Val av styrväxel och Colovers.
Postat: ons jul 22, 2015 9:43 pm
Är nu i full fart med mitt framvagnsbygge.
har fått upp bilen på en ram (Avväg balkram så man har något att mäta från)
Bakgrundsfakta. Bilen är en Vauxhall Firenza och skall användas för gata och till vardags.
Det blir dubbel A arms framvagn.
Har idag en kuggstång med 51 cm mellan lederna. Inget fel på denna. Men vist hade det blivit bättre med en ännu smalare styrväxel.
Har kollat runt lite på forumen och läst och tydligen skall det gå ypperligt med en styrväxel där lederna sitter monterade i mitten.
Någon som vet om det finns någon lämplig för placering framför balken? (Servo vore inte dumt. annars blir det en elservo)
Sedan nästa fråga. (Som kanske inte är ett problem om jag byter styrväxel)
Om ni kollar bilderna nedan så har jag Volvo 164 spindlar.
Styrarmarna är ganska långa och min styrväxel ar anpassad för den korta armen som lag har på bilden.
Om jag skall använda den styrväxeln har jag egentligen 2 alternativ.
1 kapa bort den styrarmen och montera dom jag har (kan borra och få plats med genomgående bult)
2 Kapa armarna fräsa av armen så jag får en plan yta och brotscha upp nya hål.
Vad är lämpligast? Vore trevligt med en kommentar från någon SFRO människa
Sedan nästa kapitel är fjädring o stötdäpning.
Jag har tänkt välja coilovers för att dessa borde ge mig lite justeringsmöjligheter då jag tror att det blir mycket prova sig fram även om jag har läst väghållningsboken av Göran Malmberg flera gånger nu.
Men vart köper jag sådana här fina saker till en vettig penning. är inte sugen på att spendera enorma summor i detta läge.
Bygger hellre nu och ser att konceptet fungerar och uppgraderar senare.
har fått upp bilen på en ram (Avväg balkram så man har något att mäta från)
Bakgrundsfakta. Bilen är en Vauxhall Firenza och skall användas för gata och till vardags.
Det blir dubbel A arms framvagn.
Har idag en kuggstång med 51 cm mellan lederna. Inget fel på denna. Men vist hade det blivit bättre med en ännu smalare styrväxel.
Har kollat runt lite på forumen och läst och tydligen skall det gå ypperligt med en styrväxel där lederna sitter monterade i mitten.
Någon som vet om det finns någon lämplig för placering framför balken? (Servo vore inte dumt. annars blir det en elservo)
Sedan nästa fråga. (Som kanske inte är ett problem om jag byter styrväxel)
Om ni kollar bilderna nedan så har jag Volvo 164 spindlar.
Styrarmarna är ganska långa och min styrväxel ar anpassad för den korta armen som lag har på bilden.
Om jag skall använda den styrväxeln har jag egentligen 2 alternativ.
1 kapa bort den styrarmen och montera dom jag har (kan borra och få plats med genomgående bult)
2 Kapa armarna fräsa av armen så jag får en plan yta och brotscha upp nya hål.
Vad är lämpligast? Vore trevligt med en kommentar från någon SFRO människa
Sedan nästa kapitel är fjädring o stötdäpning.
Jag har tänkt välja coilovers för att dessa borde ge mig lite justeringsmöjligheter då jag tror att det blir mycket prova sig fram även om jag har läst väghållningsboken av Göran Malmberg flera gånger nu.
Men vart köper jag sådana här fina saker till en vettig penning. är inte sugen på att spendera enorma summor i detta läge.
Bygger hellre nu och ser att konceptet fungerar och uppgraderar senare.