Bmw E39 bakvagn Diff?

Modifieringar och tips
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Bmw E39 bakvagn Diff?

Inlägg av Johan_P »

Funderar på om det är någon stans man kan hitta cc måtten på infästningspunkterna till Bmws Bakvagn E39. Och är det samma på sedanen som touringen?
Senast redigerad av Johan_P den fre aug 07, 2015 7:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bmw E39 bakvagn Touring vs Sedan.

Inlägg av Pacman »

Sedan och Touring har helt olika bakvagnar!
Sedan är en avancerad multilink, Touring är en mycket enklare konstruktion liknande de äldre E34.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Bmw E39 bakvagn Touring vs Sedan.

Inlägg av Johan_P »

Det är jag med på att det är helt olika bakvagnar. Men tänkte just på om subframen är lika eller iaf samma cc mått på infästningarna mot kaross.
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Bmw E39 bakvagn Touring vs Sedan.

Inlägg av coupe76 »

Pacman utveckla gärna.

Har kollat bilder och ser tydligt att det är skillnad på fjäderns och dämparens placering mellan sedan och touring (av lastutrymmes skäl) men att jämföra den med e34 känns inte rättvist. Det är väl samma typ av multilink som jag ser det. Kanske jag som inte begriper bättre.

Du blandar inte ihop e36 sedan/touring med e36 compact för där är det så som du säger.

Johan P m5 grejorna passar på touringens subframe utan större bekymmer. Hitta en kille i england som byggde om sin kombi till m5.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Bmw E39 bakvagn Touring vs Sedan.

Inlägg av Johan_P »

Ja det vet jag passar. Anledningen till jag frågar är att jag fick tag på fel subframe. Ville ha till en sedan men fick en till touring. och då är ju frågan om det är samma avstånd mellan bulthålen till karossinfästningen jag är intresserad av efter som jag ska ha den som mall tänkte jag. Men tack för infon iaf.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bmw E39 bakvagn Touring vs Sedan.

Inlägg av Pacman »

Jag ska ärligt säga att jag inte fördjupat mig i E39 bakvagnen särskilt mkt själv, men en kompis bygger en Passat V8 RWD med rörram och han plockade en komplett E39 bakvagn ifrån en Touring och kompletterade med coilovers. Anledningen att han inte tog en sedan var att den var för komplicerad att använda. Hans ord som jag använde tidigare. :whistle:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Bmw E39 bakvagn Touring vs Sedan.

Inlägg av Johan_P »

Ok men då lär han ju monterat coilsen där dämparen sitter normalt. Vad jag har fått fram via bilder så verkar det som att det är bara spindlarna som skiljer sig mellan dom två. Dom ser iaf väldigt lika ut. Men just den biten som är intressant för min del i just nu är om det är samma infästningspunkter på dom båda. Får la åka till en skrot annars å mäta lite.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Bmw E39 bakvagn Touring vs Sedan.

Inlägg av Johan_P »

Kollade på realoem och det verkar vara samma subframe/rambalk som till touringen som sedanen. Det enda som skiljer är spindlarna och att dämparna på touringen är integrerad i rambalken. Annars är dom lika. Ringde även bmw i sthlm och dom sa att det är mer eller mindre lika. Nu vet ni det.
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Re: Bmw E39 bakvagn Touring vs Sedan.

Inlägg av Brandt »

Skilljer om man har luftbälgare eller vanliga fjädrar på dom ;)
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Bmw E39 bakvagn Touring vs Sedan.

Inlägg av Johan_P »

ja jo det stämmer nog det har jag dock inte tittat på. me det jag var ute efter verkar stämma iaf. :)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Bmw E39 bakvagn Touring vs Sedan.

Inlägg av Johan_P »

Kan väl passa på och fråga i denna tråden. Vart köper man alu silentblock till bmw E39? Hittar till alla andra men inte E39. Någon som vet?
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Bmw E39 bakvagn Diff?

Inlägg av Johan_P »

ändrade lite på rubriken. Nu har jag fått tag på en E39 bakvagn eller 2. Men vilka delar passar på dessa från vilka modeller diffar drivaxlar och krängstag? den som sitter nu är ju inte mer än 10mm typ så vill få tag på en grövre. Och lika så drivaxlar och diff. Axeln är ju från en 520 så vet inte hur mycket effekt de tål.

Pumpa på med förslag. :lol:
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Bmw E39 bakvagn Diff?

Inlägg av coupe76 »

http://forum.bmw5.co.uk/topic/28932-how ... than-l500/

Ska tydligen gå att pilla dit en m3 diff med från någon viss årsmodell e46eller e36 med mindre modifieringar om man har en 210mm diff från en 540 till att börja med.

Tips om du vill ha bättre utbud på fälgar så passar tydligen hjullagren både fram o bak från e60 på e39 och man man får då de små centrumen på 72.6 istället för 74,1 som begränsar fälgutbudet (utan spacers)
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Bmw E39 bakvagn Diff?

Inlägg av Johan_P »

M3 Diff? Hmm trodde de skulle vara från en M5:a. En 210 diff fick jag tips om tidigare att det skulle passa. Så pass det ska jag kolla upp om jag hittar någon info om. Tackar... :thumbright:
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Bmw E39 bakvagn Diff?

Inlägg av coupe76 »

jo m5 diff funkar det med.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Skriv svar