Dragradial Buick, svårt med fäste.

Modifieringar och tips
Jamie_N
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: lör mar 21, 2015 2:01 pm

Dragradial Buick, svårt med fäste.

Inlägg av Jamie_N »

Har ett litet problem som uppkommit nu efter vinterns mekande och nya 383an sitter i Buicken, en Skylark -66 som farsan äger.

Problemet är att den stampar ner för hårt och för fort i starten och tappar trycket på bakhjulen för fort. Så den stampar till, sen börjar det spinna. Detta då han kliver på full gas direkt i starten på strippen. Men efter en repa då han tröck ner gasen långsammare så drog vi till med 1.67 i 60fot och 11.65s på 402m och 183km/h i slutfart om jag inte missminner mig.
Dåliga repor så pendlade 60fots tiden mellan 1.74 och 1.79s.

Följande är gjort med bilen:
Däck: 275/60-15 Mickey Thompson ET Street Radial bak
50/50 dämpare bak, justerbara i 3 lägen (50/50, 70/30, 90/10)
90/10 dämpare fram
Ser man länkarmar så är bakvagnen av K link typ, nedre länkarmarna går parallellt med chassit och övre pekar ner något.
Cheva 12bult axel med Auburn locker hybriddiff (mix mellan lamell och kondiff), 4.11 utväxling.
Pinjongvinkeln är något nedpekande, lite minskad efter att varit kraftig tidigare.
Samt lättad en del (ca1570kg på startplattan) i fronten nu med alu toppar, insug och diverse annat utbytt till aluminium, kommer även huvudbromscyliner från Cheva Astro i aluminium framöver för att få ner vikten.

Hur fungerar det med IC punkten?
Tankarna går lite i att fräsa ur vågräta hål i chassit för övre länkarmarna och då mäta in och få länkarmarna mer parallella med varandra och något dippad pinjongvinkel, vad tror ni om det?
Samt att försöka flytta upp växellådsfästet lite för att få rätare vinkel mot kardanen.

Andra tips och tricks för dragradial åkare?