Val av bakvagn? 960 m. Camaro axel.

Modifieringar och tips
Jamie_N
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: lör mar 21, 2015 2:01 pm

Val av bakvagn? 960 m. Camaro axel.

Inlägg av Jamie_N »

Efter lite diskussioner med vänner och bekanta så är funderingarna många kring bakvagnsupphängning, vilken typ man ska köra med.

Följande är planerna:
Bygget kommer att baseras på en volvo 960 med Multilink gen2 upphängning bak som det är nu. Kommer att peta i en Ls1 maskin från en gen 4 Camaro med tillhörande t56 låda som i sig kommer att få en förstärkt ingående axel och lite annat lullull.
Även bakaxeln kommer att tas från en senare gen4 Camaro, men funderingarna är som sagt vilken form av hjulupphängning man ska köra med?

Bilen i sig kommer huvudsakligen att användas på gatan och strippen, men den ska även med enklare knep kunna ställas in för att tas ut på bana och köra.

Flesta har som jag sneglat lite på en typ av 3link likt volvo 7/900 med stel axel, andra har sneglat och sagt som så att köra på Camarons original men med coilover dämpare.

Karossen kommer även den att modifieras för att axeln ska få plats med original corvettefälgar, så den kommer bak att breddas 4cm per sida, samt breddning inåt. Exakta mått där finns inte i huvudet men i princip kan en helt ny bakvagn byggas.

Tips & tricks, tankar och idéer mottages tacksamt!
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Val av bakvagn? 960 m. Camaro axel.

Inlägg av jre »

Jag vet ju inte så mkt om Camorons bakaxel, men 960 mk2 är ju en ganska okay konstruktion ändå. Jag skulle ju inte byta den mot en stel axel i vart fall. De tål hyfsat med spö också. BMW har ju trevliga bakvagnar som tål rejelt med spö och har fina utväxlingar. Ls1 med en t56 i en 960 låter ju annars som en trevlig kombination.
//Jacob
Jamie_N
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: lör mar 21, 2015 2:01 pm

Re: Val av bakvagn? 960 m. Camaro axel.

Inlägg av Jamie_N »

Valet att gå över till stel axel är främst enklare att finna stabila delar som håller, samt få till en mer förutsägbar och lättjusterad bil på strippen. Läst lite om bmw klump också men sfro hade ingen positiv syn på det iom tanken på v8 och turbo.
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Val av bakvagn? 960 m. Camaro axel.

Inlägg av jre »

Pratar vi om en bil med en LS1 och (dubbel-) turbo? Dvs runt 1000 hkr?
SFRO (och SBP) kommer nog snarare ha problem med det än med vilken bakaxel du väljer tror jag.
Min gissning är dock att en BMW 210-diff kommer hålla en stund ändå med 1000 hkr.
En delad bakvagn är betydligt trevligare att köra på både gata och bana.
Moderna bakvagnar från Corvette ser ju rättså trevliga ut. Jag har inte skruvat med de själv, men har man råd tror jag det kan vara ett okay val.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Val av bakvagn? 960 m. Camaro axel.

Inlägg av Steve »

Gissar att du har kollat in Hahlins 965?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Jamie_N
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: lör mar 21, 2015 2:01 pm

Re: Val av bakvagn? 960 m. Camaro axel.

Inlägg av Jamie_N »

Bilen kommer inte förses med dubbelturbo utan kommer att köra singelturbo, och det kommer heller inte att bli ett 1000hk monster, eventuellt vid tävling men vill ha en bil som fungerar bra huvudsakligen på gatan och strippen, men som man även kan ta ut på trackdays.

Kikat och pratat en del med Mattias Hahlin och spanat in en hel del bilder av de, dock dålig inblick just i hur de hängt upp sin bakvagn men de som jag fått de flesta idéerna av till bygget.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Val av bakvagn? 960 m. Camaro axel.

Inlägg av Nova Jörgen »

Om du prioriterar strippen prestandan över banracingen är valet mycket enkelt, STEL bakaxel, särskilt med det effektuttaget du talar om. Nej en VOLVO 1031 duger inte till detta, i alla fall inte om du vill åka med någon form av grepp på strippen. Självklart så måste du tänka igenom noga vilken upphängning du ska använda.

Om man vill kompromissa lite och ha en multifunktionell bil för både bana och stripp så är det lättare att få skaplig väghållning och hygglig funktion på strippen samt hållbarhet med en stel axel.

En delad bakvagn är i sin grundkonstruktion rent olämplig på strippen, både när det gäller funktion, hållfasthet, säkerhet och effektivitet. Det går givetvis att få dom hyggligt väl fungerande till strippåka men då måste man ändå bygga bort alla fördelarna som finns för bra väghållning.

Jag är också helt övertygad om att en stel bakaxel blir mest kostnadseffektiv i längden, om prestanda på strippen är mest prioriterat.

Är du ute efter komfort, maximal väghållning och bara sugen att testa bilen på strippen nå'n gång ibland och inte bryr dig om ifall siffrorna på tidkortet överensstämmer med bilens vikt och motorns effekt, då tycker jag att en delad bakvagn kan vara ett alternativ.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Val av bakvagn? 960 m. Camaro axel.

Inlägg av Nova Jörgen »

Läste igenom dina planer en gång till, såg att du eventuellt tänker använda gen.4 Camaro axeln...
OM jag minns rätt sitter det en GM 7,625" 10 bult axel med drivaxlar som har C-clipslåsning. Den tål inte särskilt mycket stryk den axeln heller, om du tittar å jämför med t.ex. VOLVO 1031 ( som i grunden är en lite uppgraderad DANA 30/VOLVO 1030 axel) så är den bara något lite större och kraftigare än 1031 axeln.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Val av bakvagn? 960 m. Camaro axel.

Inlägg av therealpinto »

Hahlin körde en variant på trelänk i sin 965 som i alla fall fungerande fint under SFRO-besiktningen. Trelänken är en bra kompromiss för att det ska funka fint även när det svänger (inga låsningar) men det ensamma övre staget får ta mycket kraft så det gäller att dimensionera ordentligt - både stag och infästningar.

Annars är en välbyggd fyrlänk (lika långa och parallella stag för gata/rundbana) också något som funkar bra.

Camaro gen 4 har väl torque arm original? Det är egentligen också en bra variant för gata/rundbana. Jörgen kan nog säga mer om hur den funkar på strippen.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jamie_N
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: lör mar 21, 2015 2:01 pm

Re: Val av bakvagn? 960 m. Camaro axel.

Inlägg av Jamie_N »

Efter liten konversation med Jörgen så låter det som att ett förstärkt chassi med subframeconnectors samt en for av X frame mellan inte skulle vara en tokig idé, för att då vid kryssets mitt ordna fästet för Torque armen och en glidbussning. Även bygga en förstärkt Torque arm i rör som är mer hållbar än den tidigare. Med rörliga bussningen för att få bort de brytningar som kan bli.
Och förstärkta yttre undre bärarmar till axeln.
Men sen även bättre att korta ner och då även byta ändar på axeln så att man får bort de C-clips som sitter original. Tror detta skulle fungera riktigt bra ihop med ett lågt parallellt monterat panhardstag.

Alternativt annan form av axel och då gå på en Cheva 12bult med yttre nedre länkarmar rakt, och där de övre går från huset och ut åt sidorna för att bättre ta upp sidokraft och fungerar snarlikt en 4link.

Tror ni det kan vara något?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Val av bakvagn? 960 m. Camaro axel.

Inlägg av therealpinto »

Jag tycker det låter vettigt. Hellre torque arm än K-länk...om det ska vara någon form av prestandabil :-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar