Ändra utväxling på bromspedal.

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 920
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Ändra utväxling på bromspedal.

Inlägg av blackadder »

Jag har börjat leka med tanken på en bromsvåg till Amazonen.
Först och främst för att få tvåkretssystem, men även för att få ett flexiblare system ifall jag någon gång får för mig att byta bakaxel/bromsar.

Jag upplever den inte som tungtrampad i bromsen men lite lättare hade ju inte skadat.

Om jag har räknat rätt har jag en utväxling på 1:4 som det är nu, och läser man SFRO´s handbok pratas det om 1:7 för att få lagom lättrampat.

Blir det inte knas med att pedalen går i golvet innan kolven har gått i botten om man har så pass liten utväxling? det är ju ofta roddar som besiktas och där är det ju inte direkt plats för meterlånga pedaler.

Tänker jag helt fel eller är det något som man inte bryr sig om vid besiktning?

Eller är det lättare att skaffa en tvåkretscylinder och justerbart motstånd till bakbromsarna?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ändra utväxling på bromspedal.

Inlägg av mauser240 »

Hade du haft 8:1 så hade pedalen gått dubbelt så långt. Bara att mäta. Besiktningsgubbarna brukar ju inte vara direkt förtjusta i pedaler som nästan går i golvet men de kanske ger sig när du visar att det skall vara så. En annan lösning kunde vara ett progressivt länkage. Vet inte om någon provat dock.
//MartinL
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ändra utväxling på bromspedal.

Inlägg av therealpinto »

Det är helt klart enklare att montera en tvåkretscylinder på befintligt pedalställ...

Har du bromsservo? Utväxlingen som krävs är ju olika beroende på om man har servo eller inte.

Pedalen får absolut inte gå i golvet eller nå något annat stopp innan cylindern är i botten (tom på vätska). Man måste kunna utnyttja hela slaglängden, speciellt i en tvåkretscylinder som oftast går djupare om en krets läcker.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 920
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Ändra utväxling på bromspedal.

Inlägg av blackadder »

Det är här det kör ihop sig för mig, mängden vätska som går ut ifrån huvudcylindern är väl samma om man sätter dit en mindre cylinder eller om man ändrar till en lägre utväxling?

ska man då ha samma mängd vätska vid fullt slag måste ju slaget ökas, vilket gör att det blir väldigt lång pedal vid 1:7 utväxling.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ändra utväxling på bromspedal.

Inlägg av mauser240 »

Såvitt jag ser det kommer problemet först med tvåkretssystemet.

Med enkretssystemet är ju skadan redan skedd om pedalen går i golvet och sedan hjälper det föga fast man kunde trycka den lite till.

Det där med att enkretscylindern måste kunna bottna låter som en typisk "besiktningsparagraf", säkerheten ökar ju inte med en mindre cylinder som kan bottna.

RÄTTA MIG GÄRNA!

EDIT: Visst pratar vi utväxling som i slag, pedal vs. slag, huvudcylinder? Isåfall heter det "7 till 1" eller "7:1" och inte "1:7".
//MartinL
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 920
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Ändra utväxling på bromspedal.

Inlägg av blackadder »

Det handlar ju om att ha "reserv" att ta till, det behöver ju inte vara att en krets försvinner, det kan ju vara slitage.

Att cylindern måste bottna gäller väl både en och tvåkrets?
SFRO verkar inte vara den sorts organisation som kör med "besiktningsparagraf", utan verkar vara måna om att det ska vara säkert.
Som jag skrev är det för att få tvåkrets som är huvudsyftet men jag vill gärna ha bilden klar för mig innan jag gör något, det blir ju inte förrän till hösten som det ska göras.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ändra utväxling på bromspedal.

Inlägg av therealpinto »

Reserven i rörelseväg behövs alltid. Den brukar också behövas för att man ska kunna få ut all luft ur systemet.

Hydraulsystemets utväxling fungerar som en vanlig mekanisk utväxling, det som vinnes i kraft förloras i väg. En mindre huvudcylinder behöver tryckas längre väg för att flytta samma mängd vätska som en större, men ger också en större utväxling så man blir starkare för ett givet pedaltryck. Man ska ju minnas att bromsvätskan är inkompressibel (i praktiken), dvs när bromsbeläggen ligger emot skiva/trumma så "rör sig" vätskan inte mer, den överför bara kraft från pedalen till bromsok/hjulcylinder.

För att ändra det mekaniska utväxlingsförhållandet kan man ju både ändra den långa delen av pedalen (den man trycker på med foten) och den korta delen (den som trycker på huvudcylindern).

Tar man bort ett bromsservo (som är en kraftförstärkare) behöver man normalt sett öka utväxlingen mekaniskt för att inte få för högt pedaltryck (givet att man behåller samma area på huvudcylinder och bromsar, dvs inte ändrar den hydrauliska utväxlingen). Men om du inte haft servo från början och bara byter till en tvåkretscylinder med samma kolvarea, eller bromsvåg med samma kolvareor, behöver den mekaniska utväxlingen inte ändras, eftersom du då har samma totala utväxlingsförhållande som tidigare.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 920
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Ändra utväxling på bromspedal.

Inlägg av blackadder »

Ok. Tack för ett bra svar.
Skriv svar