Lista på chassi betekningar "Lathund"

Modifieringar och tips
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av therealpinto »

Jag håller nog inte riktigt med om att man alltid vill ha lite KPI, det finns fördelar med mer KPI också, beroende på hur resten ser ut.

Min erfarenhet är att senare Corvette C4 (den med mer KPI...) fungerar bättre än de tidiga.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Ja det finns fördelar men inte i prestandasyfte?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av therealpinto »

Det beror väl kanske på vad man har för förutsättningar i övrigt skulle jag säga.

Som vanligt kan man inte stirra sig blind på en parameter, bilen är ett system där olika saker ska fungera tillsammans. Det blir fort komplext och svårt att diskutera...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Japp, får man tex. Inte plats med spindel i hjulet så måste man ha mer kpi. Mer kpi brukar göra att bilen känns stadigare men funkar bäst med många rattvarv tex. Gammal jänk eller åttiotals saab.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Johan_P »

Multilink är ju inte fel. Sitter på fler bilar med men tycker att Bmw grejer är så ut testat i dag och det finns så mycket på marknaden till dom med. corvetten transaxel är ju fiffig att allt sitter som en enhet. Lite som volvo 360 :) och porsche 924/944/928 har det med tror jag. Men det blir inget för min del då det kräver en massa mer jobb.
Vad finns det mer att välja på när det kommer till den typen av spindlar? Jag har bara studerat några alternativ och fastnade för Corvettens då det är hyfsat rätt bultdelning och finns finna uppdateringar för bromsar etc och den är i aluminium och sitter med dubbla länkarmar som jag vill ha det. :)

Vad är för respektive nakdel med att ha mer eller mindre kpi?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Jag bara måste påpeka att alfa var före med transaxel ;-)

Vad jag vet så är c5 spindlarna bra men har inte hittat full spec på dem. En nackdel kan vara att du behöver stora tunga fälgar?
Sen måste motorn sitta bakom styrväxeln som hamnar ungefär framför remskivan på motorn.

Fördelen med mer kpi är att man kan hålla nere skrubben ifall spindlarna inte får plats i fälgarna.
att man lyfter bilen vid sväng gör att den vill vara stadig rakt fram.
nackdelen med mer kpi är att man får mindre camber när man svänger, precis tvärtemot vad man vill.
En annan nackdel är att bilen blir mer tungstyrd.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av JoBy »

Det mesta hör ju ihop med varandra.

KPI är oftast ungefär dubbelt mot Caster eftersom dom tillsammans ger camberförändringen när man svänger. Corvetten min ( tidig C4 alltså ) har 3º caster och enligt Dennis 7º KPI så det verkar ju ganska rimligt. Den har i princip noll 'roll steer' och noll 'bump steer' så det är också bra. Dom där 12mm som hjulet är tillbakaflyttat på spideln är för att öka effektiv 'caster' utan att öka castervinkeln. Alltså för ökad stabilitet vid hög fart. Och som jag skrev är den som en gokart, den kränger bara 2º vid en 1g sväng.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Noll roll och bumpsteer har alla bilar som inte är felbyggda egentligen, ibland bygger man in rollsteer i bakvagnar dock, framförallt stela. Att spindeltappen är bakflyttad är inte alls dumt för då får man ju casterfördelen (cambergain) utan så mycket "cykelstyreseffekt". Detta kan man även se på bmw e30 som har mycket caster.

två grader roll vid en g är väldigt lite, det borde betyda att den har ett högt rc eller hård fjädring eller en kombination?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av JoBy »

Roll center är 4.4" (112 mm) fram och 7.9" (201 mm) bak.

Mycket hård fjädring ...
1984 'Base' har 363 lb/in = 6.5 kg/mm fram och 445 lb/in = 7.95 kg/mm bak.
1984 Z51 har 591 lb/in = 10,5 kg/mm fram och 500 lb/in = 8,93 kg/mm bak.

Det finns fästen att köpa som sänker camberstagens infästning i bakaxelklumpen. Det sänker ju roll-center bak och hjulen ska behålla vinkeln mot vägen bättre genom fjädringsvägen. Original lutar camberstagen en del jämfört med drivaxlarna. Det är drivaxlarna och camberstagen som ger hjulcamber. Det är egentligen den enda förändring i geometri som jag funderar på att göra. Min är en base men jag har fått tag på fjädrar till en Z51. Jag har funderat på att byta fram och behålla original bak. Bak inverkar med på komforten eftersom man sitter så nära bakhjulen, och där skiljer det heller inte så mycket.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Nja det är inte så farligt högt, jag tror att det är en kombination av bred bil, låg tyngdpunkt och lite halvhögt rc som gör att den kränger lite. Är det fjädringshårdheten på fjädern eller ute vid hjulet?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av JoBy »

Det står spring rate, så det bör vara fjädern.
Jonas Bylund
Bild
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Johan_P »

Så nu är jag tillbaka igen. ursäkta om jag inte svarat på länge. Vart i väg på semester till turkiet en liten stund. :lol: Alfa och många andra italienska bilar var före med mycket :hihi: Har kollat faktiskt på en myltilinkbakvagn från nån alfa 164/155 eller va det nu var som såg bra ut i uppbyggnaden men kände att det saknades alldeles för mycket info om den så jag sket i den. Stora fälgar vet jag väl inte. Ska ju inte köra med mycket större än 17" jag har i dag Volvos 140/160 spindlar som sitter på min framvagn i dag men tycker inte dom är speciellt bra då det inte går att montera dom bromsar jag vill kunna använda. Blir till att inhandla såna spindlar och testa, Tror inte det gör något om motorn hamnar bakom styrväxeln då det sitter så i dag. tråget är rätt långt och platt i botten. Har nog ca 25-30cm mellanrum där. var inne på att använda golf mk2 styrväxel med styrservo alt mk3 men vi får se ska bygga lite i framvagn först. Finns det något program där man kan kolla hur det blir casim eller nått finns det väl ett program som heter?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Dennis M »

Japp casim finns men funkar ungefär som excelen du fick.

Cad går ju med men är ju lite bökigt när man inte riktigt vet hur det blir, dock lär corvettegrejjor finnas att ladda ner.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Förtydligande av chassi namn.

Inlägg av Johan_P »

ok. Får googla lite och se om jag hittar något.
Skriv svar