Val av styrväxel och Colovers.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Val av styrväxel och Colovers.
Är nu i full fart med mitt framvagnsbygge.
har fått upp bilen på en ram (Avväg balkram så man har något att mäta från)
Bakgrundsfakta. Bilen är en Vauxhall Firenza och skall användas för gata och till vardags.
Det blir dubbel A arms framvagn.
Har idag en kuggstång med 51 cm mellan lederna. Inget fel på denna. Men vist hade det blivit bättre med en ännu smalare styrväxel.
Har kollat runt lite på forumen och läst och tydligen skall det gå ypperligt med en styrväxel där lederna sitter monterade i mitten.
Någon som vet om det finns någon lämplig för placering framför balken? (Servo vore inte dumt. annars blir det en elservo)
Sedan nästa fråga. (Som kanske inte är ett problem om jag byter styrväxel)
Om ni kollar bilderna nedan så har jag Volvo 164 spindlar.
Styrarmarna är ganska långa och min styrväxel ar anpassad för den korta armen som lag har på bilden.
Om jag skall använda den styrväxeln har jag egentligen 2 alternativ.
1 kapa bort den styrarmen och montera dom jag har (kan borra och få plats med genomgående bult)
2 Kapa armarna fräsa av armen så jag får en plan yta och brotscha upp nya hål.
Vad är lämpligast? Vore trevligt med en kommentar från någon SFRO människa
Sedan nästa kapitel är fjädring o stötdäpning.
Jag har tänkt välja coilovers för att dessa borde ge mig lite justeringsmöjligheter då jag tror att det blir mycket prova sig fram även om jag har läst väghållningsboken av Göran Malmberg flera gånger nu.
Men vart köper jag sådana här fina saker till en vettig penning. är inte sugen på att spendera enorma summor i detta läge.
Bygger hellre nu och ser att konceptet fungerar och uppgraderar senare.
har fått upp bilen på en ram (Avväg balkram så man har något att mäta från)
Bakgrundsfakta. Bilen är en Vauxhall Firenza och skall användas för gata och till vardags.
Det blir dubbel A arms framvagn.
Har idag en kuggstång med 51 cm mellan lederna. Inget fel på denna. Men vist hade det blivit bättre med en ännu smalare styrväxel.
Har kollat runt lite på forumen och läst och tydligen skall det gå ypperligt med en styrväxel där lederna sitter monterade i mitten.
Någon som vet om det finns någon lämplig för placering framför balken? (Servo vore inte dumt. annars blir det en elservo)
Sedan nästa fråga. (Som kanske inte är ett problem om jag byter styrväxel)
Om ni kollar bilderna nedan så har jag Volvo 164 spindlar.
Styrarmarna är ganska långa och min styrväxel ar anpassad för den korta armen som lag har på bilden.
Om jag skall använda den styrväxeln har jag egentligen 2 alternativ.
1 kapa bort den styrarmen och montera dom jag har (kan borra och få plats med genomgående bult)
2 Kapa armarna fräsa av armen så jag får en plan yta och brotscha upp nya hål.
Vad är lämpligast? Vore trevligt med en kommentar från någon SFRO människa
Sedan nästa kapitel är fjädring o stötdäpning.
Jag har tänkt välja coilovers för att dessa borde ge mig lite justeringsmöjligheter då jag tror att det blir mycket prova sig fram även om jag har läst väghållningsboken av Göran Malmberg flera gånger nu.
Men vart köper jag sådana här fina saker till en vettig penning. är inte sugen på att spendera enorma summor i detta läge.
Bygger hellre nu och ser att konceptet fungerar och uppgraderar senare.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Val av styrväxel och Colovers.
Om vi börjar med styrväxel...kolla på lite Audi. Minns jag inte helt galet finns de med styrväxel som har styrstag på mitten, och styrarmarna framför hjulen. Annars vet jag att folk använt styrväxel från högerstyrda Opel Kadett eller Astra (postbilar).
När det gäller styrarmar skulle jag helt klart göra skruvade styrarmar om det går, då kan man ju fräsa fram den form man behöver, shimsa för ackermann osv. Det gäller bara att det finns gods i spindeln att skruva i? Wilwoods Pro spindle är annars ett bra, flexibelt alternativ. Inte gratis men bra...
GAZ coilovers tycker jag är prisvärda. Jag har handlat av Rally Design i England men det finns fler återförsäljare. Även GAZ själva brukar kunna hjälpa till.
Gustaf
När det gäller styrarmar skulle jag helt klart göra skruvade styrarmar om det går, då kan man ju fräsa fram den form man behöver, shimsa för ackermann osv. Det gäller bara att det finns gods i spindeln att skruva i? Wilwoods Pro spindle är annars ett bra, flexibelt alternativ. Inte gratis men bra...
GAZ coilovers tycker jag är prisvärda. Jag har handlat av Rally Design i England men det finns fler återförsäljare. Även GAZ själva brukar kunna hjälpa till.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Val av styrväxel och Colovers.
Tackar Gustaf.
Jo det är mera gods i Volvo spindeln än vad det finns i original spindeln så det ser jag inte som ett problem.
och som du säger. blir man inte nöjd kan man bara göra nya styrarmar.
Då skall jag åka ner till skroten imorgon och leta lite i Audi hyllan.
Det brukar inte finnas så gott om delar till högerstyrda bilar. antar att dom pressar delarna istället för att lägga dom på hyllan.
Jo det är mera gods i Volvo spindeln än vad det finns i original spindeln så det ser jag inte som ett problem.
och som du säger. blir man inte nöjd kan man bara göra nya styrarmar.
Då skall jag åka ner till skroten imorgon och leta lite i Audi hyllan.
Det brukar inte finnas så gott om delar till högerstyrda bilar. antar att dom pressar delarna istället för att lägga dom på hyllan.
Re: Val av styrväxel och Colovers.
Det är ju bara att beställa från England om man vill ha prylar från högerstyrda bilar.
Sent from my E6553 using Tapatalk
Sent from my E6553 using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Val av styrväxel och Colovers.
Sant. Fast alltid trevligt o klämma lite på grejorna så man får en uppfattning om hur det kommer passa.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Val av styrväxel och Colovers.
Jag skulle kolla på bilarna så man vet hur styrväxeln sitter monterad också, åt vilket håll styrarmarna pekar. Jag har haft flera byggare som inte märkt att styrväxeln går åt fel håll innan det är monterat
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Val av styrväxel och Colovers.
Ja då får man sig en jävla överraskning. om ratten går åt fel håll.
Tyvärr var den lokala skroten stängd i 2 veckor nu.
Dock var jag på Hydroscand och inhandlade lite rör till bärarmarna.
det blev 32 mm rör tillverkade enligt EN 10305-4 dim 30x24 (Dvs 3 mm godstjocklek)
Efter att ha kollat vad andra har valt för dimensioner kändes det som att detta skall räcka till?
Tyvärr var den lokala skroten stängd i 2 veckor nu.
Dock var jag på Hydroscand och inhandlade lite rör till bärarmarna.
det blev 32 mm rör tillverkade enligt EN 10305-4 dim 30x24 (Dvs 3 mm godstjocklek)
Efter att ha kollat vad andra har valt för dimensioner kändes det som att detta skall räcka till?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Val av styrväxel och Colovers.
Jag fortsätter här istället för att öppna en ny tråd.
Har kommit så långt att jag håller på o kontrollmäter allt och ser till att allt passar.
Enligt Cashim får jag en Cambergain på 0,8 grader på 35 mm bumpdrop och har ett RC som ligger på 52 mm.
Detta bygger som sagt på Volvo 164 spindlar.
Någon som har någon invändning?
Har kommit så långt att jag håller på o kontrollmäter allt och ser till att allt passar.
Enligt Cashim får jag en Cambergain på 0,8 grader på 35 mm bumpdrop och har ett RC som ligger på 52 mm.
Detta bygger som sagt på Volvo 164 spindlar.
Någon som har någon invändning?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Val av styrväxel och Colovers.
Kanske lite låg camber gain? Ingen katastrof men 1 grad på 35 mm brukar vara rätt lagom. Nu är 0,2 graders avvikelse knappt mätbart
30x3 mm i bärarmar brukar funka.
Gustaf
30x3 mm i bärarmar brukar funka.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
- Ort: Tenhult
- Kontakt:
Re: Val av styrväxel och Colovers.
Inget är byggt ännu så jag skall justera lite och se vad jag kan få till.
Dock verkar mitt RC sticka upp när jag får mer Camber gain.
Men vart bör det ligga? eller vad skall jag försöka hålla mig inom för intervall?
Mvh Tommy
Dock verkar mitt RC sticka upp när jag får mer Camber gain.
Men vart bör det ligga? eller vad skall jag försöka hålla mig inom för intervall?
Mvh Tommy
Re: Val av styrväxel och Colovers.
Det går nog lösa men du får mer rc förflyttning vid roll med mer cambergain.