Chassit 142 bakaxel mm

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av maxn51 »

Tja, håller på att bygga på en 142a här från 72- och har lite funderingar angående chassit och även bakaxel och vxl låda.

1. Hur mycket pallar en Volvo m46 låda? Har för mig att den e plockad från 740 turbo.

2. Hur mycket effekt klarar org bak axel?

3. Vad är lämpligt att åtgärda i bakvagn?
Det jag tänkt på är;
Förstärkta bärarmar?
Justerbara stag?
Kanske justerbara bärarmar?
Sitter nå 4link liknande på org?
Bygga om org upphängning till justerbar?

4. Vad finns för alt Framvagns uppgraderingar?
Ex;
Förstärkta bärarmar osv
Ändra nån styrvinkel?
Ställa cambern åt nåt håll?
Höja/sänka?

Tar väldigt gärna imot tips, tankar, idéer och erfarenheter:)

Juste glömde nästan skriva vad bilen ska vara "bra" på och motor setup osvXD

Så setupen ser ut såhär;
B230 med turbo mål runt 350 hk
Hittills helt orginal bil i bra skick utan rost
Målet är att den ska va rätt mångsidig gat bil men vill ha en bil som sätter sig när man gasar med hyfsat grepp. Typ som en rally Cross bil och det borde väll funka hyfsat att köra lite då å då på strippen oxå?
Org tank än så lång med catch tank i skuffen
Batteriet är i skuffen oxå



Mvh Max
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av robinb3rgsten »

Finns väl hur mkt som helst som kan göras.. finns de nån budget?
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av maxn51 »

Ja antar de men tänkte om nån hade lite bra lätta och lite svårare tipps har ingen direkt budjet men vill göra så mke som möjligt själv har tillgång till en hel del maskiner mm:)


Mvh Max
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av robinb3rgsten »

Går väl o förstärka allt möjligt om man vill men hjälper väl inte jätte mkt kanske om man inte byter bussningar mot tex power flex lr liknande sen ska de ju vara lagom dämpare o fjädrar till de du har tänkt använda bilen till. .. sen krängningshämmare går ju prova med dubbla.. går ju att byta olja i dämpare o så med så allt beror väl lite på vilken nivå de ska ligga
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av robinb3rgsten »

Kolla på rejsa s forum är väl ett par stycken som åker 140 o kolla vad dom gjort
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av maxn51 »

Bussningar tänkte ja svarva till några hårda saker;) hur ändras karaktären på en 140ia med dubbla krängare? Den lär ju inte kränga lika mke men det förstår jag:) men possetivt å negativt?:)

Okej tack för tipset går in å kollar en sväng där när jag slutat:)


Mvh Max
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av coupe76 »

Jag tror med betoning på tror att många bygger bort sig med stumma hårda bussningar till något tråkigt okörbart.

Totalt renoverad framvagn/bakvagn med nya gummibussningar och eventuella genomtänkta förstärkningar och beprövade modifieringar lär göra susen.
Även att lägga krut på stötdämpare och avvägd fjädring.
Kolla som tidigare föreslagits på rejsa.nu
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av Lillen »

Vill du kunna svänga med bilen så sänk övre länkarmen vid infästningen mot balken.
Då får du mer och bättre camberkompensation när det fjädrar in.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av maxn51 »

Okej coupe76 så du tror på typ org bussningar? Nya självklart!:)
Det är de "genomtänkta förstärkningarna" och "beprövade metoder jag är ute efter:) dämpningen har jag funderat mycket på, vill ju ha den lagom;) nå tipps på villka fjädrar och dämpare som passar (hälst lite olika pris allternativ)

A kollar runt lite på rejsa när jag får tid över mycket läsvärt!

Lillen, har hört om det förut men mest i folkrace sammanhang gärna mer info om du har vad hur och hur mycket osv om du vet nå?:)


Mvh Max
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av coupe76 »

Gaz dämpare från england ska fungera bra. Ställbar hårdhet på dämpningen.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av maxn51 »

Okej:) vet inte hur det funkar till bil men kan man ställa rekylen som på en Cross?


Mvh Max
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av robinb3rgsten »

Beror på vilken sorts dämpare du köper..
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av maxn51 »

Ja men finns sånna till ett humant pris? Och håller dessa bra kvalitet?


Mvh Max
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av Lillen »

.
VW & Volvo.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Chassit 142 bakaxel mm

Inlägg av Lillen »

maxn51 skrev:Lillen, har hört om det förut men mest i folkrace sammanhang gärna mer info om du har vad hur och hur mycket osv om du vet nå?:)
Folkrace???
Det måste vara på senare tid.
För det gjordes först av banåkare och rally/rallycrossåkare.
Man sänker infästningen runt 20mm.
maxn51 skrev:Ja men finns sånna till ett humant pris? Och håller dessa bra kvalitet?
Vad vill du ha?
Ska vara orginallilknande?

Finns ju Koni classic.
De går ju att få justerbara i retur.
Vet dock inte om de måste göras i efterhand.

Personligen kommer jag köra coilovers.
Där ha jag köpt med justerbart på redan från start.
Men det blir ju en hel del ombyggnation då.
VW & Volvo.
Skriv svar