Bredare bakaxel på 240

Modifieringar och tips
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Bredare bakaxel på 240

Inlägg av dahla »

Om man åker bakom en Volvo 240 tror man ju först att hela bilen är sned eftersom bakaxelns spårvidd är smalare än framvagnens.

Ifall man tar en axel från en 740/940 och svetsar nya fästen passande 240 kommer axeln bli 110 mm bredare totalt. Om jag ökar spårvidden bak borde väl bilen kunna bli lite mer understyrd under förutsättningen att jag behåller original hjulvinklar fram. Är en breddning på totalt 110 mm någonting man som vanlig gubbe märker av eller ska det till betydligt bredare spårvidd för att det ska märkas skillnad?
Patrik Dahlström
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bredare bakaxel på 240

Inlägg av therealpinto »

110 mm är stor skillnad. På bana brukar man märka ändringar i balansen när man ändrar spårvidden 5-10 mm på en axel.

När jag körde Caprin innan senaste ombyggnaden hade jag cirka 140 mm bredare spårvidd bak än fram, det gjorde bilen markant understyrd när man pressade den, den var problematiskt understyrd skulle jag säga.

Normalt sett vill man på en bil med motor fram (tyngst fram) ha bakre spårvidd som är cirka 5% smalare än fram, för att få bra balans. Jag tror 240 ligger rätt nära det original?

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Bredare bakaxel på 240

Inlägg av dahla »

Missade svaret i tråden... :)

Spacers fram och olika offset fram och bak skulle väl vara en lösning i så fall.

Tanken på spacers tilltalar mig inte alls. Finns det någon som tillverkar bromsskivor på beställning eller finns det några som passar på en 240 från en annan bil med samma bultmönster som bara flyttar ut navet några centimeter?
Patrik Dahlström
Fr0zenFr0g
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: lör maj 03, 2014 1:58 am

Re: Bredare bakaxel på 240

Inlägg av Fr0zenFr0g »

Problemet med spacers fram är "styr radie" (inte svängradie)
MVH. Hampus L.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Bredare bakaxel på 240

Inlägg av jonas landin »

E de bara för att bilen ser smal ut bak så hade jag ändrat offset lr bredd på bakfälgarna så att dom fyller ut hjulhusen bättre!

Men det beror ju helt på vad bilen ska användas till!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Bredare bakaxel på 240

Inlägg av dahla »

Njae, tänkte snåla lite och ta en diffad axel från en 745 med automat.
Patrik Dahlström
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Bredare bakaxel på 240

Inlägg av DreRacing@ »

dahla skrev:
Tanken på spacers tilltalar mig inte alls. Finns det någon som tillverkar bromsskivor på beställning eller finns det några som passar på en 240 från en annan bil med samma bultmönster som bara flyttar ut navet några centimeter?
vad blir skilnaden med det och spacers?
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Bredare bakaxel på 240

Inlägg av dahla »

Hållfasthet kanske... Har bara fått för mig att spacers är en nödlösning
Patrik Dahlström
Skriv svar