Lista på chassi betekningar "Lathund"

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Snodde lite bilder från det världsomspännande nätet.

Rollcenter för dubbla a armar får vi fram genom att följa båda bärarmarnas linjer till de möts och därifrån drar man en linje till däckets anliggningsyta mot marken och vid bilens mitt får vi fram rollcentret.

Ligger rollcenter exakt i markplan så belastas fjädrarna med hundra procent av vikten i kurvtagning, hävarmen som rollar bilen är mellan bilens tyngdpunkt CG och Rollcenter(RC).

Ligger RC under marken lägger vi meningslöst mycket vikt på fjädrarna och ligger det över så kränger bilen mindre.

Är det inte bra med mindre kräng? Nja inte genom att ha högt RC, har vi RC halvvägs till CG så får vi jacking som innebär att 50% går via bärarmarna direkt till marken utan att fjädras, detta chockbelastar däcket och gör att vi har mindre fjädrad vikt att balansera bilen med så man vill alltid ha ett lågt RC.
Jacking kan enklast beskrivas om man tänker sig att bärarmarna pekar mycket nedåt och man sedan trycker bilen i sidled, då försöker ju bilen stavhoppa över bärarmarna istället för att fjädra ned.

Andra egenskaper man vill ha är camber gain vilket innebär att camber ökar vid infjädring så att mer gummi ligger mot vägen i kurvorna, man vill att spårvidden inte ska ändras massa vid bump(upp och nedfjädring) samt att rollcenter ligger hyffsat still för det flyttar sig när bärarmarna ändrar läge.

Allt detta leder till att bubbla bäramar blir ungefär som bild B:

övrre bärarm 2/3 längd jämfört med nedre

Nedre paralell med marken

Över lutar lite nedåt mot bilen.

Bild
Senast redigerad av Dennis M den tis jan 13, 2015 10:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

på mcperson ser vi att vi drar en linje 90 grader ut från fjäderbensinfästningen samt en linje från bärarmen, där de möts drar man en linje till däckets mitt mot vägen och på bilens mitt blir RC.

Man ser direkt att denna hjulupphängning har ett RC som flyttar sig mer i roll, mer spårviddsförändringar och sämre cambergain.
Allt är alltså sämre men ändå finns det snabba bilar med denna lågpris setup som är enkel att serva, detta visar tydligt att det finns massor av andra parametrar som gör en bil snabb.

man ser oxå att rollcenter ligger ganska bra med horisontell undre bärarm, har man en bärarm som pekar mycket uppåt eller nedåt så bör man åtgärda det.
mycket sänkning kan lätt ge ett RC under markplan = åtgärda!


Bild
Senast redigerad av Dennis M den fre jan 16, 2015 10:30 am, redigerad totalt 1 gånger.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Johan_P »

Tack Dennis... ack så lärorikt. :thumbright: Inte för att jag blev så mycket klokare men fattar lite av det iaf. Det jag funderar på ang just roll center. Är det inte spindel som styr lite gran hur mycket vinkel och hur långa länkarmar man får. jag tänkte om man har en spindel som är 90 grader i vinkel då blir ju dom lika långa eller måste dom luta en viss procent så man upp når det där 2/3 delar av undre armen. om du är med på hur jag menar. Nu kanske det inte finns just någon sån. men iaf. :roll:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av blackadder »

Väldigt tydligt och bra svar Dennis M.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Nja spindellutningen påverkar men den vill man ha så liten vinkel på som möjligt.
Istället sätter man övre bärarmens infästning längre ut vilket det blir nästan automatiskt för motorrummet är bredare upptill.
Det tråkiga är att modifiering av hjulupphängningen ger nästan alltid bumpsteer dvs toeförändring vid infjädring, detta gör att bilen svänger vid gupp.
Det kan vara lite bökigt att åtgärda då man antingen får flytta styrväxeln eller styrarmen på spindeln.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Johan_P »

aha. A nu när du säger det så... :doh: klart man gör så. och kan tänka mig att ju rakare man har spindeln desto mer grep får hjulen rakt fram, Om nu spindeln är rak vill säga. Ang bumpster så ser man det ganska tydligt på wrc bilar när dom hoppar. Både toe och camber blir ju helt skevt när man är i luften men antar att det är inte så mycket man kan göra åt då man inte ska flyga med bilar. det borde väl även gå att sjustera dettta genom att antingen förlänga styrarmarna på spindeln eller flytta bak eller fram styrväxelinfästningen så den får en annan geometri vid ut resp in fjädring.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Nja tappen som hjullagret sitter på kan vara 90 grader mot marken även om spindelvinkeln dvs vinkel mellan övre och nedre spindelleden jämfört med lodlinjen är något helt annat.

Tänk dig att hjulet har noll camber medans man har en extrem spindelvinkel tex 45 grader, när man svänger så lyfts bilen uppåt eftersom hjulet vill nedåt så bilen blir tungstyrd och ännu mer tungstyrd desto mer skrubb man har. Detta hjälper till att centrera bilen framåt precis som caster.
Tänk dig att du vrider hjulet med denna extrema spindelvinkel, då vrids däcket så det går mer på utsidan, man förlorar camber.

Kort sagt ska man bygga en hjulupphängning så bygg med spindlar som har liten spindelvinkel.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Johan_P »

Ahh ok då är jag med i matchen. Dom spindlar jag har tänkt använda till mitt bygge. Kommer från corvette c5 och tycker dom verkar vettiga. Tur man skapa denna tråd lär sig något varje gång nån skriver nått. hehe... Fast det var just själva iden lite med denna tråd.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Jag har för mig att c5 har bra spindelvinkel och liten skrubb men se till att du använder fälgar med samma et som corvette.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Johan_P »

Jag har oxå för mig att jag läst någonstans att dom är bra att bygga på. Samma et vet jag inte riktigt om jag får då jag tänkte mig använda Bmw fälgar. Men det finns ju bra corvette fälgar med. vill... ska ha fälgar som är 10" breda om det blir som jag tänkt. :)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Vad har c5 och bmw fälgarna för et? Sök på bultcirkelguiden
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Johan_P »

Bmw har ET20/22 och Chevrolet har ET45 hitta på bara till nya Camaro men det lär vara samma på Corvetten.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Här kan man se skrubben, det är avståndet mellan spindelledernas linje och hjulets centrumlinje.

http://images.sportcompactcarweb.com/te ... n_08_z.jpg
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Är hjulet utanför ledernas linje så sliter det i ratten när man kör över ojämnheter samt man lyfter bilen mer om man har camber och kpi vilket man normalt har. Dessutom bänder det i hjullagret och leder som får felbelastning. Har man få rattvarv så sliter det ännu värre i ratten.

Jag tror corvette har ca. 10mm skrubb så du får et 35mm med bmw fälgarna, det är inte extremt mycket men ska du göra egna bärarmar så är det bättre att göra dem längre och ha rätt et på fälgarna. Gör undre lite extra lång så slipper du lägga masso med schims ifall du vill ha camber.
Ska den gå bana?
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Johan_P »

Ok. tack för förklaringen. Ja den ska gå lite på bana har jag tänkt. Vill iaf prova att köra på bana. Framvagns bryggan blir lika bred som originalet fast jag tänkte bygga med rör. Blir dubbla rör från ena sidan till andra sidan. och länkarmarna blir så pass långa så dom matchar med bmw:ns bakvagn. jag har inte kommit så långt i utveklingen än så jag har kollat något mått på det. Men jag har allt uppritat på papper. "suger på att rita i cad" Länkarmarna blir sjusterbara så man kan sjustera cambern. Det har du rätt i corvette c5/6 har 10mm scrub. Kan tänka mig att det blir lite på frästningar i styrningen om man har för mycket utstick på fälgarna. blir väl som en hävarm som försöker bryta bak däcken. högre rullmotstånd.

Kan man ändra scruben något? tänkte spindel är ju fast. Den är ju byggd så som den är. Och om man mäter i från fälgens anliggnings yta mot bromskivan så går inte det heller att på verka på något sett då alla fälgar har sin anliggningsyta mot skivan? För även om man sjusterar den över kulbulten/spindelleden inått eller uttåt så följer dom måtten med. Eller tänker jag helt galet igen? Som sagt, kul att lära sig lite om det här ämnet.
Skriv svar