Köra utan bromservo tips!

Modifieringar och tips
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Köra utan bromservo tips!

Inlägg av MattiasH »

Bromsarna är ju precis lika bra/dåliga med eller utan servo. Men man får ju stå hårdare på pedalen när man kör utan servo.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Köra utan bromservo tips!

Inlägg av lyyski »

Jo, just det som är grejen.

Ökar ja utväxlingen så behöver ja inte trampa lika hårt med känslan blir helt konstig, känns precis som luft, Och har ja orginal servo utväxling så klarar man knappt låsa bromsarna:)
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Köra utan bromservo tips!

Inlägg av StefanM »

fast vad är du ute efter? Det låter nästan som om du vill ha lika bra bromsar som med servo men du vill inte ha servo? Den ekvationen blir nog svår att lösa. Dimensioner på bromsdelar eller utväxlingar har nog ingen betydelse, servolöst blir hårdbromsat och ju större bromsarna blir ju värre blir det.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Köra utan bromservo tips!

Inlägg av lyyski »

Är ute efter att kunna låsa bromsarna så att bilprovningen godkänner, det är nämligen kravet ifrån dom.

Sen allmänna tips av folk som kört utan servo och fått en bra känsla i pedalen (även fast det är tungtrampat)

Just nu blir det som jag beskriver i inlägget över och jag vet inte riktigt hur jag ska komma vidare,

Byta bromsar till större kunde jag gjort för att få mer "yta" som bromsar men det kommer nog bli ännu mer tungtrampat.

Vad jag förstått det så ger en mindre cylinder mer lättrampad pedal? Är det kanske vägen att gå?
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Köra utan bromservo tips!

Inlägg av MattiasH »

Det är totalutväxlingen mellan bromspedal och klossar som är intressant, sen hur du växlar det både mekaniskt och hydrauliskt på vägen spelar liten roll inom rimliga gränser.
Kolla hur angreppsvinkeln mellan pedalen och cylindern är, eftersom pedalen går i en cirkulär rörelse blir det en viss progressivitet som kan bråka lite om man har otur.

Klarar du inte av att låsa bromsarna med original utväxling på pedalen? Det brukar inte vara några problem med bara borttaget servo, förutom att man får ta i.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Köra utan bromservo tips!

Inlägg av lyyski »

Klarar gör jag ju såklart, men får ju ta i en smula! ;)

Ska ge det ett nytt försök nästa vecka med nya bromsok och skivor så ser vi vart det slutar!
Skriv svar