Flytta fästpunkterna för länkarmarna på sänkt framvagn?

Modifieringar och tips
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Flytta fästpunkterna för länkarmarna på sänkt framvagn?

Inlägg av MagnumR »

Min VW-buss (T3 1988) är sänkt 80mm.
Iomed sänkningen så blir framvagnsgeometrin helt åt helsike.

För att råda bot på detta så har jag till att börja med flyttat upp det inre fästet till den nedre A-armen ungefär 56mm (80mm var inte genomförbart på ett enkelt sätt).

Nu är frågan bara, hur bör jag göra med den övre?

Det är relativt enkelt att flytta upp även denna ungefär lika mycket och den går nog till och med att flytta upp ännu längre men då är risken att det kommer att ta i någonstans så tanken är att flytta upp även denna runt 56mm. Jag behöver bara få tag i en skrotad T3:a att kapa bort delar ifrån.

Frågan är bara, bör jag flytta denna fästpunkt någonting utåt eller bör jag sträva efter att flytta även denna rakt uppåt?

Jag har även ett kit liggandes med ett par övre A-armar som är typ "kompenserade för sänkning" eller vad man nu ska kalla det. Bör jag använda dessa? I orginalfästpunkten eller i en uppflyttad fästpunkt?

Det är ju faktiskt som så att eftersom att bussen är sänkt 80mm och om fästpunkterna för länkarmarna är uppflyttade 56mm så är den ju fortfarande 24mm för mycket sänkt för att framvagnsgeometrin ska vara optimal. Det är detta jag undrar om det går att kompensera för på något sätt genom att experimentera med den övre A-armen.

Jag kan ju även tillägga att den där eftermarknads övre A-armen jag har liggandes med största sannolikhet är konstruerad för att användas på en bil där man inte har varit och kapat för att flytta fästpunkterna för länkarmarna utan man har helt enkelt enbart satt dit sänkfjädrar. Å andra sidan så är det väl kanske inte så vanligt att folk sänker så mycket som jag har gjort heller så de kan ju vara anpassade för en sänkning på 40 - 60mm.

Jag kan ordna bilder om texten är svår att tolka.
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Flytta fästpunkterna för länkarmarna på sänkt framvagn?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Lite bilder vore inte fel.

Nu vet jag inte om det är kuggstång eller snäcka till styrningen, men om man flyttar upp nedre länkarmens inre ledpunkter så bör man även flytta upp inre styrleden lika mycket.
Mät bumpsteer genom att plocka bort fjäder och kränghämmare, sen hissar man hjulet upp och ner med domkraft och mäter hur mycket det svänger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Flytta fästpunkterna för länkarmarna på sänkt framvagn?

Inlägg av MagnumR »

Det enklaste i så fall vore nog att montera styrlederna uppåner men då åker man ju på att brotcha hålet för denna koniskt fast tvärt om jämfört idag.

Och då finns det två olika varianter, antingen brotchar man hålet koniskt till 50% och då kommer styrlederna att passa lika bra åt båda hållen. Problemet är bara att anliggningsytan för tappen blir bara 50%.
Det andra alternativet är att brotcha om sätena hela vägen men då måste man skaffa nya styrleder med grövre tapp.
Sen finns det ju ett tredje alternativ om man försöker att svetsa igen hålet och sedan borra om det på nytt och brotcha konan åt andra hållet men eftersom att det är gjutgods så är nog inte detta någon bra idé.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Är det den inre leden inne vid styrväxeln jag i första hand bör angripa?
Om denna på något sätt går att korta eller förlänga vilket det nu blir.
Det är kuggstång på denna bil.
Senast redigerad av MagnumR den tor aug 20, 2015 3:35 am, redigerad totalt 2 gång.
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Flytta fästpunkterna för länkarmarna på sänkt framvagn?

Inlägg av MagnumR »

Jag märkte att jag får mer bumpstering nu faktiskt. När bilen var upphissad så hade jag toe out men inte när den står på hjulen.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Flytta fästpunkterna för länkarmarna på sänkt framvagn?

Inlägg av therealpinto »

Ja, bump steer drar iväg fort när man börjar ändra så mycket.

Att brotscha om hålen kan vara en väg om det blir tillräckligt mycket material kvar men det är inte säkert att det flyttar ledpunkterna tillräckligt mycket när man bara vänder styrstagen. Man måste testa, mäta, prova. Finns det utrymme att flytta hela styrväxeln uppåt kan det vara ett alternativ.

Flyttar du ledpunkterna för övre och nedre bärarm olika mycket kommer det att påverka camberkurvan. Inte helt enkelt att räkna på, oftast är det lättast att bygga mockuplösningar och mäta sig fram. Ofta kommer man långt genom att bygga en modell i trä eller så för att prova geometrierna.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Flytta fästpunkterna för länkarmarna på sänkt framvagn?

Inlägg av MagnumR »

Nu när man har fått sova ut ordentligt och är lite mer vaken så är det kanske lite lättare att tänka hur geometrin blir.

Jag har egentligen två alternativ eller eventuellt tre om jag kombinerar båda metoderna.

1. Jag letar rätt på en styrväxel från någon annan bil och modifierar så att denna passar (borde inte vara så svårt eftersom att en VW-buss är ganska bred och smalare bilar finns det ju gott om. Dock lär man ju få förlänga styrstagen.

2. Jag kapar sönder i bilen och flyttar upp den befintliga styrväxeln 56mm.

3. Jag skaffar en smalare styrväxel och flyttar upp denna precis så mycket som krävs för att det ska bli lagom.

Jag har lite bilder, som jag tänkte publicera senare.
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Flytta fästpunkterna för länkarmarna på sänkt framvagn?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Hur låg vill du ha bilen?
En grej som kan vara bra att tänka på är att fixa fjäderstopp så inte underredet tar i marken vid max infjädring.
Samma gäller om man släpper ut luften ur däcken, det är bra med lite frigång.

Jag tror att jag skulle behålla original styrväxel och flytta den så mycket som behövs. Mest för att det blir enklare med rattstång och knutkors mm.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Flytta fästpunkterna för länkarmarna på sänkt framvagn?

Inlägg av StefanM »

kan man inte frilägga hela framvagnen "komplett" och flytta upp hela paketet?
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Flytta fästpunkterna för länkarmarna på sänkt framvagn?

Inlägg av MagnumR »

Att kapa bort hela framvagnen och flytta upp hela paketet är nog krångligare än att bara flytta fästena. Det hade nog funkat på en bil med självbärande kaross dock.

Jo det blir nog att flytta upp befintlig styrväxel.
Skriv svar