Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons sep 26, 2018 12:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: lör aug 08, 2015 5:54 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Tja, håller på att bygga på en 142a här från 72- och har lite funderingar angående chassit och även bakaxel och vxl låda.

1. Hur mycket pallar en Volvo m46 låda? Har för mig att den e plockad från 740 turbo.

2. Hur mycket effekt klarar org bak axel?

3. Vad är lämpligt att åtgärda i bakvagn?
Det jag tänkt på är;
Förstärkta bärarmar?
Justerbara stag?
Kanske justerbara bärarmar?
Sitter nå 4link liknande på org?
Bygga om org upphängning till justerbar?

4. Vad finns för alt Framvagns uppgraderingar?
Ex;
Förstärkta bärarmar osv
Ändra nån styrvinkel?
Ställa cambern åt nåt håll?
Höja/sänka?

Tar väldigt gärna imot tips, tankar, idéer och erfarenheter:)

Juste glömde nästan skriva vad bilen ska vara "bra" på och motor setup osvXD

Så setupen ser ut såhär;
B230 med turbo mål runt 350 hk
Hittills helt orginal bil i bra skick utan rost
Målet är att den ska va rätt mångsidig gat bil men vill ha en bil som sätter sig när man gasar med hyfsat grepp. Typ som en rally Cross bil och det borde väll funka hyfsat att köra lite då å då på strippen oxå?
Org tank än så lång med catch tank i skuffen
Batteriet är i skuffen oxå



Mvh Max


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: lör aug 08, 2015 10:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 184
Finns väl hur mkt som helst som kan göras.. finns de nån budget?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: sön aug 09, 2015 2:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Ja antar de men tänkte om nån hade lite bra lätta och lite svårare tipps har ingen direkt budjet men vill göra så mke som möjligt själv har tillgång till en hel del maskiner mm:)


Mvh Max


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: mån aug 10, 2015 11:43 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 184
Går väl o förstärka allt möjligt om man vill men hjälper väl inte jätte mkt kanske om man inte byter bussningar mot tex power flex lr liknande sen ska de ju vara lagom dämpare o fjädrar till de du har tänkt använda bilen till. .. sen krängningshämmare går ju prova med dubbla.. går ju att byta olja i dämpare o så med så allt beror väl lite på vilken nivå de ska ligga


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: mån aug 10, 2015 11:59 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 184
Kolla på rejsa s forum är väl ett par stycken som åker 140 o kolla vad dom gjort


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: mån aug 10, 2015 2:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Bussningar tänkte ja svarva till några hårda saker;) hur ändras karaktären på en 140ia med dubbla krängare? Den lär ju inte kränga lika mke men det förstår jag:) men possetivt å negativt?:)

Okej tack för tipset går in å kollar en sväng där när jag slutat:)


Mvh Max


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: ons aug 12, 2015 8:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 744
Ort: Mariestad
Jag tror med betoning på tror att många bygger bort sig med stumma hårda bussningar till något tråkigt okörbart.

Totalt renoverad framvagn/bakvagn med nya gummibussningar och eventuella genomtänkta förstärkningar och beprövade modifieringar lär göra susen.
Även att lägga krut på stötdämpare och avvägd fjädring.
Kolla som tidigare föreslagits på rejsa.nu

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: ons aug 12, 2015 11:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 736
Ort: Umeå
Vill du kunna svänga med bilen så sänk övre länkarmen vid infästningen mot balken.
Då får du mer och bättre camberkompensation när det fjädrar in.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: tor aug 13, 2015 3:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Okej coupe76 så du tror på typ org bussningar? Nya självklart!:)
Det är de "genomtänkta förstärkningarna" och "beprövade metoder jag är ute efter:) dämpningen har jag funderat mycket på, vill ju ha den lagom;) nå tipps på villka fjädrar och dämpare som passar (hälst lite olika pris allternativ)

A kollar runt lite på rejsa när jag får tid över mycket läsvärt!

Lillen, har hört om det förut men mest i folkrace sammanhang gärna mer info om du har vad hur och hur mycket osv om du vet nå?:)


Mvh Max


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: tor aug 13, 2015 9:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 744
Ort: Mariestad
Gaz dämpare från england ska fungera bra. Ställbar hårdhet på dämpningen.

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: lör aug 15, 2015 11:39 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Okej:) vet inte hur det funkar till bil men kan man ställa rekylen som på en Cross?


Mvh Max


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: lör aug 15, 2015 8:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 184
Beror på vilken sorts dämpare du köper..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: sön aug 16, 2015 10:07 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Ja men finns sånna till ett humant pris? Och håller dessa bra kvalitet?


Mvh Max


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: sön aug 16, 2015 9:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 736
Ort: Umeå
.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chassit 142 bakaxel mm
InläggPostat: sön aug 16, 2015 9:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 736
Ort: Umeå
maxn51 skrev:
Lillen, har hört om det förut men mest i folkrace sammanhang gärna mer info om du har vad hur och hur mycket osv om du vet nå?:)


Folkrace???
Det måste vara på senare tid.
För det gjordes först av banåkare och rally/rallycrossåkare.
Man sänker infästningen runt 20mm.

maxn51 skrev:
Ja men finns sånna till ett humant pris? Och håller dessa bra kvalitet?


Vad vill du ha?
Ska vara orginallilknande?

Finns ju Koni classic.
De går ju att få justerbara i retur.
Vet dock inte om de måste göras i efterhand.

Personligen kommer jag köra coilovers.
Där ha jag köpt med justerbart på redan från start.
Men det blir ju en hel del ombyggnation då.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010