Delrin bussningar

Modifieringar och tips
nixon89
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: ons mar 11, 2015 10:19 am

Delrin bussningar

Inlägg av nixon89 »

Tjena.

Är nu ett måste med nya bakvagns bussningar då de gamla heöt sonika tackat för sig.
Gick då i tankarna på att svarva egna bussningar då möjligheten finnes.
Är då planerat att köpa delrin stavar att utgå ifrån. Dock blir jag nu lite konfunderad.
Är en 945a jag har. De främre länkarmsbussningarna är de första som skall göras.
Dessa har ju ett spann de skall kunna röra sig på. Dock är ju delrin stenhårt?
Bör detta ge mig problem? Vill ha en glappfri bakvagn men inte lägga 1000 lappar på powerflex som smyger ur plats efter ett tag.

Mvh
Benjamin "Benna" Langholz

Volvo 945 -93. 268whp med standard lh2.4.
Volvo Amazon -66 turbo projekt.

Tel: 0709297650
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Delrin bussningar

Inlägg av therealpinto »

Jag säger att det kommer bli problem...

Delrin, nylon eller liknande funkar sällan eller aldrig bra i en bakvagn där axeln ska kunna kränga i bussningarna. Det blir låsningar som gör att bärarmarna flexar istället och till sist brukar saker gå sönder. Ledlager kan vara en lösning men då gäller det att geometrin är korrekt så man inte bryter sönder delarna för att axeln rör sig framåt/bakåt.

Ska man byta till stummare leder måste man hissa och kränga axeln mellan ändlägena utan fjädrar för att känna att det inte låser.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
nixon89
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: ons mar 11, 2015 10:19 am

Re: Delrin bussningar

Inlägg av nixon89 »

Misstänkte att man skulle stöta på det bekymmret. Då är det pflex eller standard som gäller. Men tack för förklaringen gustaf:)
Benjamin "Benna" Langholz

Volvo 945 -93. 268whp med standard lh2.4.
Volvo Amazon -66 turbo projekt.

Tel: 0709297650
Skriv svar