Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 6:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: sön sep 06, 2015 5:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Inlägg: 590
Ort: Skellefteå
Bromsarna är ju precis lika bra/dåliga med eller utan servo. Men man får ju stå hårdare på pedalen när man kör utan servo.

_________________
Snickrar corsa awd
viewtopic.php?t=34160&highlight=corsa+4x4


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 06, 2015 7:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Jo, just det som är grejen.

Ökar ja utväxlingen så behöver ja inte trampa lika hårt med känslan blir helt konstig, känns precis som luft, Och har ja orginal servo utväxling så klarar man knappt låsa bromsarna:)

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 10, 2015 1:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1026
Ort: Torpshammar
fast vad är du ute efter? Det låter nästan som om du vill ha lika bra bromsar som med servo men du vill inte ha servo? Den ekvationen blir nog svår att lösa. Dimensioner på bromsdelar eller utväxlingar har nog ingen betydelse, servolöst blir hårdbromsat och ju större bromsarna blir ju värre blir det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 10, 2015 4:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Är ute efter att kunna låsa bromsarna så att bilprovningen godkänner, det är nämligen kravet ifrån dom.

Sen allmänna tips av folk som kört utan servo och fått en bra känsla i pedalen (även fast det är tungtrampat)

Just nu blir det som jag beskriver i inlägget över och jag vet inte riktigt hur jag ska komma vidare,

Byta bromsar till större kunde jag gjort för att få mer "yta" som bromsar men det kommer nog bli ännu mer tungtrampat.

Vad jag förstått det så ger en mindre cylinder mer lättrampad pedal? Är det kanske vägen att gå?

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 10, 2015 4:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Inlägg: 590
Ort: Skellefteå
Det är totalutväxlingen mellan bromspedal och klossar som är intressant, sen hur du växlar det både mekaniskt och hydrauliskt på vägen spelar liten roll inom rimliga gränser.
Kolla hur angreppsvinkeln mellan pedalen och cylindern är, eftersom pedalen går i en cirkulär rörelse blir det en viss progressivitet som kan bråka lite om man har otur.

Klarar du inte av att låsa bromsarna med original utväxling på pedalen? Det brukar inte vara några problem med bara borttaget servo, förutom att man får ta i.

_________________
Snickrar corsa awd
viewtopic.php?t=34160&highlight=corsa+4x4


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 10, 2015 6:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Klarar gör jag ju såklart, men får ju ta i en smula! ;)

Ska ge det ett nytt försök nästa vecka med nya bromsok och skivor så ser vi vart det slutar!

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010