i och frågan är hur mycket mindre skall jag göra ringarna gentemot spindellederna? Och var mäter ni. över Splinesen eller på den raka ytan?

Tommy
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av Dennis M »

Vad ska du använda bilen till?

Ur minnet är väl övre bärarmar som är två tredjedelar av undre rätt normalt?

Vill du ha längre bärarmar så bygg längre och använd fälgar med högre et, de flesta moderna fälgar har högt et.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 921
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av blackadder »

Jag skulle nog kört på hydraulrör (2391-c) istället för blårör. Borde inte vara någon större kostnadsskillnad.
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av Firenza »

Just det ja vad jag skall ha bilen till.
Det kommer bli 80% vardags bil och 20% busbil och med busbil så menar jag mest gasa runt lite lagom.
precis övre bärarmen skall som tumregel vara 2/3 av undre bärarmen. ganska så som jag har fått det.

Vist jag kan och jag har plats för längre undre bärarmar. Men är vinsten så stor mot jobbet som blir med att korta en styrväxel
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av Firenza »

blackadder skrev:Jag skulle nog kört på hydraulrör (2391-c) istället för blårör. Borde inte vara någon större kostnadsskillnad.
Nej de var ju faktiskt riktigt billiga.
Men dock är godstjockleken tunn men det kan man kompensera med grövre rör
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 921
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av blackadder »

Nja, godstjockleken kan du väl bestämma själv? Finns ju med både 3 och 4mm.
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av Firenza »

Hmm kollade bara på min grossist hemsida.
det finns säkerligen mer att välja på
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av therealpinto »

Blåa vattenledningsrör brukar vara ganska långt från SFROs rekommenderande specifikation för material till hjulupphängningar...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av The »

Docol rör!
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av Johan_P »

Håller oxå på att planera ett sådant bygge. Firenza: Vart köper du rör i från? har letat här i jkpg men hittar inget bra ställe.
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av Firenza »

Johan_P
Jag hade tänkt köpa mina rör från Maskindelen.se
http://www.maskindelen.se/somlost-stalror-250x50/110-0

Kikade även på olika rör från VVS grossisten men i brist på material specifikationer så gav jag upp det då det då det inte är många meter jag behöver för en framvagn.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av Johan_P »

Hmm Dom ligger ju i boden. Lite långt att åka kanske. Då jag gärna vill se det jag ska köpa. tänkte köpa mitt i från dom här. http://www.jonkopinghandelsstal.se/JHSAB/Hem.html
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av Firenza »

Posten finns ju oxå :p
Utgick från att de kunde skicka materialet.
Men dom har säkerligen det man behöver oxå. frågan är om de kan sälja mindre bitar oxå`?
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av Johan_P »

Ja i så fall blir det med posten. Ja det brukar alla såna firmor ha. jag har köpt mycket på Eskilstuna handelsstål och dom har en "skrot" låda där det ligger små bitar i som man kan plocka. Annars kapar dom bara till det man vill ha.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bygge av framvagn dubbel A-Arm

Inlägg av The »

Bygger man hjulupphängningar till en bil som ska gå på gata så plockar man inte okända småbitar ur skrotlådan..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar