Bromsarna "låser" fast, efter att pedalen släppts upp?

Modifieringar och tips
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Bromsarna "låser" fast, efter att pedalen släppts upp?

Inlägg av David_B »

Alla andra verkar ju ha lagt bromsfrågorna här, så då gör väl jag likadant!!

Normalt sett behöver jag inte fråga om saker o ting (Allt för ofta iallafall) Detta för att jag är bäst i världen :hey:
Men det här problemet går jag bet på..

Volvo amazon med orginal skivor och bromsok fram och orginal trummor bak.
Volvo 240 huvudbromscylinder
Bytt slangar, främre ok samt i bakänden allt utom trummorna (cylindrar bromsband och vajrar är splirrans nya)

Likförbannat fungerar inte bromsarna som dom ska, Och det är väl i princip enda hindret innan besiktning nu..
Kan stampa på pedalen ett gäng gånger och det känns helt okej, men efterhand som man bromsar så börjar dom kärva för att till slut låsa bromsarna helt o hållet!
Det enda som hjälper i det fallet är att antingen öppna en luftnippel eller att lossa rören direkt på huvudcylindern.. Då släpps övertrycket ut och bromsarna släpper!
Min stackars överarbetade hjärna säger mig att huvudcylindern är kass.. Men nu har jag testat med en splirrans ny sådan, och felet kvarstår.

Utgången närmast torpeden är nu kopplad till bakbromsarna och den främre kopplad till frambromsarna (Läste mig till att det var så det skulle va) Men har testat o koppla tvärtom utan förbättring :thumbdown:

Ge mig tips och ideer på hur man kan åtgärda det här bekymret, SNÄLLA! Innan jag skrotar bilfan i ren desperation :evil:
David B
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Bromsarna "låser" fast, efter att pedalen släppts upp?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Har du bromsservo på bilen? Det kan vara backventilen på vacuumslangen som är kass eller så är det nåt fel i själva servot.

Jag hade problem med det på min Commodore för ett par år sedan när jag precis hade fått igång den. Bromsarna låste sig när motorn var igång.
Det var fjädern inne servot som hade rostat av så det var inget som höll emot när motorn drog vacuum så servot "trampade" på bromsen åt mig...
Tog ett tag innan jag fattade vad det var, den tillfälliga lösningen blev att vända på backventilen. Bromsarna funkade ju men det var lite trögtrampat.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Bromsarna "låser" fast, efter att pedalen släppts upp?

Inlägg av David_B »

Om felet hade varit så enkelt.. Nej tyvärr, inget bromsservo på denna bilen.
David B
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: Bromsarna "låser" fast, efter att pedalen släppts upp?

Inlägg av Firenza »

Går pedalen tillbaka 100% och huvud cylindern med för den delen.
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Bromsarna "låser" fast, efter att pedalen släppts upp?

Inlägg av jre »

Det är rimligen huvudcylindern som inte släpper trycket. Jag tror du justerat bort lite för mycket av glappet i det avslappnade läget. Det är ju där som huvudcylindern öppnar mellan expansionskärlet och bromskretsen. Ta tillbaka lite av det glappet så löser det sig nog.
//J
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Bromsarna "låser" fast, efter att pedalen släppts upp?

Inlägg av David_B »

Hmm, Glapp säger du!! Det är nog det enda jag inte ens tänkt på, och det som borde kollas upp i nuläget..

Att sådanna här skitfel kan få sådanna konsekvenser. Bytte först främre oken i tron att kolvarna kärvade, sedan blev jag ju tvungen o renovera bakbromsarna då kolvarna satt fast (Och handbromsvajrarna såg ut som "hej kom o hjälp mig" typ)

När sedan en helt ny huvudbromscylinder monteras och felet fortfarande kvarstår, så började man ju nästan gråta..
Förhoppningsvis blir bilen besiktigad snart, så man kan kasta alla jävla orginalprylar åt helvete.. :doh:

Jag återkommer efter test!
David B
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Bromsarna "låser" fast, efter att pedalen släppts upp?

Inlägg av jre »

Ett enkelt fultest kan ju vara att addera några brickor mellan torpeden och huvudcylindern på skruvarna. Ser ju inge snyggt ut, men gör rimligen jobbet snabbt.
Om det inte finns nån justerskruv? Men sån tur har man ju inte normalt.
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Bromsarna "låser" fast, efter att pedalen släppts upp?

Inlägg av David_B »

Nej jag har inte dött.. Jag har bara inte haft tid att engagera mig i problematiken runt bromsbekymret..
Problemet är nog troligtvis att kolven inte gått tillbaka helt o hållet, och detta då pågrund av min egen klantighet :doh:

Av diverse anledningar är det en jättebra ide om tryckstången sitter fast i huvudbromscylindern.. Dessvärre nog så var den tryckstången lite "fet" i änden och gjorde så att kolven var intryckt ett par millimeter även med pedalen släppt.
Ett problem som jag dessutom flyttade med när jag bytte huvudbromscylinder :evil: Konstigt det inte fungerade...

Hämtade en svarv innan helgen, så så fort den är uppskruvad och redo för idrifttagning så skall jag svarva fram en ny tryckstång, av lite mer rimliga mått än den jag haft innan :whistle:

Edit: Det är väl ingen som är intresserad, men tänkte ändå tala om att det har löst sig.. Med en ny tryckstång som ger ett litet lagom glapp, och ser till så att kolven inte är intryckt gick det utmärkt.. Otroligt att man kan missa en sådan skitgrej :doh:
Om några veckor hoppas jag kunna besiktiga aset! Sen får vi se vad som händer, men bromsvåg står högt upp på "vill ha" listan...
David B
Skriv svar